Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Gjør du noe med røyking på offentlig sted?
Jeg kunne ikke brydd meg mindre. 12 12,63%
Jeg hinter til røykeforbud ved å peke på røyking-forbudt-skilt el. 7 7,37%
Jeg opplyser klart og tydelig om røykeforbud. 18 18,95%
Jeg tar fra vedkommende røyken og stumper den. 1 1,05%
Jeg gjør det klart hvor forkastelig det er å røyke på ulovlig sted. 7 7,37%
Jeg koker inne i meg og freser forbi, men gjør ingenting. 15 15,79%
Jeg gjør vakter el. oppmerksom på det. 18 18,95%
Spørs på stedet, røyking på t-bane stasjonen el. overser jeg. 19 20,00%
Spørs på stedet, røyking på sykehus el. gjør jeg noe med. 24 25,26%
Jeg gjør ingenting uansett sted. 8 8,42%
Annet, spesifiser gjerne. 2 2,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 95. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-07, 20:46   #21
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det jeg blir mest irritert over er når folk står rett under forbudsskiltene ved sykehusinngangen og damper. Hele inngangen er ofte dekket av DEN tåken. Jeg skjønner ikke hva enkelte tenker med?

Ja, da blir eg provosert. Uansett om det er sjukehus, høgskule, kino etc. Det er jo klin umulig å komme seg inn og ut av enkelte bygningar utan å gå gjennom ei tjukk tåke av røyk. Korttenkte røykarar'

På høgskulen eg gjekk var det ein barnevakt (truleg ei bestemor) som brukte ammerommet for å gi babyen mat og stell. Ho presterte å røyke der inne. Korttenkt som mange røykarar eg, har ho opna glaset og blåst ut røyken der. Newsflash: det hjelper ikkje å røyke ut glaset -det stinkar like jævlig!
Det stinka røyk i ammerommet og det stinka faktisk talt røyk i klasserommet vårt som låg vegg-i-vegg pga. ventilasjonsanlegget.

Gammel 29-09-07, 21:02   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer helt an på hvor det er.
Stort sett bryr jeg meg ikke, men på sykehus, skole/barnehager o.l sier jeg ifra.
Sier bare "Du, det er nok ikke lov å røyke her." i en hyggelig tone.

Gammel 29-09-07, 23:06   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på stedet. Når drittunger røyker i nærheten av bensinpumpene sier jeg ifra.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 23:26   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos røyking. I dag så jeg en ambulansesjåfør røyke i full uniform. Det skulle vært forbudt. Der kommer de og henter deg, du er sjuk og jævlig og det første du får stukket opp i trynet er en fyr som stinker død og fordervelse. :kvalm:

Gammel 30-09-07, 12:40   #25
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det kommer helt an på hvor det er.
Stort sett bryr jeg meg ikke, men på sykehus, skole/barnehager o.l sier jeg ifra.
Sier bare "Du, det er nok ikke lov å røyke her." i en hyggelig tone.

Det ville ikke falt meg inn å be noen slutte å røyke i et bussskur for eksempel. Eller en t-bane stasjon.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 12:47   #26
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg blir mest irritert over er når folk står rett under forbudsskiltene ved sykehusinngangen og damper. Hele inngangen er ofte dekket av DEN tåken. Jeg skjønner ikke hva enkelte tenker med?

Noen tenker ikke, eller de er så ufordragelige at de ikke bryr seg. Eller begge deler. Jeg har opplevd min andel av ufordragelige røykere. Jeg sa fra til en dust som sto utenfor dørene på Ullevål sykehus og røkte, rett ved siden av røyking forbudt-skiltet. Da fikk jeg en sur kommentar tilbake om at han MÅTTE det, fordi han fikk jo ikke lov til å ta den med inn.

Gammel 30-09-07, 14:03   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det ville ikke falt meg inn å be noen slutte å røyke i et bussskur for eksempel. Eller en t-bane stasjon.

Det har jeg gjort flere ganger. Når de kommer inn i pissregnet og busskuret er fullt av unger og whatever og tenner seg en blås midt i mengden, da sier jeg glatt fra.

Gammel 30-09-07, 17:34   #28
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Ikke hadde det vært noe vits i å si i fra til meg heller.
Jeg er en av dem dere kan komme til å ville ta fra røyken. (Ikke på sykehus skole, e.l.),
Men prøv gjerne, så ser vi om det hjelper.

