|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenMan gjør jo det. Yule=jul= http://www.home.no/magickworld/witch/pages/Yule.htm
![]() |
#22 |
|
![]() Sv: Og så er det snart jul igjen
Ja, noen gjør det, og da er det nema problema for meg. Det var det avsnittet om at julefeiringen var en så mektig skikk at kirken adopterte den, som skurrer litt i prinsippene mine. Ikke helt bibelsk, er det vel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenJul har ingenting med gud og Jesus å gjøre. De pietistiske amerikanerne har til og med laget ordet jul til å definere at det har med Jesus å gjøre. Selv har religion ingenting i min julefeiring å gjøre, verken juletre, kalendre eller gaveåpning er det minste religiøst. Jeg pynter med nisser og troll, typisk norsk. Julen er det man ønsker at den skal være.
![]() |
#24 |
flisespikker
|
Det er jo litt det "kultur" (eller "tradisjon") går ut på.
Det er jo en kristen høytid som er lagt til vintersolverv; det er ikke snakk om noen "kamuflering" sånn sett. Men det er ingen som hindrer noen i å feire jul helt uten religiøst innhold - som sagt er det det jeg er vant til selv. Jeg oppfatter det som en kulturell ting og har ingen problemer hverken med de "hedenske" røttene eller de mer moderne "kristne" symbolene.
![]() |
#25 |
|
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenÅh, det er derfor jeg elsker dette forumet, og er småbetatt av deg, Skilpadda! Konstruktivtkonstruktivkonstruktivt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenJa, vi feirer jul og jeg synes det høres litt rart ut at kun pappa og ikke mamma feirer jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Audacious
|
Vet du, for meg er ikke jul en kristen høytid. Jeg er ateist og humanetiker. De fleste kulturer og religioner har en form for feiring eller markering av at årstider skifter, eller at sola snur. Jeg behøver ikke å ha en tro for å feire at vi går mot lysere tider, og for å ha behov for et lyspunkt med familie, venner og god mat midt i vintermørket. Vi bruker ikke kristne symboler, f.eks har vi et julenek i toppen av treet i stedet for stjerne. Vi har ikke adventskrans. Det flyr ikke engler rundt i vinduskarmer og på juletreet. Vi har ikke julestjerne i vinduet (og kan snart svigermormor slutte å gi oss flere???). Vi leser ikke fra juleevangeliet, vi går ikke i kirken, og vi foretrekker På låven sitter nissen og Musevisa framfor Et barn er født i Betlehem.
![]() |
#28 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
Jeg tar ingen valg for min mann, heller ikke for hans familie. Hvis ikke de klarer å tolerere at julen ikke er Den Store Gavefesten for alle andre, er det strengt tatt ikke mitt problem. Sist redigert av Nenne : 13-10-06 kl 22:10. Årsak: Solveigmor ba om fjerning av sitatet. Nenne |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenHjemme hos oss feirer vi jul fordi det for oss er en kristen høytid og fordi vi er kristne. At andre gjør noe annet plager meg selvsagt ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenVi feirer jul, men ikke kristen jul. Her er ingen engler og baby-jesuser og vi feirer at sola snur, ikke at Jesus ble født.
![]() |
#32 |
|
Ja, jeg synes jeg møter mye toleranse her. Har ikke sagt noe annet heller, da har jeg i så fall ordlagt meg feil. Men det skulle da bare mangle? (Toleransen, altså... Sist redigert av Nenne : 13-10-06 kl 22:10. Årsak: Solveigmor har bedt om fjerning av sitat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenJeg er ikke religiøs og har aldri feiret en religiøs jul. for meg består julen av at familien samles til en koselig middag og gaver til de man er glad i . Jeg synest det er en fantastisk kosleig tradisjon som jeg unner alle å feire. Uansett på de er jøder, kristne, muslimer eller hinduer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
Eh. "Juletreff" har jeg aldri hørt om. Nå vil jeg bare klargjøre at jeg IKKE er et Jehovas Vitne, men har vokst opp innenfor den trosretningen. Sist redigert av Nenne : 13-10-06 kl 22:11. Årsak: Solveigmor ba om fjerning av sitatet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
Sist redigert av Nenne : 13-10-06 kl 22:11. Årsak: Solveigmor ba om fjerning av sitatet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
flisespikker
|
"Rart" trenger ikke være synonymt med "galt".
![]() |
#37 |
flisespikker
|
Og det høres ut som det fungerer veldig fint, med gjensidig respekt.
![]() |
#38 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
hvordan ordner dere dette rent praktisk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Og så er det snart jul igjenBeklager om jeg uttaler meg krasst. Det er virkelig ikke intensjonen. Det er nok bare noen år med irritasjon over manglende toleranse som sitter igjen, som jeg ikke klarer å riste av meg når jeg faktisk blir møtt MED toleranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
Noen ganger er jeg med han, noen ganger blir han hjemme. Vi er ikke fanatiske hverken i den ene eller andre retningen, men jeg velger å ikke være hos mine svigerforeldre selve julaften, når de leser juleevangeliet og pakker opp gaver osv. 1. juledag pleier alle sammen ( inkludert meg ) å være i et selskap hos min manns onkel og tante. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|