Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-26, 01:33   #21
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?

Jeg har skilt meg fra folk med tilgang på våpen, flytta fra hagen og vanndunkene og bor nå i et hus der det er så dårlig trekk at vedovnen ikke kan brukes uten å røyklegge hele huset. Ligger følgelig litt dårlig an.

Var uten strøm i dag og hadde gjettelek på trening: Snø på strømlinjene eller hybridkrig? Har på blokka nå at jeg må ringe feier for sjekk av pipa, evt. kjøpe en gassovn å ha i bakhånd. Muligens et stormkjøkken også. Hadde strømmen vært borte over natta, måtte jeg ha rømt til noen andre.

Jeg har havregryn, da. Det og minst en årsrasjon med Mozartkuler!

Gammel 07-01-26, 07:34   #22
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har meldt meg inn i Europabevegelsen for å støtte deres arbeid, og håper inderlig Norge snart melder seg inn i EU.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 09:31   #23
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ved og gass til grill. Men har to vedovner der den ene er av den gamle sorten der jeg kan bruke toppen til å varme mat. Har tilgang til gårdsbruk med aggregat og eget vann. Men kommer nok til å måtte være på jobb siden jeg er leder for enhet som driver med heldøgns helsetjenester. Så blir nok i beredskapsgruppe i kommunen. Og må sende kidsa til tante på gården.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 10:06   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tatt jegerprøven.

Gammel 07-01-26, 10:53   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en bærbar gassgrill, et ditto gassbluss og 6 små flasker gass til dem (sprayboksstørrelse), en tom vanndunk og mye tørrmat. Siden vi kun har elektrisk oppvarming i leiligheten, blir det nok ganske sørgelig. Har veldig mye god vin, da, så det er mulig vi vil gjøre det greit i bytteøkonomien.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 11:02   #26
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Har ved og gass, ulike stormkjøkken, grilla og pizzaovn. Full frysar, diverse tørrmat og hermetikk i skåpa. Har ikkje eit eige beredskapslager, bortsett frå fire store dunkar med vatn. Trur det skal gå bra. Skulle krisa som treff vere så stor at livet ikkje lar seg gjere utan lapskaus på boks, toro-gryter og knekkebrød så er det kanskje ikkje så mykje verdt å halde koken uansett.

(Litt flåsete på slutten, men også ærlig meint. Då med utgangpunkt i mitt liv.)

Gammel 07-01-26, 11:31   #27
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vin mot varme Toffskij!

Jeg bruker å si at jeg håper at jeg ikke overlever akopalypsen, for jeg tror ikke jeg har noe på den andre siden å gjøre. Det virker bare så innmari slitsomt å være redd for alt og alle.

Men for mindre kriser, så har vi et par vanndunker (ikke i nærheten av nok dersom vi ikke kan gå ut av huset og hente mer i bekken), vi har rikelig med ved under terrassen og nok mat til å klare oss en ukes tid vil jeg tro (men må ut døra for å komme til fryseren).

Har grill med gass, bålpanne og stormkjøkken (men ikke enorme mengder med gass til stormkjøkkenet). Vi er friske og sterke da, så vi kan på sikt gjøre nytte for oss med fysisk arbeid, og kanskje hjelpe andre.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 11:42   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har lageret DSB ber om (inkl vann, og pluss kaffe), og så anser jeg det som beredskap å ha dieselbil. Og så kjenner jeg mennesker med masse god vin.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 11:43   #29
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vedovn og greit med ved. Stormkjøkken og en del tørrvarer og hermetikk. og noen flasker med vann i garasjen.

Og mye god vin.

Vi holder nok ikke så veldig lenge, men en dag eller to skal gå greit.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 11:58   #30
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Familien har en gård med egen brønn og mye skog og låve full av ved.

Vi må dog ha el nok på biler så at vi (8 personer) alltid kommer oss dit, Det har vi nok stort sett alltid.

