Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kolonihagen.no

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-06, 20:54   #1
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Søsteren min abonnerer på dette, jeg har vært hos henne noen ganger i vår og sett hva hun får, og det virker veldig bra. Bl.a. nydelig brød og frukt som smaker noe. Hadde vi bodd i Oslo hadde vi utvilsomt benyttet oss av det tilbudet.

Gammel 22-10-06, 21:20   #2
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes informasjonen på nettsidene er så begrenset. Hva er singelkasse, og hva inneholder egentlig kassen med bakst og pasta? Er det grovere brød og rundstykker enn det man får i butikken, eller inneholder de stort sett hvetemel? Her i huset spiser vi ikke hvetemel. Jeg lurer også på om pastaen er grov.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 17:16   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg synes informasjonen på nettsidene er så begrenset. Hva er singelkasse, og hva inneholder egentlig kassen med bakst og pasta? Er det grovere brød og rundstykker enn det man får i butikken, eller inneholder de stort sett hvetemel? Her i huset spiser vi ikke hvetemel. Jeg lurer også på om pastaen er grov.

Det samme har slått meg. De kunne nok solgt seg bedre om de hadde mer informasjon

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:55   #4
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Hvor: sammen med 538.410 andre
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Men er Årstidene like kreative når det gjelder frukten og grønnsakene? Ble litt inspirert av at man får ting som jordskokk hos Kolonihagen... Det har jeg lett etter i flere butikker.

Gammel 27-10-06, 01:02   #5
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Har Kolonihagen egg i pastaen sin?

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 17:57   #6
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Noen som vet om det finnes liknende tilbud for oss som bor på øvre romerike og deromkring?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:54   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Første leveranse i dag! Jeg jobber sent i dag, så jeg har ikke sett den enda, men for en times tid siden ringte en oppspilt Lillegutt. "Det var ikke sånne hvite som ser ut som hodeskaller oppi kassen (*). Det var faktisk klementina! De var litt grønn, men det gjør ikke noe. Og så var det faktisk tomatsaus, og tomatsaft! Og så var det bananer! Og så var det lange løka! Og så var det faktisk epler! Og så var det brød oppi kassen!" Jeg tror den slo an.

(*) Jeg tror han mente sellerirot.

Gammel 14-11-06, 21:01   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Men hvordan gjør dere det med levering av kassene egentlig? Vi jobber jo på dagtid og bor i blokk slik at kassen kan ikke settes utfor døren heller.

Kan de levere på kveldstid? Hva hvis man ikke er hjemme, får man levering dagen etter da?

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 21:02   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Men hvordan gjør dere det med levering av kassene egentlig? Vi jobber jo på dagtid og bor i blokk slik at kassen kan ikke settes utfor døren heller.

Kan de levere på kveldstid? Hva hvis man ikke er hjemme, får man levering dagen etter da?

De leverer mellom 17 og 22 (vanligvis mellom 17 og 20, ifølge mailen vi fikk), og har faste utkjøringsdager. Hvis dere ikke er hjemme til fem, går det kanskje an å avtale at de setter kassen et annet sted, f.eks. den nærmeste kiosken eller butikken?

Gammel 15-11-06, 09:47   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk også første levering i dag. Det var fenikkelrot med, og helt korrekt grønne klementiner. Men de er bedre allerede i dag.

Her kom de litt før 1900, tror jeg?

Nå er det hjem å finne på noe med fenikkel.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 13:09   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Fenikkel er godt i fiskesuppe og sammen med fisk. Du kan skjøre den i tynne skiver og steke i smør og litt sitronsaft, salt og pepper, eller gratinere i ovn med litt ost.

I suppe tar du 2 gulrøtter, 1 fedd hvitløk, 1 purre og 1 fennikel i skiver og biter, surer i litt smør eller olje, har i 1/2 dl hvetemel og rører rundt og sper med 1 boks matfløte og 1 liter vann med fiskebuljong eller grønnsaksbuljong eller skikkelig fiskekraft hvis du har. Litt safran er godt og gir fin farge La koke litt sammen og trekk deretter kjelen av platen. Ha i 400 g fisk i små biter og la trekke til fisken er ferdig. Smak til og ha evt i litt hakket persille og noen reker når den skal serveres.

Gammel 15-11-06, 20:51   #12
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Her er min (Les Spis Bedres) oppskrift på ovnsbakt hellefisk Nam

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 16:43   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kombinerte rådene deres og puttet det oppi retten jeg hadde planlagt; spinat og løk og fetaost som en seng med torsk oppå. Fenikkelen funket fint.

Ovnsbakt sprengt torsk, derimot … :kvalm: Jada, mamma, jeg har skjønt at den MÅ trekke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 16:53   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm ... jeg vurderer dette sterkt, jeg også. Jeg er så vant til at ingen vil levere til oss her ute i skauen, men i følge hjemmesiden så leverer de til dette postnummeret. Hvis de ikke er som Peppes da, som leverer til resten av bygda, men ikke til veien vår ( )?

