Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Tenåring som ikke vil hjelpe til ...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-07, 10:43   #21
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring som ikke vil hjelpe til ...

Jeg synes det var en god i de og nekteå vakse klrne hennes, i allefall ikke samle de sammen for henne.
Vask kun det som ligger i skittentøyskurven.

Om hun får besøk av vener får hun pent ta de med på rommet, pass på at du selv må være på stua når hun har besøk.
Ikke like kult å sitte på stua med venenr når du er der.
(ha en bok liggende klar)

Jeg var et stooort rotehue i den alderen, dessverre har ikke det forbedret seg så veldig mye.

Gammel 27-08-07, 12:11   #22
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Hun vil ikke ha med venner på rommet nei, fordi hun skjemmes fordi det er så rotete der. En venninne var med her en gang i vinter. Hun sa at neida hun kunne bli med på rommet. Hun var vant til rot, fordi hun var ikke så flink å holde orden selv. Hun var sjokka da hun hadde sett min datters rom. Sååååå rotetet hadde ikke hun det......

Takk for fine innspill. Mulig jeg må prøve å overse det rommet. Rommet svir mest for henne selv. MEN hun skal nok få lov til å ta klesvasken selv framover.

Nå forstår jeg problemet bedre.
Jeg ville følgt Mams ide om å sitte i stua evt gjøre seg ærend i stua mens hun har besøk. Og definitivt ikke vasket klærne hennes. Det du må være obs på er å følge med når hun vasker sine klær, er at hun henger opp det som evt er i vaskemaskinen, ikke bare hiver det på gulvet, og vasker mer enn en truse om gangen. *erfaren søster*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 12:16   #23
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ingen råd. Jeg klarte aldri å løse det der. Prøvde de fleste metoder som er beskrevet her.

Det hjelper når de flytter. :trøster:

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 12:28   #24
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg har ingen råd. Jeg klarte aldri å løse det der. Prøvde de fleste metoder som er beskrevet her.

Det hjelper når de flytter. :trøster:

Signerer Line, jeg. Det er utrolig hvor ryddig de har det når de bor for seg selv.

Gammel 27-08-07, 12:30   #25
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Signerer Line, jeg. Det er utrolig hvor ryddig de har det når de bor for seg selv.

Jepp. "TA AV DEG PÅ BENA, MAMMA!!!", høres fra 2. etg når jeg kommer på besøk.
Det var en eiendommelig opplevelse!

Gammel 27-08-07, 12:33   #26
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg flyttet sa min mor: endelig skal det bli ryddig her i huset. (Det ble ikke det altså.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 12:38   #27
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal lese denne tråden i morgen.

http://foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=21517

Hvorfor virker ikke linken?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 12:40   #28
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Hvorfor virker ikke linken?

Jeg tror ikke du har tilgang dit. Det var ikke noe viktig.

Gammel 27-08-07, 12:42   #29
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du får for guds skyld ikke nekte henne å jobbe lengre, for da kommer foreldrene mine til å savne det hyggelige avisbudet hver søndag, men jeg kan be pappa ta noen alvorsord med henne, han hører man på Neida skal ikke spøke det bort. Jeg var rotete selv, og det er jeg fortsatt. Men forskjellen er at jeg per i dag ikke orker å ha det rotete rundt meg. Hvis rommet plager dere, kan du jo true med å rydde rommet hennes, det liker ingen 15 åring....Men jeg syns rommet er hennes, og at hun kan ha det som hun vil der.

Resten av rotet, tja, hva med å legge alt hun legger i fra seg på hennes rom, rydder hun opp det etterhvert? Ellers hade jeg vel sagt, ingen tv eller internett på ettermiddagen før alt er ryddet... Så kan man heller etterhvert inngå kompromiss når hun skjerper seg.

Sist redigert av Jinx : 27-08-07 kl 12:53.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 12:52   #30
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Enkelt og effektivt "militærlignende" tiltak; Fjern absolutt alt på rommet hennes av ting og fine klær. Hekt døren av og fjern den. La henne tjene tilbake tingene sine ved å bevise at hun evner å leve etter reglene som familien gir henne.

genialt Men hadde foreldrene min gjort noe slikt mot meg, herlighet jeg tør ikke tenke tanken på hva jeg hadde gjort som hevn tilbake....