Hjemme (før vi drar til gården) bør vi dog ha:

Drikkevann lagret
Gassgrill eller nok kull hjemme til grillen
Gassbeholdere (om vi kjøper gassgrill til å ha hjemme, har det bare på hytten
Mer mat til hunden, har alltid en stor sekk som holder lenge, men greit å ha to så en alltid er full.
Kontanter
Flere fyrstikker og stearinlys?
DAB radio?
Liste på papir med viktige telefonnummer
Flere jodtabletter for barn? Har en boks til Herremannen, men usikker hvor mange tabletter den inneholder, greit å tenke på to barnebarna nå også.
Våtservietter
Mer toalettpapir, vi har ofte flere sekker, men greit å være sikker på at vi alltid har det
Alltid godt med legemiddel

Eventuelt kjøpe gassgrill og flere gassbeholdere til gården
Eventuelt helle opp vann på gården

Legge ting som jodtabletter, lys, fyrstikker osv i en egen boks så at alt er samlet.

Jeg er ikke veldig nervøs av meg, men bare dumt å faktisk ikke være forberedt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 12:06   #31
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi mangler jodtabletter. Vi mangler også kokeapparat på gass, men har grill ute og vedfyring inne. Vi skal klare oss den uka. Blir det mer og vi må rømme har vi ikke så mye å stille opp med.

Gammel 07-01-26, 12:11   #32
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jod-tabletter, merk at det finnes to typer, den som du kan ta daglig i lav dose og den som barn bør ta om det skjer noe. Det er den siste varianten man trenger.

Gammel 07-01-26, 12:12   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror Jodtablettene våre har gått ut på dato nå. Det var jo ikke lang holdbarhet på dem.
Noe av tørrmaten er sikkert også gått ut på dato. Jeg vet at de juicene som ligger i boden har gått ut på dato. I julen hadde vi nok mat til å holde ut noen uker, men nå har vi spist oss litt ned, og vi har begynt å fyre mer med veden vi har pga sprengkulde og høye strømpriser.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 12:13   #34
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det er krise-variantern av jodtabletter vi må kjøpe. Jeg har lest den har ganske kort holdbarhet, slik at de må erstattes om et par år.

Gammel 07-01-26, 12:14   #35
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, tror våre gikk ut i sommer. Har ingen barn da, men de yngste familiemedlemmene er jo i tidlig 20-årene.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 12:15   #36
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har en boks av den siste varianten. Utgått på dato men det gjør ikke noe. Der er nok til våre tre barn og antakelig naboen og den andre naboens barnebarn og enda et par unger til for de skal vel bare ha en hver eller noe sånn.

Gammel 07-01-26, 12:20   #37
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Jeg tror også utgåtte jod-tabletter virker en god stund, greit å ikke kaste dem, kan sikkert tas av voksne om det anbefales. Tabletter av den typen blir jo neppe dårlige eller farlige, de har kanskje bare litt mindre effekt.

Som eskempel: Jeg har astmamedisin (pulver) som gikk ut i 2015 og som jeg bruker. Jeg fant en gammel i skapet. Den virker, jeg merker godt effekten når jeg tar den. Muligens virker den litt dårligere, men det er nesten ikke merkbart i tilfelle. (Og jeg har sjekket med lege som kan akkurat den medisinen godt at det er ok).

Gammel 07-01-26, 12:28   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan gjør dere det med nødlader? De går jo tom for strøm, og jeg greier ikke huske å ha dem til lading. Og hvor stor bør den være? Skal man investere i en solcelledrevet sak? Vi bor sentralt i by, så ikke øde på landet, liksom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 12:29   #39
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

I lys av verdensbildet tenker jeg at en uke uten strøm og med manglende distribusjon av forsyninger til butikker ikke er utenkelig.

Vi trenger mere ved, that’s for sure.

Gammel 07-01-26, 13:12   #40
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her har vi hatt en del strømbrudd gjennom høsten/vinteren, så har fått testet ut at det er greit å vite hvor lommelyktene ligger, at de har batteri, og hvordan vi best lager mat uten strøm.

Har masse ved, vann fra egen brønn, og fiskevann rett i nærheten, men bør nok sjekke tørrmatlageret igjen, har igjen en del gløgg, pepperkaker og marsipan, men burde nok fylle opp med knekkebrød og havregryn.

Hybridbilen bør i grunnen snart byttes ut, men vi kvier oss for å gå over til kun elektriske kjøretøy.
Nødaggregat er under vurdering.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.