|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Peppy!
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Jeg stemmer ikke på visse partier på grunn av at jeg ikke tolererer samarbeidspartnerne, samtidig som jeg stemmer andre til tross for at jeg ikke er på nett med samarbeidspartneren de har valgt. Jeg velger den minste av to onder. Det kan vel neppe sies å være taktisk, kan det vel? Jeg stemmer altså på en blokk, som Lisa sier. Det er etter overbevisning, er det ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Borte
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?Den dagen SV begynner å samarbeide med Frp om maktposisjoner, da stemmer jeg Rødt i stedet. Aldri i livet om min lille stemme skal være noe bidrag til Frp. Det er stikk i strid med min overbevisning.
![]() |
#23 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?Jeg har stemt taktisk, eller dvs stemt på det partiet på rødgrønn side som jeg syns trengte det mest.
![]() |
![]() |
#24 |
frakoblet
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?Jeg stemmer etter overbevisning og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Dersom alle venstresympatisører faktisk hadde stemt Venstre, så hadde det ikke vært så lite parti.
![]() |
#25 |
Tankefull
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?
Signerer!
![]() |
#26 |
Passiv
|
Sånn tenker jeg også. Så jeg stemmer taktisk. Dessverre. Skulle mye heller stemt ut av overbevisning. |
![]() |
![]() |
#27 |
flisespikker
|
Jeg ville kalle det en mellomting. Å stemme bare etter overbevisning vil jo være å se utelukkende på hva hvert enkelt parti mener og står for, og stemme på det enkeltpartiet man er mest enig med, uavhengig av hva man tror (eller hva de har sagt) om hvem de evt. kommer til å samarbeide med. (Samtidig er det klart at det stort sett ligger overbevisningsgrunner bak såkalt taktisk stemmegivning også, jeg tror ingen stemmer uten å ha noen som helst slags overbevisning i bunnen. Hvis folk stemmer rødt selv om de egentlig er Venstre-sympatisører, for å ikke risikere et FrP-samarbeid, så er jo det også en "overbevisningsgrunn", bare en negativ en.)
![]() |
#28 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?Blokkene er stadig mindre rigide. Sp var også en gang i tiden et borgerlig parti, eller hva?
![]() |
#29 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Må bare korrigere deg litt. Man vurderer ikke en "risiko" for FrP samarbeid hvis man stemmer Venstre. FrP samarbeidet er jo avklart på forhånd ved at Venstre bekrefter at de vil støtte en borgerlig blokk om de sitter i byråd eller utenfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det er sant men igjen, Venstre avklarte uken før valget at de unasett ville støtte en borgerlig blokk. Håper de vurdere å skifte etterhvert .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
kamerat
|
Jeg mener partiets planer for samarbeid med andre partier i høyeste grad er en del av hva de mener og står for. Når Venstre i Oslo f.eks. uttaler at det ikke kommer til å bli noe Gerhardsen-byråd med Venstres støtte, så er det i høyeste grad en ideologisk avgrensning. Da satser Venstre på de velgerne som mener et AP-samarbeid er uaktuelt, framfor de velgerne som mener at et FrP-samarbeid er uaktuelt.
![]() |
#32 |
flisespikker
|
Jeg snakket ikke om Oslo-valget spesielt, det var et generelt eksempel.
![]() |
#33 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Heilt einig. Førre stortingsval stemte eg på eit anna parti enn eg hadde tenkt til, nettopp for å få til den regjeringskoalisjonen eg ville ha. M.a.o. eg stemte SV for å få meir skule- og miljøpolitikk inn i regjeringa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
flisespikker
|
Det er derfor jeg mener at det blir en slags mellomting. Det er jo ikke egentlig sånn at man tenker enten ideologisk eller taktisk - alle som stemmer gjør det vel på grunn av en eller annen overbevisning, og siden sannsynligvis ganske få er enige med ett parti i absolutt alt, så er det alltid en praktisk/pragmatisk avveining når det gjelder hvilke saker man mener er viktige. Uttalte samarbeidsplaner (eller ikke-samarbeidsplaner) med andre partier er en del av politikken og programmet, det er jeg enig i.
![]() |
#35 |
flisespikker
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?Og så er det ganske mange som f.eks. stemmer RV i Oslo for å få inn Folkvord, uten å egentlig være enig med RV i det hele tatt. Det er jo også en form for taktisk stemmegivning, basert på en overbevisning om at et lite RV-mindretall gir en bra balanse til helheten, og/eller en overbevisning om at Folkvord er en god mann å ha med på laget når man skal styre en by.
![]() |
#37 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?V har sagt i Oslo at de vil gjøre alt de kan for å holde FrP ute av byrådet, bortsett fra å støtte et Gerhardsenbyråd. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er mer moralsk forkastelig enn at SV og Ap nekter å støtte et sentrum-H-byråd.
![]() |
#38 |
kamerat
|
![]() Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?Det er ikke moralsk forkastelig, men det er en del av Venstres totale politiske standpunkt. Og et ideologisk valg, akkurat som det er for SV og Ap.
![]() |
#39 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja. De er et borgerlig parti, det kommer man ikke utenom. Hvis man synes det er galt, er det feil parti.
![]() |
#40 |
kamerat
|
Jepp. Det er derfor det er feil parti for meg, selv om jeg liker mye av det Venstre står for.
![]() |
|
|