|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneTror ikke at jeg ville sendt lillesønn alene i barnehagen, men det er nå meg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Einsam
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneHos oss var det i fjor ei jente på 6 som bodde 200 meter fra barnehagen som gikk til og fra alene. ut av barnehage, krysse en stor parkeringsplass (som stort sett er tom, men dog), og en vei. Jeg likte det ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneSynes det høres helt villt ut.
|
|
|
#4 |
|
Fortynnet
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene
Bare for å ha sagt det, jeg har aldri latt småbarn leke ute alene uten tilsyn, og syns ikke det er ok. Men mange syns det er helt greit, og i den sammenhengen syns jeg jo ikke det var direkte sjokkerende at en femåring går noen hundre meter alene til barnehagen på en lite trafikkert vei. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneVel, nå vet jo jeg hvor du bor og hvordan barnehagen ligger i forhold til trafikk. Avhengig av hvor moden denne jenta er, og om det er noen hjemme, så ville nok vært tilbøyelig til å jeg la henne gå alene hvis det var mitt barn, ja. Vet at noen har en ordning der barnehagen ringer når barnet har gått derfra, for eksempel.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneEt lite tankekors...
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg ville ikke sendt en femåring alene til barnehagen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneMin sønn på 4 1/2 år vil gjerne sykle alene hjem fra barnehagen. Det er uaktuelt. Det er også uaktuelt å la ham gå alene, men modenhetsmessig ville han nok vært klar neste sommer. Han kan gå slik at han slipper å krysse bilvei. Når han begynner på skolen kommer jeg nok til å følge i begynnelsen, men ellers kommer han og storebror og alle de andre fra vårt sameie til å gå sammen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg har ikke lest hele tråden, men jeg synes det er alt for tidlig å sende ungene alene til barnehagen! Når barnet ikke engang har nådd skolealder og må komme seg til barnehage på egenhånd synes jeg det er ganske hårreisende, faktisk. Hva er det som gjør at foreldre ikke kan følge/kjøre barna til barnehagen? Selv i skolealder ville jeg fulgt barna eller i det minste se at de kommer seg på og av bussen. Å la ungene gå alene, uten følge at foreldre og/eller andre barn er på kanten til uforsvarlig i dagens samfunn. Mener jeg.
|
|
|
#10 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har misset hele poenget, det er ikke snakk om at unger MÅ komme seg på egenhånd til barnehagen, men de har lyst til å gå selv og dersom det er lagt opp til det trafikkmessig og barnet er modent for det, så mener mange at det er greit. Kombinert med kommunikasjon med barnehagen og ikke hver dag. Du burde nok ha lest hele tråden.
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Ok, jeg har ikke lest hele tråden, men svarte på hovedinnlegget. Det at jenta hadde sagt at hun ville gå sammen med dem, tyder kanskje på at hun ikke vil gå alene? JEG synes ikke at unger på fem bør bestemme selv om de har lyst til å gå eller ikke, uansett. Selv om det er trafikkmessig lagt opp til det eller ikke, og om ungen er 'moden' i en alder av fem, kan det allikevel skje ting på skoleveien. Jeg synes ikke det er forsvarlig, men som sagt, det er min mening.
|
|
|
#12 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg hadde ikke latt mitt barn gå alene til barnehagen, ei heller første året på skolen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Begynte du på skolen da du var fem? Bodde du i utlandet, eller er du født etter 1990??
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Ingen av delene. Jeg er født sent på året, så jeg hadde ikke rukket å fylle seks år da jeg begynte i førskolen.
|
|
|
#15 |
|
By the Sea
|
Åh - jeg skjønner.
|
|
|
#16 |
|
Javel
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneSynes det kommer litt an på veien til barnehagen jeg. Vi bor "rett rundt hjørnet" for barnehagen. Veien dit er ikke trafikkert, mesteparten er en gangvei forbi lekeplass/fotballbane. Og da har det hendt at 5 åringen har gått alene. Da eldste var 5 så hendte det en gang eller to at mellomste var syk. Da ringte jeg opp i barnehagen og sa at nå kommer xxxx, så stod de ved porten og ventet på henne. Mellomste har noen ganger syklet opp, mens mannen eller meg har kjørt rundt og møtt ham ved porten. Eller han har syklet hjem i forveien. Han pleier jo å sykle/løpe rundt samme vei når han er ute med venner på ettermiddagene.
|
|
|
|
#17 |
|
intro
|
Jeg gikk også alene til førskolen som 5-åring. Dette er 18 år siden, men føles som ca. 80 når jeg leser tråder som denne.
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Jeg føler meg også veldig forhistorisk når slike ting diskuteres. |
|
|