|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Dødsstraff
Jeg tolker ikke Sitron slik du gjør.
Dette er et viktig poeng!
![]() |
![]() |
#3 |
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DødsstraffJeg er i mot dødsstraff. Jeg synes at de som har gjort noe så gærnt fortjener å bli bura inne på livstid, og helst ikke i noe som ligner et norsk luksusfengsel.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det jo slik at de fleste som blir idømt dødsstraff sitter lenge i fengsel i tillegg til at de bøter med døden. Det er kun i tilfeller hvor den dømte selv ønsker å få dødsstraffen utført så fort som mulig at de kan ta hensyn til det, og iverksette straffen tidligere enn planlagt.
![]() |
#5 |
Live and let live
|
![]() Sv: DødsstraffJeg mener bestemt at de tallene ikke er representative for norges befolkning. Det er representativt for vg-lesere, som også har internett, og som går inn og leser slike saker, og tar seg tid til å svare på slike undersøkelser.
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
![]() |
#7 |
tankefull
|
Som jeg skulle skrevet det selv! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fola Blakken
|
Det er, så vidt jeg kan se, ingen som har sammenlignet staten som retts-og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring. Det som blir sagt av motstanderne av dødsstraff, er at dødsstraff er drap. Og uavhengig av bestialiteter som er begått av enkeltpersoner, skal ikke staten ha rett til å utføre drap.
Enig!
![]() |
![]() |
#9 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Det var kun eksempel på at drap utført av staten er ikke det samme som drap utført av et enkeltindivid. Mange har sammenlignet staten (som faktisk er retts- og straffesystemet) og enkeltindivider som drapsmenn, med argumentet at drap er drap. Det er jeg uenig i, og poenget mitt var at man faktisk må se på hele prosessen og bakgrunnen for at de er der de er, ikke bare på utfallet, som mange her inne fokuserer på. Og jeg er uenig med deg i at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, for det er en vesentlig forskjell etter min oppfatning.
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: DødsstraffNei, jeg tror heller ikke at den er representativ for den norske befolkning. Likevel syns jeg det var veldig mange for. Selv om alle som har stemt er FrP-ere.
![]() |
#11 |
Ustabil
|
![]() Sv: DødsstraffSiden det ble så mye statistikk-prat tror jeg at jeg vil gå tilbake til hovedinnlegget. For allerede der er det begått en grov feil, i forhold til statistikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Truth is in the x-files
|
The ballot was misleadning!
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09 - Serenity now. Insanity later. Sist redigert av Agent Scully : 05-09-07 kl 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: DødsstraffNå er antall stemmer oppe i 5113 og resultatene er omtrent like som i går.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: DødsstraffMin første tanke var at dette måtte være en amerikansk undersøkelse, og jeg ble veldig skremt da jeg innså at det ikke var det.
![]() |
![]() |
#15 |
Truth is in the x-files
|
Fra amnesty.no
![]() |
#16 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: DødsstraffJeg synes at ideen om dødsstraff i prinsippet kan være god, at noen forbrytelser er så ille at de må få en ultimat straff. Men jeg synes også at ingen fortjener å måtte være bøddel, så der er jeg i mot dødsstraff. Dessuten vil det ofte være en ørliten fnugg av tvil om det er den virkelige gjerningspersonen som er tatt, og da ville det jo vært umulig å vekke denne opp fra de døde igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Aktiv
![]() |
I slike tilfeller hvor det finnes tvil er jeg også imot.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: DødsstraffGenialt Pratchett-sitat, Skilpadda! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Aktiv
![]() |
Dette er ikke et gyldig argument for meg. Det blir alt for svart/hvitt, og dette er som å si at dødsstraff kun praktiseres som skrekk og advarsel, noe som ikke stemmer.
![]() |
|
|