Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Feirer dere halloween?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-07, 13:18   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Nei, men jeg stiller med litt godis til naboungene uansett.

Gammel 21-10-07, 20:24   #2
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Nei, men jeg stiller med litt godis til naboungene uansett.

Samme her. Skulle gjerne sluppet, men i og med at inngangsdøra er rett ved siden av stuevinduene, så er det ikke så enkelt. Kjøper vel inn noe billige saker antar jeg.

Jeg liker ikke tradisjonen med å gå rundt og "tigge" godterier. Julebukk var/er heller ingen tradisjon her jeg kommer fra (Oslo).

Sist redigert av Skytte : 21-10-07 kl 20:32.
Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 12:25   #3
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt som har et snev av fest og moro tar vi imot med åpne armer Faren min har spøkt med at vi burde bli katolikker, fordi de har så mange høytider. Jeg synes det er koselig å arrangere sammenkomster, og slik har de andre i familien min det også.

Så når niesen og nevøen vår ville feire dette for noen år tilbake, så lagde vi spøkelsesfest her. Skummelt rebusløp ned i kjelleren, og alle måtte selvsagt kle seg ut.

Etter hvert har bestemor og bestefar arrangert denne festen, og alle barnebarna overnatter på rekke og rad hjemme hos dem etterpå. Litt skummelt, men fryktelig stas med lommelykter osv.

Lillesøster er jo til og med født på Halloween, så vi ville jo uansett feiret dagen. I år har vi selskapet hennes dagen etter halloween, men etter hvert blir nok dette tema for selskapet hvis hun vil.

Barna har de to siste årene gått trick or treat, men jeg har inntrykk av at det absolutt ikke er hovedfokuset, men rett og slett festen og det at vi voksne er med på moroa. Vi har også laget den regelen at man ikke ringer på dører der det er mørkt, og at man går videre hvis ingen åpner. Eggkasting og skit har jo ikke noe med denne tradisjonen å gjøre.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 12:48   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer ikke, men jeg kunne godt tenke meg å feire. Alt som bringer lys & varme inn i ellers dølle måneder mottas m/takk. Barnet er bare 2,5 år ennå, men jeg håper han blir indoktrinert i barnehagen. Jeg hadde tenkt at vi i år skal starte lett med å plassere ut lys, ha en stor kurv med godteri klar og forhåpentligvis få utkledde unger på døren (så lenge de kommer før barnets leggetid). :gledeseg:

Når kommer barna? Det er 31. oktober det er knask & knep og ikke ikke første helg etter 31. oktober? :newbie:

Gammel 19-10-07, 12:51   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

. Alt som bringer lys & varme inn i ellers dølle måneder mottas m/takk. :

Du kan da vel ikkje påstå at Halloween bringer lys og varme
Det er den dystraste tradisjonen mynta på barn som eg kan komme på...

Gammel 19-10-07, 13:17   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Du kan da vel ikkje påstå at Halloween bringer lys og varme
Det er den dystraste tradisjonen mynta på barn som eg kan komme på...

Godteri er da lys & varme i massevis.

Gammel 19-10-07, 13:19   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Godteri er da lys & varme i massevis.

Joda, eg kjøper den vinklinga

Gammel 19-10-07, 13:23   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Joda, eg kjøper den vinklinga

Sleng på deg heksekostymet den 31, så skal jeg stå klar med Freia premium dark til deg

Gammel 19-10-07, 13:05   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når kommer barna? Det er 31. oktober det er knask & knep og ikke ikke første helg etter 31. oktober? :newbie:

Det er kun 31. oktober.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 12:54   #10
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er noe stort tull. Jeg liker ikke at vi skal innføre andre lands tradisjoner. Det er klart at handelsstanden omfavner dette. De ser jo muligheten til å tjene penger på alt dette Halloween søppelet.

Jeg har ikke lyst til å la ungene delta på dette. 9 åringen synes jeg er helt håpløs siden "alle" i klassen skal.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 12:57   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg kjenner masse amerikanere som er med på dette, men for min del er ikke dette interessant. Det får holde med julebukk.
Men i fjor ringte det på døren, og vi turde ikke åpne siden vi ikke hadde noe å gi. I år skal jeg være bedre forberedt.

Amerikanerne jeg kjenner har et "lukket" arrangement i en kort blindvei der befolkningen er advart på forhånd og utstyrt med ferdige godteposer, og det selges billetter til arrangementet. Jaja, hvorfor ikke.

Jeg har for øvrig vært med på Halloween tema-party. Det er jo en morsom greie. Men da for voksne.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 13:27   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer det ikke sånn det skal feires. Men jeg kan godt pynte med noen gresskar og selvsagt gir jeg godteri til barna som kommer på døren.

