Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Tips til husfarge?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-26, 15:49   #21
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til husfarge?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg også. HVER gang!

I auch!!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-26, 17:00   #22
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Vi malte vårt 70-talls hus i Dempet sort i fjor og vi føler seriøst vi har fått nytt hus

Mens noen jeg kjenner godt, begynte å male Dempet sort på 50-tallshuset sitt men syntes det ble altfor mørkt. De malte over med en nøttebrun farge, og det syns vi kler huset veldig godt.

Personlig er jeg skyldig i to grå husbankhus fra 70- og 80-tallet, men ville kanskje valgt noe annet om jeg bodde i dem idag.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-26, 17:33   #23
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg lusker ut av tråden etter flere ganger å ha lest 'tips til hudfarge?'

Du er visst ikke alene

Gammel 14-04-26, 17:53   #24
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ang. fargene du har fått tips om fra Jotun: På kolonihagehytta vår har vi Herregårdsgul på hytta, Tidløs på muren og på innerkarmer, og Stockholmsgrønn på ytterkarmer, hjørnekasser og vindskier.

Ja, enig. Jeg savner den tidsperioden veldig i arkitektursammenheng. For svartbeising var jo veldig vanlig på endel 60/70-tall, men ikke så mye brukt på åttitallet. Jeg ser for meg at det var mye hvitt på åttitallet. IFI har skrevet litt:

Det høres kjempefint ut! Jeg tror huset vårt hadde kledd godt å ha staffasjefarge på hjørnekassene, selv om det ikke er så mye av det for tiden. Som mange 80-tallshus så er det dessverre lite vinduskarmer også, og det synes jeg er litt dumt. Jeg liker når man kan kontrastere mot husvegg. Jeg har forsøkt å google meg frem til en løsning på det som ikke tilsier bytte av vinduer, men ikke funnet noe. Må spørre en tømrer, arkitekt e.l. tenker jeg. Mange av vinduene (spesielt de stoooore som går over 2 og 3 etasjer er fra bygningsår, men det er ikke noe galt med de eller gir merkbart varmetap, så da er det jo ingen grunn til å bytte de, men pga alder så vil jeg ikke bruke mye penger på å fikse typ kosmetisk ramme/vinduskarmer. Men er det en quick fix så er det absolutt aktuelt.

Ja, det er veldig rart at ikke fargekonsulentene og -produsentene kaster seg over disse epokene, for det er jo mange hus av den sorten som pusses opp. Jeg elsker å se oppussing av gamle hus, men det hadde jammen meg vært spennende å se hus fra 70-, 80- og 90-tallet få en "ny vår". Enig med notisen fra ifi om fargene som regjerte på den tiden. Mange hvite hus, og inni gikk det ofte i pasteller.

Gammel 14-04-26, 17:54   #25
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg elsker oker! Og kunne godt ha valgt det selv, hvis det ikke var for at både huset foran vårt og huset bak vårt er okergule. Så jeg ville ha en annen farge, men samtidig en som passer til. Og jeg synes også fargen passer bedre på huset nedenfor oss, som er et eldre hus, tror det er fra 1920-tallet. Med den typiske 50-tallsarkitekturen som preger vårt hus, passer det bedre med lysere, mer nøytrale farger.

Jeg er ellers helt enig i at de burde vise fargeeksempel fra flere typer hus, både 80-tallshus og klassiske husbankhus fra 60- 70-tallet.

Ja, enig, det passer utmerket til 20-tallet.

Gammel 14-04-26, 17:55   #26
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Vi har ikkje merka så mykje forskjell på noko som helst i grunn Utenom at huset ser veldig mykje nyere og freshere ut enn det gjorde i rørosrødt!

Herlig! Ja, det er virkelig en stor forandring og ble garantert superlekkert!

Gammel 14-04-26, 18:03   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Det høres kjempefint ut! Jeg tror huset vårt hadde kledd godt å ha staffasjefarge på hjørnekassene, selv om det ikke er så mye av det for tiden. Som mange 80-tallshus så er det dessverre lite vinduskarmer også, og det synes jeg er litt dumt. Jeg liker når man kan kontrastere mot husvegg. Jeg har forsøkt å google meg frem til en løsning på det som ikke tilsier bytte av vinduer, men ikke funnet noe. Må spørre en tømrer, arkitekt e.l. tenker jeg. Mange av vinduene (spesielt de stoooore som går over 2 og 3 etasjer er fra bygningsår, men det er ikke noe galt med de eller gir merkbart varmetap, så da er det jo ingen grunn til å bytte de, men pga alder så vil jeg ikke bruke mye penger på å fikse typ kosmetisk ramme/vinduskarmer. Men er det en quick fix så er det absolutt aktuelt.

Ja, det er veldig rart at ikke fargekonsulentene og -produsentene kaster seg over disse epokene, for det er jo mange hus av den sorten som pusses opp. Jeg elsker å se oppussing av gamle hus, men det hadde jammen meg vært spennende å se hus fra 70-, 80- og 90-tallet få en "ny vår". Enig med notisen fra ifi om fargene som regjerte på den tiden. Mange hvite hus, og inni gikk det ofte i pasteller.

Nå vet jeg ikke hvordan huset ditt ser ut, men på en del 80-tallshus med sånne vinduer over flere etasjer som jeg ser for meg, er ofte karmene typ knallblå, eller røde. Det syns jeg er veldig stilig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.