Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dødsstraff

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-07, 09:20   #1
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hæ? Nå ble jeg faktisk overrasket. SÅ mange for dødsstraff i 2007?

utrolig..

Gammel 04-09-07, 09:24   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kikket innom VG og der var det en artikkel om at fem fanger skal henrettes i Texas innen måneden er omme.

Videre klikket jeg meg inn på spørreundersøkelsen; bør USA avskaffe dødsstraff.

Av 767 stemmer, så er 51,23% mot, 43,41% for og 5,34% vet ikke.

Er det bare meg, eller er det ikke utrolig mange FOR? Jeg syns det er ubegripelig at noen kan være for i det hele tatt, men skjønner jo at enkelte tenker på forskrudde måter, men nesten halvparten for?

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Så alle som har en annen mening enn deg tenker på en forskrudd måte? Slik tolker jeg denne uttalelsen.

Jeg er forresten for, avhengig av forbrytelse og omstendighet.

Jeg tolker ikke Sitron slik du gjør.

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg mener bestemt at de tallene ikke er representative for norges befolkning. Det er representativt for vg-lesere, som også har internett, og som går inn og leser slike saker, og tar seg tid til å svare på slike undersøkelser.

Jeg er mot dødsstraff.

Dette er et viktig poeng!

Jeg er mot dødsstraff.

Gammel 04-09-07, 09:27   #3
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er i mot dødsstraff. Jeg synes at de som har gjort noe så gærnt fortjener å bli bura inne på livstid, og helst ikke i noe som ligner et norsk luksusfengsel.
Dødsstraff blir for enkelt. Føler at de på en måte får slippe unna straffen sin.

Jeg er også i mot at norske mordere og seksualforbrytere får permisjoner. Hvor er logikken, liksom.

Gammel 04-09-07, 11:21   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Verity, her.

Jeg er i mot dødsstraff. Jeg synes at de som har gjort noe så gærnt fortjener å bli bura inne på livstid, og helst ikke i noe som ligner et norsk luksusfengsel.
Dødsstraff blir for enkelt. Føler at de på en måte får slippe unna straffen sin.

Nå er det jo slik at de fleste som blir idømt dødsstraff sitter lenge i fengsel i tillegg til at de bøter med døden. Det er kun i tilfeller hvor den dømte selv ønsker å få dødsstraffen utført så fort som mulig at de kan ta hensyn til det, og iverksette straffen tidligere enn planlagt.

Jeg er i ekstreme tilfeller FOR dødsstraff. Der hvor det ikke levner noen som helst tvil.

Gammel 04-09-07, 08:21   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener bestemt at de tallene ikke er representative for norges befolkning. Det er representativt for vg-lesere, som også har internett, og som går inn og leser slike saker, og tar seg tid til å svare på slike undersøkelser.

Jeg er mot dødsstraff.

Gammel 04-09-07, 09:27   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neppe representativ!

Jeg er imot dødsstraff, uavhengig av forbrytelse. Faktisk synes jeg at dødsstraff er å la folk få slippe litt for lett unna . Fra spøk til alvor. Å ta liv er ikke mer rett om det er myndighetene som gjør det, og i all enkelhet blir litt som at man skulle lære unger å ikke slå ved å delje løs på dem selv.

Dessuten kan en dødsstraff aldri gjøres om igjen, om det viser seg at man tok feil. Og det har man jo gjort.

Og det er faktisk et aldri så lite tankekors at USA er det eneste "siviliserte" landet som praktiserer dødsstradd. De andre landene som gjør det er ikke akkurat land som USA liker å sammenlikne seg med på andre områder .

Men bur folk inne, lenge og vel, og gi dem gjerne straffer på 514 år, slik at man sikrer seg mot at de slipper ut på grunn av "god oppførsel" fem år etter at de tok livet av noen. Akkurat DER kunne vi hatt noe å lære her i gode, gamle Norge .

Gammel 06-09-07, 00:53   #7
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Neppe representativ!

Jeg er imot dødsstraff, uavhengig av forbrytelse. Faktisk synes jeg at dødsstraff er å la folk få slippe litt for lett unna . Fra spøk til alvor. Å ta liv er ikke mer rett om det er myndighetene som gjør det, og i all enkelhet blir litt som at man skulle lære unger å ikke slå ved å delje løs på dem selv.

Dessuten kan en dødsstraff aldri gjøres om igjen, om det viser seg at man tok feil. Og det har man jo gjort.

Og det er faktisk et aldri så lite tankekors at USA er det eneste "siviliserte" landet som praktiserer dødsstradd. De andre landene som gjør det er ikke akkurat land som USA liker å sammenlikne seg med på andre områder .

Men bur folk inne, lenge og vel, og gi dem gjerne straffer på 514 år, slik at man sikrer seg mot at de slipper ut på grunn av "god oppførsel" fem år etter at de tok livet av noen. Akkurat DER kunne vi hatt noe å lære her i gode, gamle Norge .

Som jeg skulle skrevet det selv!

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 02:10   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Jeg synes ikke det er moralsk forsvarlig å la kriminelle som uten tvil har drept uskyldige fortsatt få sjansen til å gjenta sine ugjerninger mot andre uskyldige. Jeg synes det blir litt på kanten å sammenligne det med å drepe tilfeldig forbipasserende eller folk man har sterk grunn til å mislike. Jeg mener forbrytere med en slik bakgrunn har sagt fra seg livets rett da de tok sine ofres. Og jeg kan overhodet ikke se logikken i sammenligningen av staten som retts- og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring.

Det er, så vidt jeg kan se, ingen som har sammenlignet staten som retts-og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring. Det som blir sagt av motstanderne av dødsstraff, er at dødsstraff er drap. Og uavhengig av bestialiteter som er begått av enkeltpersoner, skal ikke staten ha rett til å utføre drap.