Svaret til hovedinnlegger: Folk som legger seg opp i hva andre bedriver, om det de bedriver ikke har noen innvirkning på noe annet enn enkeltes markeringsbehov, bør kanskje snakkes til vel så ofte og av vel så mange.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 17:47   #29
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg er en av dem dere kan komme til å ville ta fra røyken. (Ikke på sykehus skole, e.l.),

Svaret til hovedinnlegger: Folk som legger seg opp i hva andre bedriver, om det de bedriver ikke har noen innvirkning på noe annet enn enkeltes markeringsbehov, bør kanskje snakkes til vel så ofte og av vel så mange.

Mener du at det er markeringsbehovet som gjør at enkelte ikke liker å bli utsatt for passiv røyking?

Gammel 30-09-07, 18:06   #30
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det viktigste er uansett ikke om man sier ifra eller ikke, men hvordan man sier ifra. I min tid som røyker røyket jeg aldri i bussskur når det var barn tilstede. Jeg har heller aldri opplevd at noen har sagt noe. Hvis de hadde gjort det så hadde det kommet an på tonen. Jeg godtar ikke å bli snakket til som en eller annen tilbakestående, når jeg røyker i et busskur, der det per definisjon er lov å røyke. Litt respekt skal man vise uansett, og hvis ikke det er tilstede så er det ikke mye å forlange at andre stumper røyken. Det vil neppe bli gjort.

Gammel 30-09-07, 18:11   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg spør helt greit. F.eks. Hadde det vært mulig at du kunne røyket utenfor?

Gammel 30-09-07, 18:25   #32
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du bryter loven og er til sjenase for andre er det vel ikke urimelig av folk rundt deg å si i fra. Akkurat det har vel ikke så mye med markeringsbehov å gjøre.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 19:13   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røyker man i et busskur i pisseregn når det er andre tilstede, ER man jo tilbakestående.

Gammel 30-09-07, 19:22   #34
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Røyker man i et busskur i pisseregn når det er andre tilstede, ER man jo tilbakestående.

La meg si det sånn: Hadde du tatt en sånn tone når jeg fortsatt røyket, og sagt at jeg skulle stumpe røyken, så hadde jeg antakeligvis blåst røykringer i din retning hele resten av tiden til du ble nødt å stille deg i regnet. :barnslig:

Gammel 30-09-07, 19:29   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar aldri en sånn tone direkte til folk nei, har da folkeskikk. Men jeg blir så forbanna når folk ikke EVNER å tenke på andre enn seg selv. Røyker man får man røyke der man ikke plager andre.

Gammel 30-09-07, 19:54   #36
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det er tragisk at voksne mennesker ikke kan respektere røykeforbud. Sist jeg var på fotballkamp (hvor det er totalt røykeforbud) presterte en voksen idiot å kaste en sigarettsneip i bakhodet mitt. Jeg kunne ha angrepet vedkommende -så forbanna ble jeg.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:28   #37
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg lurer på hva som egentlig regnes som offentlig sted. Må det være fire vegger og tak?

Ulovlig sted, som i overskriften.
Uansett hvor det er, hvor få eller mange vegger og tak.
(eller manglende)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:34   #38
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La meg si det sånn: Hadde du tatt en sånn tone når jeg fortsatt røyket, og sagt at jeg skulle stumpe røyken, så hadde jeg antakeligvis blåst røykringer i din retning hele resten av tiden til du ble nødt å stille deg i regnet. :barnslig:

La meg si det sånn: Slik oppfatter jeg den generelle røyker. Spiller ingen rolle om man snakker til dem i en høflig tone (som burde være en selvfølge) heller, neida, de må få røyke der de vil, og ingen skal komme å fortelle dem hva de kan og ikke kan gjøre!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:38   #39
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Ulovlig sted, som i overskriften.
Uansett hvor det er, hvor få eller mange vegger og tak.
(eller manglende)

Iom at det ikke er lov å røyke i offentlige bygg, så er det vel ett fett om jeg kaller det offentlig eller ulovlig; ulovlig er det lell.

Gammel 30-09-07, 20:39   #40
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke tatt fra deg røyken for å oppdra deg. Jeg ville gjort det for å stanse deg i å plage meg. Synes du ikke du er rimelig arrogant som plager andre mennesker ved å røyke steder der andre må puste inn dine giftstoffer?

Som svar til hovedinnlegger må jeg vel si at jeg ikke sier fra til alle og enhver, men dersom situasjonen er riv ruskende håpløs så gjør jeg det. Særlig dersom jeg går ut av et bygg og vandrer rett inn i en røyksky. Da blir jeg irritert, og gjør vedkommende oppmerksom på at det er rimelig ufint. Dersom noen tenner en sigarett inne på t-banen e.l. holder jeg klokelig munn, da det stort sett er weirdoes, og jeg ikke er særlig interessert i å tiltrekke meg deres oppmerksomhet. :feig:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49.