|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelp
Nei, jeg mener ikke det, men mange personer jeg har lest om, mener det. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om de sakene jeg har lest om, forsåvidt, jeg har bare positive erfaringer med min begrensede kontakt med barnevernet.
|
|
|
#22 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpSå fremt det ikke kom fra personer jeg kjente og stolte 100% på, ville jeg tatt slike uttalelser med en klype salt, men det er meg da. Mulig jeg er naiv. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
flisespikker
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpDet ville være rart om det ikke fantes noen inkompetente og/eller maktmisbrukende mennesker i barnevernet - de finnes jo i de fleste andre jobber og bransjer. Men generelt vil jeg stole langt mer på at barnevernet handler ut fra barnas beste og etter regelverket, enn på uttalelser fra folk jeg ikke vet annet om enn at de har mistet omsorgen for barna sine. (I de tilfellene der det faktisk er foreldrene som har rett og barnevernet som har handlet feil, er det naturligvis dypt tragisk, men det skal mye til før jeg vil føle meg overbevist om at det er det som har skjedd.)
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg synes det er svært betenkelig hvordan media bruker barnevernsaker for å selge uten å opplyse om eller reflektere rundt taushetsplikten til de ansatte. Og dersom de barnevernsansatte blir løst fra taushetsplikten, kan ofte hensynet til barnets beste likevel tale for at de ansatte i barnevernet ikke kjører saken i pressen. Dette gir et skjevt bilde og jeg synes veldig ofte barnet blir glemt i konflikten mellom foreldre og barnevern. |
|
|
|
#25 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg stoler heller ikke på det, sånn umiddelbart, selvsagt. Jeg bare lurte på om det var en sjanse for at ting ikke alltid ble gjort "etter boken".
|
|
|
#26 |
|
Teller ned
Helt sikkert, det gjøres nok feil der som i andre instanser. Det jeg mente var at de må jo tross alt gjennom en annen instans, og da skulle man tro at grove feil ville bli avdekket. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg har blitt "truet" med barneveret av andre. Men jeg synes ikke det er så veldig skummelt og er helt trygg på at vedkommende ikke vet hva de snakker om. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Bekymringsmeldinger som er sendt i sjikanehensikt er selvsagt forferdelig. Særlig fordi man da "stjeler" ressurser fra barn som trenger barnevernet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 05-11-07 kl 13:54. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpVeldig bra tema du tar opp her Madam Mim. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpEn ting jeg glemte å skrive i sted er at media ikke evner å se hva slike oppslag vil gjøre mot barna. Artikler, dokumentarer osv blir jo lagret og kan finnes igjen senere på nettet. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
weird
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg tror kanskje vi også kan gjøre noe, jeg. Med hvilket syn vi selv har på de som mottar hjelp av barnevernet. Jeg tror mange vegrer seg for å få hjelp av barnevernet fordi de da blir "de mindre kompetente" eller på annen måte en slags "underklasse" i foreldreverdenen der man gjerne sammenligner og noen ganger konkurrerer litt. Jeg tror det er viktig å anerkjenne foreldrene som mottar hjelp sin kompetanse også. Ikke bare fokusere ensidig på at "de klarer jo ikke, stakkars". Heller innse at vi alle kan komme i en situasjon der vi trenger hjelp og at dette noen ganger kan være barnevernet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelphttp://www.nordlys.no/nyheter/article3101900.ece |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Det er virkelig en trist sak. Tenk hva slags start på livet sitt denne gutten har fått. Jeg blir så lei meg når jeg leser sånt. |
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Bra sagt, kan bare signere denne!
|
|
|
|
#35 |
|
weird
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg tror ikke barnevernansatte er ute etter å "ta rotta på folk".
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 06-11-07 kl 13:53. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpBarnevernet får sikkert ufortjent myter og rykter på seg, som ikke stemmer overens med vrkeligheten, MEN de er ikke ufeilbarlige, og det er viktig at sånne saker også kommer fram.
|
|
|
#37 |
|
Live and let live
|
Og akkurat det er veldig med på å styrke mine fordommer mot avisjournalister.
|
|
|
#38 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg tror generelt at BV ikke er ute etter å ta noen og min personlige erfaring med dem er at de er så altfor sent ute med å fjerne barn.
|
|
|
#39 |
|
Peppy!
|
Tror du ikke det ville øke terskelen for å melde fra? Det er vel bedre om de får inn noen falske heller enn at det er noen reelle som ikke meldes inn? Dersom jeg har et nabobarn jeg føler ikke blir bra behandlet så ville det vært vanskeligere for meg å ringe barnevernet dersom jeg risikerte en bot dersom de kom frem til at det ikke var omsorgssvikt med i bildet. For hvordan skulle barnevernet vite hva som var min motivasjon for å melde fra? Kunne jeg ha en disputt med foreldrene, og brukte barnevernet for å plage dem? Eller gjorde jeg det av medmenneskelige grunner, fordi jeg faktisk trodde barnet led overlast? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Ustabil
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpFor min egen del er jeg ikke redd for barnevernet, og er ikke redd for å be om hjelp uansett hva det gjelder. |
|
|
|
![]() |
|
|