|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Opp og stå?
Han gjorde nok det, men jeg er ikke helt sikker på hva han tok feil av. Jeg tror ikke de formene Scarlett bruker i eksempelet egentlig er imperativ, selv om han kanskje trodde det. Jeg syns de ser ut som setninger der et underforstått subjekt og hjelpeverb er utelatt; [Vaskehjelpen skal] ikke vaske av tavlen. [Scarlett får] ikke skrive på pulten. Altså samme type konstruksjon som Tinetoff omtaler i:
Ben "jobbe for arbeidsgiveren sin nå" Murphy |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Opp og stå?Artig diskusjon!
![]() |
#23 |
kamerat
|
Det høres veldig snodig ut at noen (og en lærer, av alle mennesker!) bare skulle ha sånne "barnslige" oppfordringskonstruksjoner i inventaret sitt, og ikke vanlig imperativ. Det er ikke tvil om at disse konstruksjonene finnes hos de fleste (og jeg tror de er lagret som enheter, og ikke at en del av setningen aktivt utelates når man produserer dem), men de fleste har nå de vanlige imperativene også.
Dette er faktisk nært beslektet med det jeg offisielt driver med akkurat nå.
![]() |
#24 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Opp og stå?Han skrev virkelig: "Til vaskehjelpen: Vennligst ikke vaske av tavlen!"
![]() |
#25 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Opp og stå?Jeg var i ferd med å utdype og nyansere (les:ro), og si noe om at det kanskje kan være en sammenheng mellom de ufullstendige konstruksjonene og for mye "e" i imperativ, men der senket iallefall Scarlett teorien min for godt når det gjelder denne læreren ser jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
kamerat
|
Hvis det er noen trøst, tror jeg sikkert det er noe i teorien din, sånn generelt sett. Selv om Scarletts lærer tydeligvis var et håpløst eksemplar.
![]() |
#27 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() |
#28 |
flisespikker
|
Jeg startet tråden fordi jeg, i manuset jeg holder på å lage register i, kom over følgende setning:
![]() |
|
|