Husker jeg var ca 17 år, jeg og min kjære mamma var konstant i tottene på hverandre. En dag oppdaget jeg at hun ikke vasket klærne mine lengre, vel det funka ikke på meg. Hun jobbet seint, så hver dag halv seks satte jeg på en maskin med klær, og jeg vasket til alle i familien (bortsett fra mamma sine da...). Og jeg visste jo akkurat når maskinen var ferdig og satte i gang en ny, så mamma fikk ikke vasket klær på lenge, siden hun som regel var bortreist i helgene. Hevnen var søt, og hun begynte og vaske klærne mine igjen...Sånn var jeg som tenåring(det skal være sagt at jeg hver dag hjalp til meg middagslaging,støvsugde og ryddet i huset...så jeg gjorde så absolutt min del)

Gammel 27-08-07, 12:55   #31
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

genialt Men hadde foreldrene min gjort noe slikt mot meg, herlighet jeg tør ikke tenke tanken på hva jeg hadde gjort som hevn tilbake....

Husker jeg var ca 17 år, jeg og min kjære mamma var konstant i tottene på hverandre. En dag oppdaget jeg at hun ikke vasket klærne mine lengre, vel det funka ikke på meg. Hun jobbet seint, så hver dag halv seks satte jeg på en maskin med klær, og jeg vasket til alle i familien (bortsett fra mamma sine da...). Og jeg visste jo akkurat når maskinen var ferdig og satte i gang en ny, så mamma fikk ikke vasket klær på lenge, siden hun som regel var bortreist i helgene. Hevnen var søt, og hun begynte og vaske klærne mine igjen...Sånn var jeg som tenåring(det skal være sagt at jeg hver dag hjalp til meg middagslaging,støvsugde og ryddet i huset...så jeg gjorde så absolutt min del)

Jeg tror jeg hadde bedt deg om å flytte...

Gammel 27-08-07, 13:30   #32
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

Jeg tror jeg hadde bedt deg om å flytte...

Det gjorde hun også på et tidspunkt, men det var ikke i den perioden. Men pappa sa stopp, vi var faktisk to om den krangelen. Så jeg ble, og mamma skjønte vel hvor urimelig hun kunne være, og jeg innså at hun faktisk var sliten etter 14 timers arbeidsdager.

Gammel 27-08-07, 13:47   #33
Line*
Expired

Standard

Det gjorde hun også på et tidspunkt, men det var ikke i den perioden. Men pappa sa stopp, vi var faktisk to om den krangelen. Så jeg ble, og mamma skjønte vel hvor urimelig hun kunne være, og jeg innså at hun faktisk var sliten etter 14 timers arbeidsdager.

I see. Og ser nå at du også gjorde andre ting.

Gammel 27-08-07, 14:04   #34
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

I see. Og ser nå at du også gjorde andre ting.

Ja vi var to for like(og stae) sjeler som egentlig ikke kan bo sammen, men nå har vi et bra forhold.

Gammel 27-08-07, 14:10   #35
Line*
Expired

Standard

Ja vi var to for like(og stae) sjeler som egentlig ikke kan bo sammen, men nå har vi et bra forhold.

Jeg skjønner tegninga.

Gammel 27-08-07, 14:18   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun høres ut som en typisk 15-åring, og for meg høres det ut som om hun får alt for mye slækk. Rommet er så sin sak, det er det hun som må lide med, men resten er uakseptabelt.

Nå kan jeg være tøff i trynet siden jeg bare har småbarn enda, men jeg tror fastere grenser og heftigere virkemiddel må til. Ta bort internett og tv til det faktisk ER en bedring over tid, si at hun får det igjen hvis hun klarer å hjelpe og holde det ryddig i en måneds tid? Så får man heller være verdens verste mamma. Det er man vel uansett når barna er tenåringer, er man ikke?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.