Kanskje vi starter med singelkassen, da. :vurderer: Men helt ærlig, er 300 kr per kasse billig/dyrt eller hva? Betaler man mye for at det er økologisk og "i vinden" eller er prisene helt OK sammenlignet med hva man betaler for slike varer generelt?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 10:04   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som vet hva diger svart reddik kan brukes til? Det har jeg fått og jeg har aldri hørt om det før en gang.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 10:39   #16
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Nenne: Du er sikker på at det ikke er en rødbete du har fått?
Rødbeter er vel kanskje ikke svarte, når jeg tenker på det.

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 23-11-06 kl 10:45.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 10:46   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilde, Nenne?

Jeg synes også det høres ut som en rødbete. Ellers kan det kanskje være en ide å ringe dem som leverer?

Gammel 23-11-06, 11:32   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Bilde, Nenne?

Jeg synes også det høres ut som en rødbete. Ellers kan det kanskje være en ide å ringe dem som leverer?

Det er ikke en rødbete. Det sto på lista jeg fikk at det var en svart reddik. Jeg finner ikke noe bilde når jeg googler, men jeg fant en oppskrift jeg kanskje kan prøve:

En råkostsalat med friske og sprøe grønnsaker er alle tiders god og sunn sommermat, mener Reiseradioens salatkokkemester Sonja Lee.
Publisert 18.07.2003 10:39. Oppdatert 21.07.2003 14:38.
Srpøe oppskårne grønnsaker med en litt syrlig dressing blir en sommersalat Sonja Lee gjerne tilbereder og serverer gjestene sine. Og hun har goitt den navn etter restauranten sin.
Oppskriften er til fire personer.

Magmasalat

1 fennikel
2 gulrøtter
2 stangselleri
1 svart reddik
8 røde redikker
100 gram rukkolasalat
ca 20 gram bladpersille
ca 10 gram gressløk
1 ss sennep
3 ss balsamicoeddik
salt/pepper
0,5 dl olivenolje
litt revet fransk geitost

Fremgangsmåte

Vask alle grønnsakene og urtene. Skrell gulrøttene.
Kutt alle grønnsakene på langs i tynne skiver og legg dem i isvann (ca 1 time, ikke nødvendig hvis du har dårlig tid),
-det gjør det mer crispy.

Kutt gressløken i staver på ca 2 cm. Plukk av bladene på persillen.

Bland sennepen, eddiken, salt og pepper. Rør rundt og spe på med olivenolje.

Tørk grønnsakene godt og bland dem med vinnegretten. Brekk opp geitosten røft med fingrene over salaten og topp det hele med de ferske urtene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:54   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

black radish Notes: These large, pungent radishes are better known in Eastern Europe than in the United States. With their black peels and white interiors, they can be fashioned into attractive garnishes, or you can peel and cook them like turnips. You can also serve them raw, though it helps to tame them down first by salting and rinsing them.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg root-blackradish.jpg (5,1 KB, 2 visninger)
Gammel 23-11-06, 14:59   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Black Radish Chips]
This week's Campanier selection included three black radishes, oblong and rather large. Black radish is another one of those forgotten vegetables, so I was quite happy for the chance to experiment with it.
Last time I had bought a black radish, I had used it raw in a yogurt-dressed salad, and had been rather unimpressed. I now realise, by comparison, that it wasn't at a peak of freshness then : it was much limper than the crisp and vigorous Campanier ones. But still, I wanted to try them in their cooked form this time. One of them I cut up in matchsticks and added to an Asian stir-fry, to very good results. And I decided to bake the two remaining ones : baking is my favorite cooking method for root vegetables, it brings out their sweetness in a delightful way.
These oven-baked black radish chips turned out really tasty : their natural pungency is toned down by the baking, yet the edge remains, and they proved quite addictive.
In slicing them up, I also discovered how beautiful this vegetable is, with the white on white sunray pattern on each slice. Afterwards, I thought it would have been even nicer to leave half of the peel on, in stripes, so that each of the slices would have dashes on the rim.
Chips de Radis Noir
- 2 large black radishes
- olive oil
- balsamic vinegar
- salt, pepper
- piment d'espelette (optional, substitute red pepper flakes)
(Serves 4.)
Preheat the oven to 220°C (430°F). Grease a baking dish (unless it is non-stick).
Wash and scrub the radishes. Peel them with a vegetable peeler, leaving half of the peel in stripes if desired. Slice the radishes thinly - very thin slices will be more chip-like, slightly thicker slices will be moister - and put the slices in the baking dish.
Pour a little olive oil, a little vinegar, sprinkle salt, pepper and piment d'espelette. Toss with a wooden spoon to coat. Pour and sprinkle more if necessary, until all the slices look comfortably dressed - but not drenched.
Put in the oven to bake for about 40 minutes, until the chips are golden and their edges start to crisp up. Serve warm, as an appetizer or a side.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.