Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Opp og stå?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-07, 15:50   #21
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opp og stå?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

(…) Han skrev nemlig konsekvent -e i slutten: Ikke vaske av tavlen, ikke skrive på pulten, ikke løpe i gangen.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

(…) og Scarletts lærer tok FEIL!

Han gjorde nok det, men jeg er ikke helt sikker på hva han tok feil av. Jeg tror ikke de formene Scarlett bruker i eksempelet egentlig er imperativ, selv om han kanskje trodde det. Jeg syns de ser ut som setninger der et underforstått subjekt og hjelpeverb er utelatt; [Vaskehjelpen skal] ikke vaske av tavlen. [Scarlett får] ikke skrive på pulten. Altså samme type konstruksjon som Tinetoff omtaler i:

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

"Ut og jogge" er mye mer fleksibelt. Det kan brukes i imperativ, ja, da blir det "Ut og jogg!" Det kan også være avhengig av et hjelpeverb, som i "Nå skal jeg ut og jogge".

Ben "jobbe for arbeidsgiveren sin nå" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 15:58   #22
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artig diskusjon!

Jeg sliter imidlertid litt med hva det skulle vært hvis det IKKE var "opp og stå". Hva er alternativet?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:01   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg tror ikke de formene Scarlett bruker i eksempelet egentlig er imperativ, selv om han kanskje trodde det. Jeg syns de ser ut som setninger der et underforstått subjekt og hjelpeverb er utelatt; [Vaskehjelpen skal] ikke vaske av tavlen. [Scarlett får] ikke skrive på pulten.

Det høres veldig snodig ut at noen (og en lærer, av alle mennesker!) bare skulle ha sånne "barnslige" oppfordringskonstruksjoner i inventaret sitt, og ikke vanlig imperativ. Det er ikke tvil om at disse konstruksjonene finnes hos de fleste (og jeg tror de er lagret som enheter, og ikke at en del av setningen aktivt utelates når man produserer dem), men de fleste har nå de vanlige imperativene også.

Det er veldig mange som overforbruker e-er når de skal skrive imperativer, forresten.

"jobbe for arbeidsgiveren sin nå"

Dette er faktisk nært beslektet med det jeg offisielt driver med akkurat nå.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:13   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han skrev virkelig: "Til vaskehjelpen: Vennligst ikke vaske av tavlen!"

Var det rart jeg reagerte? Og fremfor alt: hva er galt med "LA STÅ!"

:bisarr verden:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:23   #25
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var i ferd med å utdype og nyansere (les:ro), og si noe om at det kanskje kan være en sammenheng mellom de ufullstendige konstruksjonene og for mye "e" i imperativ, men der senket iallefall Scarlett teorien min for godt når det gjelder denne læreren ser jeg.

Ben "som alltid litt for velvillig innstilt" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 17:14   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var i ferd med å utdype og nyansere (les:ro), og si noe om at det kanskje kan være en sammenheng mellom de ufullstendige konstruksjonene og for mye "e" i imperativ, men der senket iallefall Scarlett teorien min for godt når det gjelder denne læreren ser jeg.

Hvis det er noen trøst, tror jeg sikkert det er noe i teorien din, sånn generelt sett. Selv om Scarletts lærer tydeligvis var et håpløst eksemplar.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 17:18   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han var også penbergenser, og de har det med å putte inn ekstra e-er her og der. Som potetestappe og seilebåt og desslike.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 17:40   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg sliter imidlertid litt med hva det skulle vært hvis det IKKE var "opp og stå". Hva er alternativet?

Jeg startet tråden fordi jeg, i manuset jeg holder på å lage register i, kom over følgende setning:

Det er kanskje unødvendig å tilføye at den bedriften han ledet havnet i fritt fall, men nå er kommet opp å stå igjen under ny ledelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.