|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Selv innbiller jeg meg at å lære matte gjennom lek på barnehagebarnas nivå kommer til å gjøre mattefaget mer interessant for barna på skolen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Så mange morsomme tanker om matematikk! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, jeg med barn i Montessorribarnehage kan jo bare si velkommen etter. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Barnehagen "vår" starter opp med MIO-prosjektet neste høst, vi fikk info om dette på foreldremøtet i forrige uke. Jeg er absolutt for dette prosjektet. Det dreier seg jo primært om å forebygge senere matematikkvansker - noe som veldig mange sliter med. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Jeg er positiv til at barn skal lære masse jeg. Også matematikk, så klart. Jeg mener man ikke skal være så redd for å innføre flere læringsmål i barnehagen. Det er vel aldri meninga å presse ungene ned på en pult og hamre brøkregning inn i hodene. Det er vel meninga å gjøre dette på en morsom måte. Som all læring bør være. Det er jo flott å vite ting! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda såklart bør all læring være sånn, og tanken bak er veldig ofte god når man innfører mer teori i skolen. Men i praksis så viser det seg gang på gang at det ikke nødvendigvis blir på en morsom måte, og at elevene ender opp med å lære MINDRE, ikke mer. For læreren som har 26 timer i uka, med 28 seksåringer som mye heller vil løpe hit og dit, er det ikke alltid greit å være morsom i alle fag hele tiden. Før var seksåringene i barnehage, kanskje det var lurere tross alt?
|
|
|
#9 |
|
Walking in the air
Det er klart jeg setter det litt på spissen, og det er mange flinke lærere der ute som sikkert vil gjøre masse flott ut av dette. Men eksempelet er ekte. Det tok jeg fra hverdagen til en venn av meg, som er nyutdannet lærer. Ofte er de to lærere sammen, men ikke alltid. Veldig ofte er den ene syk og det blir ikke satt inn vikar. En annen jeg kjenner som jobber på en barneskole i Asker er flere ganger blitt bedt om å ta begge andreklassene samtidig (50 elever!) på grunn av sykdom blant personalet. Det er helt sykt.
|
|
|
#10 |
|
Sær og kresen
Forstår at det kan være vanskelig mange steder. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Walking in the air
Nei, jeg mener absolutt ikke man skal resignere, tvert imot! Man skal hele tiden ha barnas beste i sin fremste bevissthet. Men det jeg forsøker å si er at jeg rett og slett ikke tror mer teorifag inn på tidligere og tidligere og nivå er det beste for barna verken da eller i forhold til senere faglig og personlig utvikling.
|
|
|
#12 |
|
Walking in the air
Bare det å få lovfestet rett til vikar om læreren blir syk hadde gjort skolen radikalt mye bedre. Men slike konkrete tiltak koster mer enn politikerne synes det smaker. De synes det smaker mye bedre av billige papirflyttertiltak som å putte inn mer fagstoff i læreplanene.
Sist redigert av Bequita : 18-09-06 kl 22:15. Årsak: litt vel lang setning... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
saftig
|
Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.
|
|
|
#14 |
|
WF: Sausnebbet
|
Joda, det er ikke noe tak på hvor mange elever som kan være i en klasse. Ikke på hvor mange som kan være i en basisgruppe heller. Vi hadde rundt 60 elever i førsteklasse i fjor. Mesteparten av tiden var gruppa todelt, og noe av tiden var de firedelt. Det hendte ofte vi måtte ha både norsk og matematikkundervisning med tretti unger i samme klasserom. Enten på grunn av mangel på lærere, eller på grunn av mangel på klasserom. (Forferdelig frustrerende å måtte stå to lærere på ett rom når man vet at hadde vi hatt plass kunne vi delt opp gruppa og gitt ungene mye bedre og mer tilpassa undervisning.) Uansett blir det under slike forhold umulig å tilby ungene så mye morsom og kreativ undervisning som man gjerne vil. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Så bra! De holder allerede endel på med tall i barnehagen vår, og jenta mi er helt vill etter det. Hjemme har jeg en Baby Einstein-film som handler om tall, og jenta mi (3 år) sitter og teller høyt og koser seg. Hver gang vi er i butikken går hun rundt og leser tallene på prislappene.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Baby Einstein er en serie filmer. Vi har en og den er kjøpt på leketøysbutikken. Vår er på norsk og handler om dyr. Godt mulig du kan få den i andre språk - har aldri prøvd. Veldig fin DVD, den går så "sakte" at de små får det med seg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Protonterapeut
|
Det er nå 6 filmer som er kommet på norsk;
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
De snakker engelsk siden jeg har lastet den ned. Men hun ser på tallene og jeg pleier å sitte sammen med henne og telle og peke. Hun har lært seg å telle til 5 ved hjelp av denne filmen, og hun forstår tallene også. Hvis jeg ber henne peke på 4 feks, så peker hun på tallet 4. Nå holder vi på med 6-10, men Babty Einstein-filmen går bare til 5. Tror det finnes en som går fra 6-10 også, men er ikke helt sikker.
|
![]() |
|
|