Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-07, 00:26   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.796
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Jeg er enig med nam. For vårt barn har ikke Barne-TV vært et alternativ. Vi har sett innimellom, sammen, og kanskje vært uheldige med dagene, for etter å ha sett disse gangene har han blitt redd monster under senga, spøkelser, mørke og engler. Jeg har prøvd å forklare hvordan ting henger sammen og at det ikke er farlig, men det min gutt husker er uansett: Monsteret under senga, spøkelsene som de voksne ikke ser, mørket som tetter seg sammen rundt barn, og engler som svever oppi himmelen ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 00:31   #22
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Barne-TV er vel snarere tvert imot? Nemlig beregnet på små barn?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 09:08   #23
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Mener du Barne-tv? Og mener du i så fall dette alvorlig?! Jeg har virkelig ingen som helst problemer med å la ungene mine se på, verken toåringen eller fireåringen. Det får være grenser til emballering og overbeskytting.




Playhouse Disney kan kanskje være snillere, men også litt mer "hjernedødt".

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 10:03   #24
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Hippie, her.




Playhouse Disney kan kanskje være snillere, men også litt mer "hjernedødt".


Der sa du det, men uperfekt som jeg er står det på en del her.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 11:04   #25
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.474
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.


BBC har en grei vri, de har en progresjon i programene slik at det er noe for alle målgrupper til omtrentlige tidspunkt.
.

Slik skulle jeg ønske NRK gjorde det også. Jeg er mor til en liten reddhare som ofte syns barnetv blir for skummelt. Det er jo ikke verre enn at vi da bytter kanal til svensk barnetv som går samtidig, men en bedre løsning (for oss ihvertfall ), hadde vært om det første kvarteret hadde vært litt "snillere" enn resten.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 11:36   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Nå bor ikke jeg i Norge, og kan ikke si om norsk barneTV/barnetime er bra eller ikke. Men jeg mener, i motsetning til deg, at det er viktig at barn får lære om død og andre vanskelige ting i program som er tilpasset nettopp barn.

Jeg synes det er skremmende at noen barn skal beskyttes mot alt som er leit og vanskelig i verden.

Jeg arbeidet som styrer i en barnehage for noen år siden og vi opplevde dessverre at ett av barna døde. Det som forundret meg i situasjonen, var ikke dem som syntes dette var fryktelig vanskelig og ikke visste hvordan de skulle fortelle det til barna. Det som forbauset meg var pappaen som kom å sa at han nektet å snakke om at noen var død. Vi kunne bare si at barnet hadde sluttet i barnehagen og på den måten gjøre oss ferdig med den saken. Verden er dessverre ikke sånn at det slutter å være aktuelt fordi vi ikke forteller ting til barna våre.

Jeg har veldig sterk tro på at det styrker barna å få vite hva som skjer i trygge omgivelser. At det er rom for å spørre og få svar. Og derfor skal små barn selvsagt heller ikke oppleve å se på vanskelige temaer som dette alene foran TV/radio.

Godt sagt, jeg er helt enig i dette! Klart barna ikke skal overlesses med alle verdens problemer fra de er født, men jeg mener det kan gjøre vondt verre om de ALDRI får vite noe om den rå virkeligheten enn om de får lære på en "god" måte at verden ikke bare er rosenrød.

Forøvrig ser min 4-åring på barne-tv nesten hver kveld og jeg synes de sender mye bra.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:08   #27
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.886
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Hippie, her.




Playhouse Disney kan kanskje være snillere, men også litt mer "hjernedødt".

Hjernedødt?

Min ser heller på små einstein, mikkes klubbhus enn barnetv på nrk.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:49   #28
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Khadi ser alt som beveger seg, omtrent. Favoritten akkurat nå, er Naruto.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 14:51   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Min ser heller på små einstein, mikkes klubbhus enn barnetv på nrk.

Nå går begge disse seriene på NRK barnetv også da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 14:53   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Det er vel nå jeg helst skal holde kjeft om at vesla foretrakk Simpsons fremfor barne-tv før hun ble 3 år gammel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 14:54   #31
Labolina
Superduperaktiv
 
Labolina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 709
Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Sv: Barnetimen på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Mener du Barne-tv? Og mener du i så fall dette alvorlig?! Jeg har virkelig ingen som helst problemer med å la ungene mine se på, verken toåringen eller fireåringen. Det får være grenser til emballering og overbeskytting.


Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 15:47   #32
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Hippie, her.




Playhouse Disney kan kanskje være snillere, men også litt mer "hjernedødt".

Hjernedødt?!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 16:19   #33
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Der sa du det, men uperfekt som jeg er står det på en del her.

Det gjør det her også.

Og med hjernedødt, så er det selvfølgelig unntak. Men totalinntrykket mitt er at man får litt mer input av barne-tv enn Playhouse. Selv om Playhouse er et mye bedre alternativ enn endel andre barnekanaler.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 16:22   #34
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Generelt mener jeg at man skal være forsiktige med å la små barn se nye programmer alene. (Egentlig bør vel ikke barn under fire år se TV i det hele tatt mtp at det kan påvirke deres kognitive utvikling, men den kamelen har jeg i min enorme latskap dessverre svelget mothårs.)

Snupp syns noen av programmene på barnetv er morsomme, spesielt fredagene er stor stas. Andre programmer liker han ikke, men jeg har foreløpig til gode å oppleve at han er blitt skremt eller trist av noe han har sett på NRK. Han er ganske påvirkbar og det er andre ting han har sett som han har reagert på, slik som skurtreskeren i "Biler" og kaiscenen i "Elias og kongeskipet".

Her er uansett reglen at hvis vi ikke kan se programmet sammen med ham, så setter vi heller på noe som er kjent (eller hvor vi vet hva som kommer).

Han liker også Playhouse Disney, men det er sikkert fordi han er i målgruppen for programmene deres, og det gjelder jo ikke alltid for programmene som sendes på NRK.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 17:08   #35
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Målgruppen er barn mellom 3 og 7 år, mener jeg å ha hørt. Noen ganger vil sikkert et program passe best for de minste, andre ganger for de største. Noen barn er engstelige av seg, men da er det jo foreldrene som må være obs. Om man skulle lage noe som ingen ble redde av måtte de vel sendt Teletubbies etc, og da ville de aller fleste sjuåringer falt av lasset vil jeg tro.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 17:11   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Haha hadde de sendt Teletubbies hadde min 4-åring aldri sett barne-tv for det er faktisk omtrent det eneste hun blir livredd av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 17:17   #37
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Haha hadde de sendt Teletubbies hadde min 4-åring aldri sett barne-tv for det er faktisk omtrent det eneste hun blir livredd av.

Ja, det viser jo i grunnen hvor umulig det er å gjøre alle fornøyde. Noen ganger blir jo barn redd de underligste ting.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 17:18   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Husker du de der Snøbarna? JEG ble redd av dem, herregud for noen misfostre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 17:40   #39
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Husker du de der Snøbarna? JEG ble redd av dem, herregud for noen misfostre.

Tenker du på disse? De ser jo ut som om de er tatt rett ut av en skrekkfilm!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 17:45   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Åh herregud ja, der er de. Verre enn The ring og hele pakken.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no