Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å "ta" en sykedag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er ditt forhold til egenmelding/sykedag?
Bruker kun egenmelding når jeg er syk 110 68,32%
Det har hendt en sjelden gang at jeg tar en sykedag selv om det egentlig ikke er nødvendig 24 14,91%
Egenmeldinger/sykedager er til for å brukes opp - jeg har jo krav på fri innimellom 0 0%
Jeg jobber ikke/jobber hjemme - egenmeldinger finnes ikke 9 5,59%
Annet - spesifiser nærmere 2 1,24%
Bare når jeg er syk, men helst ikke da heller 16 9,94%
Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-07, 19:21   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å "ta" en sykedag

Hos oss er den "tredagersen" borte.. og det er vel lik så greit. For da tror jeg mange tok 2-3 dager, som kanskje egentlig trengte bare 1?

Jeg tar egenmelding når jeg er syk, men som regel må jeg jo bestemme meg dagen i forveien, og det har hendt at jeg har vært bedre enn forventet dagen etter - og hatt litt dårlig samvittighet. Men frisk har jeg aldri vært.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:32   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar ingen sykedager for å gjøre annet enn å være syk nei.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:38   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Egenmelding brukes når man er for syk til å jobbe. Sånn praktiserer i alle fall jeg det.

Gammel 09-09-07, 19:35   #4
Dansma
Superduperaktiv

Dansma sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Tar jeg sykedager, så er jeg syk - kommermegikkeoppavsengensyk.
Tar de ikke bare for å slappe av eller ferie

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:40   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er syk når jeg er hjemme på egenmelding. Det er egentlig ganske sjelden det skjer, er litt sånn som går på jobb selv om jeg kanskje kunne hatt godt av en dag eller 3 hjemme.

Hos oss er også 3dagersen borte og det er bare til det positive, for når det var slik at man brukte 3 dager selv om man bare var syk en dag så tror jeg flere holdt seg hjemme en dag ekstra der de egentlig kunne vært på jobb. JEg syns det nye systemet fungerer mye bedre.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 20:06   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare hvis jeg eller en av ungene er syk.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 20:50   #7
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Bruker dem bare når jeg er skikkelig syk. Og gjerne ikke da heller. Sånn er det når man tror man er uunnværlig.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 21:38   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er som oftest syk på 2.dagen når jeg tar ut egenmelding. Forsøker å dra på jobb, men angrer ofte når jeg gjør det da.

Likevel er jeg overrasket over at mange tar egenmeldinger så lett som de gjør (ikke her inne ser jeg, men ellers) Jeg har fått det som forslag om det har vært planer som har krasjet med arbeid og sånn. "ja, men da kan du jo være syk den dagen" - Slikt har ikke falt meg inn engang!

Forresten...Jeg har tatt ut egenmelding uten å ha vært kjempesyk engang. Hunden vår var blitt skadet og hadde blitt lagt i narkose dagen før. Jeg fikk meg ikke til å la han være hjemme alene, så den dagen var jeg "syk" - uetisk og feil, men jeg var desperat

Gammel 09-09-07, 22:06   #9
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har aldri brukt egenmelding. Den dagen det skjer er jeg syk, og slipper derfor å ha samvittighetskvaler av den grunn.

Blir jeg sliten eller noe kan jeg ta avspassering, ferie eller ulønnet permisjon.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 22:35   #10
Vilja
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2007
Vilja har et hav av muligheter foran seg
Standard

Egenmelding kun om jeg er for syk til å gå på jobb.

Vilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 22:43   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg er syk så jobber jeg hjemmefra.

Egenmeldinger har jeg vel ikke brukt på mange år, tror jeg.

Jeg har stort sett bare vært skikkelig dårlig i forbindelse med svangerskap, og da har jeg blitt sykemeldt.

Gammel 09-09-07, 23:01   #12
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet neimen ikke hva jeg skal svare.

I nåværende jobb er det uaktuelt å være hjemme med mindre jeg er for syk til å dra på jobb (feber, vondt i kroppen, omgangssjuke el.). Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg var borte fra min tidligere jobb, sjøl om jeg strengt tatt kunne ha gjennomført en arbeidsdag. Årsaken var at jeg etter hvert var så sliten og lei, og mistrivdes i en slik grad at det gikk utover helsa mi. Jeg sov dårlig, hadde vondt i hodet og var nedstemt, og det hendte at jeg holdt meg hjemme istedet for å ta et par Paracet for å se om hodepinen ga seg.
Til mitt forsvar skal det sies at jeg gang på gang krysset av for at fraværet skyldtes forhold på arbeidsstedet, men jeg fikk ingen reaksjon fra leder i forhold til det. Jeg hadde ikke veldig høyt sykefravær, men jeg tviler ikke på at jeg kan ha hatt rundt åtte slike fraværsdager det siste året jeg jobbet der.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:21   #13
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når jeg bruker egenmeldinger er det på grunn av omgangssyke eller annet jeg ikke flyr til lege for å få sykemelding for. Jeg blir stort sett sykemeldt hvis jeg er syk.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 20:06   #14
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg kunne definitivt vært oftere syk. Har rett og slett ikke samvittighet til å bli hjemme med mindre jeg er sengeliggende, for jeg blir veldig savnet på jobb og kollegene mine får det utrolig travelt. Jobber i barnehage. Flere ganger har jeg også hatt halve sykt-barn-dager for å gjøre det enklere for arbeidsplassen.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 20:24   #15
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her brukes kun egenmelding dersom jeg er syk. Nå har jeg hjemmekontor, så jeg er i grunnen veldig sjelden syk. Har nok jobbet noen dager der jeg heller burde ha holdt sengen ja.

Gammel 09-09-07, 20:26   #16
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg planlegger aldri med en "fridag" eller "tredagers", men det har hendt at jeg har vært hjemme selv om jeg absolutt kunne ha vært på jobb. Det er som regel hvis jeg er sikkelig sliten og kanskje litt "halvtufs" og det egetlig ikke har noen vesentlig betyning om jeg er på jobb eller ikke.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 20:27   #17
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Bruker kun egenmelding når jeg er syk.

Gammel 09-09-07, 20:41   #18
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Unngår i det lengste å holde meg hjemme fra jobben når jeg vet at elevene mine ikke får vikar.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 20:45   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri skulket jobb, men vurderer faktisk å gjøre det på tirsdag.

Jeg har jobbet 4 av 7 helger siden 23. juli og har hatt altså 6 dager fri siden da, med rundt regnet 100 timer overtid. Jeg holder på å kollapse og har tenkt å si ifra til storesjefen i morgen at jeg holder meg hjemme på tirsdag. Selv om jeg teknisk sett ikke er syk. Ennå.

Gammel 09-09-07, 21:14   #20
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg har aldri skulket jobb, men vurderer faktisk å gjøre det på tirsdag.

Jeg har jobbet 4 av 7 helger siden 23. juli og har hatt altså 6 dager fri siden da, med rundt regnet 100 timer overtid. Jeg holder på å kollapse og har tenkt å si ifra til storesjefen i morgen at jeg holder meg hjemme på tirsdag. Selv om jeg teknisk sett ikke er syk. Ennå.

Det høres jo nesten uforsvarlig ut at du går på jobb.
Når man holder på å kollapse er det grunn nok spør du meg.
Du tar jo ikke akkurat fri fordi du ikke gidder gå på jobb.

Mann til en kollega eier frisøsalog og den beste jeg har hørt derifra er følgende : "Jeg har ikke penger til t-bane billett, så jeg er nesten nødt til å bli hjemme idag."
Kom arbeidsmoral, her skal du motstand finne.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.