Vesla har ikke gått Halloween enda og det blir nok noen år til tror jeg. I fjor på nyttårsaften gikk barna som var gjester hos oss og Vesla julebukk i fin utkledning. De fikk så sinnsykt masse godteri, så det var tydelig at folk syns det var hyggelig med julebukk. Bortsett fra en nabo som sto på verandaen og regelrett jaget dem av gårde fordi de forstyrret henne og gjestene hennes.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 13:53   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før vi fikk barn, feiret vi Halloween med en vennegjeng flere år på rad. Vi var alle voksne mennesker, møttes hjemme hos en av oss hvor vi kledde oss ut og "drakk oss til mot." Deretter tok vi trikk/t-bane ned til Oslo sentrum, selvfølgelig i fullt kostyme, og gikk på pub hvor vi møtte likesinnede. Kjempegøy!

Etter at vi fikk barn har feiringen begrenset seg til at jeg har godis i hus som jeg deler ut til ungene som kommer på døra og tigger.

Har mye mer sansen for julebukker som kommer og synger for oss, jeg.

Gammel 19-10-07, 14:05   #14
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Nei, det gjør vi ikke!!

Gammel 19-10-07, 14:27   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Jeg synes ikke den ene tradisjonen skal utelukke den andre. Julebukk har jo lange tradisjoner, og jeg husker godt vi kledde oss ut og gikk rundt i romjula. Men nå er det vel ikke riktig slik at denne tradisjonen mer eller mindre har forsvunnet pga halloween? Kan faktisk ikke huske å ha sett en eneste julebukk på alle de årene jeg har bodd hjemmeifra (17 år snart).

Tenkte kanskje å ta opp igjen denne tradisjonen når barna blir litt større, det er jo ikke slik at vi ikke gir hverandre bursdagpresanger fordi julaften med gaver er mye mer koselig
Her er det plass for begge deler.

Sist redigert av emm : 19-10-07 kl 14:43.
Gammel 19-10-07, 15:26   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feiret alltid Halloween som liten, og savnet feiringen de årene vi bodde "hjemme", så jeg ble veldig glad da jeg oppdaget at tradisjonen var kommet til Norge. Når Snupp blir større så stiller jeg gjerne med Halloweenfest med spøkelsestunnel og bobbing etter epler. Alle må være skummelt utkledd. Hvis vi er hjemme i år så stiller jeg med godisbolle og utskåret gresskar. Når Snupp blir større så går jeg gjerne rundt sammen med ham og vennene hans, så får mannen stå for utdelingen hjemme.

Vi har feiret Halloween hos Monsoon & co. Det var veldig stas, og pyntningen var helt klart i fokus, ikke snopen. Som forelder så mener jeg at man har en mulighet til å styre feiringen over på utklednings- og pyntebiten og bort fra tiggingen. Og det er lov å bare dele ut en liten ting til de som går rundt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:32   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke at det er så ille så her blir det nok et uthult gresskar, en utkled tur til besteforeldre.

Morsdag og farsdag er da drevet av handelstanden i enda sterkere grad. Halloween og Valentinesdag er vel kommet hit som en påvirkning fra Amerikansk tv og film, og jeg ser ikke at det gjør noen skade.

Julebukktradisjonen i Norge har egentlig lite med julesanger å gjøre, julesangene kommer vel fordi tradisjonen giftes med "carol singers" som er en anglisk tradisjon.

Jeg gleder meg jeg. Knask eller knepere blir rundhåndet belønnet (er i huset allerede). Jeg vurderer tom halloweenparty for ungene om ikke i år så neste år.

Selv er jeg vant til å markere allhelgenssøndag, men da på en annen måte.

Sist redigert av Maz : 19-10-07 kl 16:13.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 21:06   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Morsdag og farsdag er da drevet av handelstanden i enda sterkere grad. Halloween og Valentinesdag er vel kommet hit som en påvirkning fra Amerikansk tv og film, og jeg ser ikke at det gjør noen skade.

Vi feirer selvsagt ikke de dagene heller. Ungene mine har aldri vært med på å feire morsdag, verken her hjemme eller hos besteforeldre. Jeg ser ikke vitsen. Det er en av de mest tåpelige feiringer som finnes.

Gammel 19-10-07, 21:55   #19
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vi feirer selvsagt ikke de dagene heller. Ungene mine har aldri vært med på å feire morsdag, verken her hjemme eller hos besteforeldre. Jeg ser ikke vitsen. Det er en av de mest tåpelige feiringer som finnes.

Har heller aldri feiret morsdag, farsdag osv.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 22:03   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er greit å feire/markere det hele veien jeg, og ikke vente til glitterbarnet ber om det selv. På den måten unngår vi i allefall at han kun forbinder det med godis.

Det går forresten fint an å feire både Halloween, farsdag, morsdag og valentinerdagen uten kjøpepress.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.