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Selvfølgelig er dødsstraff det samme som å drepe! Forskjellen er bare motivasjonen for drapet og legitimeringen av det.
Å legitimere og institusjonalisere drap er nesten hakket verre, spør du meg!

Enig!

Gammel 06-09-07, 03:43   #9
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det er, så vidt jeg kan se, ingen som har sammenlignet staten som retts-og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring. Det som blir sagt av motstanderne av dødsstraff, er at dødsstraff er drap. Og uavhengig av bestialiteter som er begått av enkeltpersoner, skal ikke staten ha rett til å utføre drap.

Det var kun eksempel på at drap utført av staten er ikke det samme som drap utført av et enkeltindivid. Mange har sammenlignet staten (som faktisk er retts- og straffesystemet) og enkeltindivider som drapsmenn, med argumentet at drap er drap. Det er jeg uenig i, og poenget mitt var at man faktisk må se på hele prosessen og bakgrunnen for at de er der de er, ikke bare på utfallet, som mange her inne fokuserer på. Og jeg er uenig med deg i at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, for det er en vesentlig forskjell etter min oppfatning.

Gammel 04-09-07, 09:31   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror heller ikke at den er representativ for den norske befolkning. Likevel syns jeg det var veldig mange for. Selv om alle som har stemt er FrP-ere.

Gammel 05-09-07, 10:03   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Siden det ble så mye statistikk-prat tror jeg at jeg vil gå tilbake til hovedinnlegget. For allerede der er det begått en grov feil, i forhold til statistikk.

Undersøkelsen spør ikke om folk er for eller i mot dødsstraff. Den spør om folk er for eller i mot at USA skal avskaffe dødsstraff. Egentlig har ingen svart på om de er for eller i mot døddstraff. Og de som har svart "FOR" er jo "for avskaffelse av døddstraff i USA" - altså mest sannynlig generelt i mot dødsstraff. Og de som har svart "I MOT" er "i mot avskaffelse av dødsstraff i USA" - og altså sannsynligvis generelt for dødsstraff.

Så "for" blir "mot" og "mot" blir "for" - i hvert fall hvis man forutsetter at alle som har svart har svart helt prinsippielt om dødsstraff og ikke om USA spesielt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 12:14   #12
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Siden det ble så mye statistikk-prat tror jeg at jeg vil gå tilbake til hovedinnlegget. For allerede der er det begått en grov feil, i forhold til statistikk.

Undersøkelsen spør ikke om folk er for eller i mot dødsstraff. Den spør om folk er for eller i mot at USA skal avskaffe dødsstraff. Egentlig har ingen svart på om de er for eller i mot døddstraff. Og de som har svart "FOR" er jo "for avskaffelse av døddstraff i USA" - altså mest sannynlig generelt i mot dødsstraff. Og de som har svart "I MOT" er "i mot avskaffelse av dødsstraff i USA" - og altså sannsynligvis generelt for dødsstraff.

Så "for" blir "mot" og "mot" blir "for" - i hvert fall hvis man forutsetter at alle som har svart har svart helt prinsippielt om dødsstraff og ikke om USA spesielt.

The ballot was misleadning!

Tror du er inne på noe vesentlig her, ja.

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 05-09-07 kl 15:45.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 10:04   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er antall stemmer oppe i 5113 og resultatene er omtrent like som i går.

Gammel 04-09-07, 10:17   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min første tanke var at dette måtte være en amerikansk undersøkelse, og jeg ble veldig skremt da jeg innså at det ikke var det.

Når det kommer til dødsstraff, så ser jeg helt svart/hvitt på det og har ingen problemer med å si at jeg ikke klarer å akseptere at noen synes dødsstraff er en hensiktsmessig straffemetode.

Gammel 04-09-07, 12:18   #15
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

I Norge ble det høsten 2005 foretatt en opinionsundersøkelse om holdningen til dødsstraff.
Det viste seg at 21% ville gi norske domstoler adgang til å dømme folk til døden for særdeles grove forbrytelser. Det positive er at 79% var imot dødsstraff også i slike tilfeller.

Fra amnesty.no

:velgeråignorerehillbilliespåvgnett:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 12:24   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes at ideen om dødsstraff i prinsippet kan være god, at noen forbrytelser er så ille at de må få en ultimat straff. Men jeg synes også at ingen fortjener å måtte være bøddel, så der er jeg i mot dødsstraff. Dessuten vil det ofte være en ørliten fnugg av tvil om det er den virkelige gjerningspersonen som er tatt, og da ville det jo vært umulig å vekke denne opp fra de døde igjen.

I prinsippet er jeg vel kanskje for en dødsstraff men i praksis mot.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 15:24   #17
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

I prinsippet er jeg vel kanskje for en dødsstraff men i praksis mot.

Signerer denne jeg.. Jeg skjønner mye av tankegangen bak det..men i praksis, NOT!

lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 16:04   #18
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dessuten vil det ofte være en ørliten fnugg av tvil om det er den virkelige gjerningspersonen som er tatt, og da ville det jo vært umulig å vekke denne opp fra de døde igjen.

I slike tilfeller hvor det finnes tvil er jeg også imot.

Gammel 04-09-07, 12:34   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Genialt Pratchett-sitat, Skilpadda!

Det er visst bruk for denne igjen: "Why do we kill people that kill people to tell people that killing people is wrong?"

Så kan dere gjette om jeg er for eller i mot.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 16:15   #20
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

"Why do we kill people that kill people to tell people that killing people is wrong?"

Dette er ikke et gyldig argument for meg. Det blir alt for svart/hvitt, og dette er som å si at dødsstraff kun praktiseres som skrekk og advarsel, noe som ikke stemmer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.