|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Live and let live
|
![]() Sv: Påbudt med sykkelhjelm
Hva er egentlig forskjellen på sykkel og moped? (Sykkelen går vitterlig like fort i nedoverbakke.) For meg er det ingen forskjell og dermed ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være påbudt. (Dette var ment generelt til dem som var mot påbud og ikke bare deg Kirsebær, selv om det er du som er sitert.)
![]() |
#22 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Påbudt med sykkelhjelmJeg er for et påbud først da vil kanskje b.la tenåringene bruke hjelm. Jeg ferdes daglig på en vei mot en ungdomsskole og nesten ingen bruker hjelm. Og de få som bruker det tar den av seg noen hundre meter unna skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Påbudt med sykkelhjelmJeg er mot påbud ganske enkelt fordi jeg mener det får være grenser for hva staten skal bestemme hva angår private valg som om man bruker sykkelhjelm eller ei. (Et sted går grensen liksom .... ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Live and let live
|
Men hvis det skal være slik, bør man ikke også da skille ut statens ansvar for å betale legehjelp og pleie for hodetraumer som kommer av at man velger bort hjelmen?
![]() |
#25 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
![]() Sv: Påbudt med sykkelhjelmLes her: http://www.woman24.no/trim_og_fitness/article65621.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Men da får det bli forbud mot å røyke også da? Røykerelaterte skader koster jo flesk ikke sant. Eller forbud mot sukker, det skadene det påfører koster vel enda mer. Hva med forbud mot fyrverkeri? Det skader mange mennesker hvert år ... skjønner du hvor jeg vil hen? Hvor går grensen på hva staten skal forby og hva er implikasjonene med disse forbudene med tanke på kostnader ved at de opprettholdes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Ustabil
|
Hvis man skulle gjøre det måtte man også skille ut statens ansvar for legehjelp i alle andre selvforskyldte situasjoner. Som for eksempel det å kjøre fort på sykkel, eller bryte vikeplikten, eller kjøre i fylla - for ikke å snakke om idrett - det er jo valgfritt å sparke fotball. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ustabil
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Ustabil
|
Forskjellene er mange. En vesentlig forskjell er at mopeden er et motorisert kjøretøy, som oppnår sin hastighet uavhengig av førerens fysiske styrke og kondisjon. En annen viktig forskjell er at mopeden er underlagt krav om opplæring og førerkort for å ha lov til å kjøre. Og mopeden er underlagt trafikkreglene på samme måte som biler. Og de har bare adgang til å kjøre på bilveger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Åh nå drømmer jeg meg helt bort her. For et fantastisk mye bedre samfunn vi hadde fått.
![]() |
#31 |
Passiv
|
![]() Sv: Påbudt med sykkelhjelmDet er mange fornuftige ting som kunne vært påbudt, men det er nå ikke slik at staten skal ta ansvar for en hver av oss sitt ve og vel. Vi må faktisk gjøre det selv. |
![]() |
![]() |
#32 |
Passiv
|
Synes ikke dette er statens ansvar, men foreldrenes ansvar. Dessuten tror jeg ikke et lovpåbud vil hjelpe noen verdens ting! |
![]() |
![]() |
|
|