|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Desembermamma da.
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Ja det er helst potetmelet jeg tenker på i forbindelse med hvor usunt pølser er. Ketolysepølser eller enkelte slakterpølser uten potetmel må jo være ypperlige da.
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?
De må jo ha ett eller annet som binder dem sammen? Hvis man ikke hadde potetmel (eller annen stivelse) i pølsene må de jo bli "smulete" - hvis du skjønner hva jeg mener. Nå fikk jeg lyst til å spise ketolysepølser bare for å kjenne hvordan smaken og konsistensen er - for ikke å snakke om å finne ut hva som er oppi dem.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
De har fått MASSE skryt visstnok, og selger i bøttevis. Folk sier de ser ut og smaker som vanlige pølser. Skal se om jeg finner ut hva de inneholder.
|
|
|
#5 |
|
Nye muligheter :o)
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Fant dette på Wikipedia :
|
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Helt ærlig har jeg heller aldri skjønt hvorfor så mange har fordommer mot pølser. Jeg tviler sterkt på at Gilde og andre seriøse aktører bruker avfall til å lage pølser (tviler sterkt både fordi det ikke er i deres interesse å gjøre det, og fordi de må ha noen uhorvelige mengder med avfall!). Hvis pølser er så ille burde det samme gjelde for alt oppmalt kjøtt. Kjøttdeig, karbonadedeig - og selvsagt kjøttkaker, karbonader, kjøttboller - alt er jo lagd på en sånn måte at man ikke kan gjenkjenne de originale bestanddelene. Og for ikke å snakke om pålegg. Servelat, salami, fårepølse, og så videre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Her er en tråd der folk skryter av smaken. Jeg finner ikke ut nøyaktig hva som er blitt brukt som bindemiddel, men går ut fra at det er soyaprotein. Skal se om jeg finner ut mer.
|
|
|
#9 |
|
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Pølser er ekkelt, det er det eneste jeg vet. Man får ikke en pølsemaker til å si hva det er i pølser og bare det er nok til at jeg ikke spiser pølser selv. Fysj. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
For noe tull!
|
|
|
#11 |
|
Tankefull
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Har noen bekjente som har jobbet på Gilde, de anbefalte meg å holde meg unna middagspølse.
|
|
|
#12 |
|
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Står litt mer her også:
|
|
|
#16 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Jeg er 100% sikker på at man ikke kan spise rå kjøttdeig, ettersom det er et blandingsprodukt der også andre bestanddeler enn bare renskåret kjøtt blir brukt (i motsetning til karbonadedeig). Jeg skal prøve å finne en link, men det går sikkert an å maile Gilde og spørre dem om det. Jeg husker nemlig at det var diskusjon rundt det ang. E-coli tiden, når kjøttdeig var mistenkt. Da ble det nevnt at kjøttdeig i motsetning til karbonadedeig aldri skal bli spist rå uansett og ikke blir brukt til biff tartar.
|
|
|
#17 |
|
Ustabil
|
Dette er jeg sikker på er feil. Eller - det er riktig at man ikke skal spise rå kjøttdeig. Men man skal heller ikke spise rå karbonadedeig. Årsaken er at for storfekjøtt sitter alt av bakterier og ulumskheter på utsiden av kjøttet. Hvis du har et helt stykke med kjøtt er det tilstrekkelig å steke utsiden godt, så er alt av skumle ting nøytralisert. Men kjøttdeig og karbonadedeig er oppmalt, slik at utsiden av kjøttet blandes med innsiden, om du skjønner, og dermed blandes basselusker og den slags inn i hele massen. Derfor skal karbonadedeig også gjennomstekes. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Ja faktisk, det er masse lykopen i det.
|
|
|
#20 |
|
Trøtt
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Hva som gjor polser til soppelmat? Generelt sett er det nok saltet. Polser inneholder mye nitritt (salt) i forhold til vekt, og om du spiser for mange polser kan du få i deg for mye salt.
2006 - 2012 - 2012 Sist redigert av Palmen : 23-10-07 kl 16:52. Årsak: Endret fra nitrat til nitritt |
|
|
|
![]() |
|
|