|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Jalna-bøkene
|
|
|
#2 |
|
Protonterapeut
|
Det gikk mye i Frøken Detektiv på barneskolen ihvertfall (jeg var fryktelig heldig og arvet en haug med bøker av min yngste tante), Agatha Christie er jeg fortsatt glad i, og vi hadde - som så mange andre- en Isfolket-periode på ungdomsskolen. Da satt vi hele vennegjengen med hver vår bok og leste til vi ble gul i øynene, svart i håret og fikk spisse skuldre...
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Jeg har egentlig aldri lest alderstilpassete bøker. Nå for eksemple leser jeg en god del barnebøker, og det er jo litt komisk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
I tenårene var jeg over på "voksne" bøker.
|
|
|
|
#5 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg digga også Beatles av Saabye Christensen. Særlig siden jeg vokste opp i nettopp det strøket av byen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror jeg hadde et lite "tilbakefall" til normal ungdomslitteratur i tenåra, jewg begynte å lese så tidlig og gikk løs på pappas boksamling som niåring. Jeg hadde lest både Tatt av vinden, Varg Veum, Isabel Allende, endel Jon Michelet, Dea Trier Mørch og Gerd Brantenberg før jeg nådde tenåra. + en dæsj Nancy Drew på toppen. Var ikke spesielt sjangerbevisst kan man si.
|
|
|
#7 |
|
|
Agatha Christie på engelsk, det er trist så mange nyanser som blir borte i oversettelsen. Lest alle bøkene mange ganger, men er litt ekstra glad i "Ti små negergutter." (husker ikke engelske tittelen... :rodme: ) |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Typiske ungdomsbøker tror jeg at jeg leste på barneskolen. På ungdomsskolen leste jeg alt mulig egentlig. Agnar Mykle, Jens Bjørneboe, Herbjørg Wassmo, Victoria Holt, en eller annen sort og helt for jæv... skummel grøsserserie osv osv. Det jeg aldri har vært spesielt interessert i er krimbøker. Kan faktisk ikke huske å ha lest en krimbok i hele mitt liv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?Det er nok Evi Bøgenæs-bøkene som sto høyest i kurs hos meg. TIna i det røde hus kan jeg sikkert utenat
|
|
|
#10 |
|
godt brukt
|
Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?Agatha Christie |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?Jeg var lesehest som barn og ungdom. Det var ikke særlig verdsatt av stefaren min, så det var en aktivitet som man måtte foreta seg bak lukkede dører. Det var derfor heller ikke noe høyverdig litteratur i heimen, men jeg slukte i alle fall det som var å finne, dvs. et par Jalna-bøker pluss x antall "Det Beste"-bøker.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Å JA!!! Jeg elsket Flicka-bøkene, og det er i grunnen ikke så lenge siden jeg leste dem sist heller, med stor nostalgisk glede. (Men engelske kan man ikke kalle dem, det er jo Wyoming!)
|
|
|
#13 |
|
Walking in the air
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fola Blakken
|
Anne Franks dagbok! Den har jeg lest mange ganger. Jeg stavet meg til og med gjennom den på originalspråket en gang.
|
|
|
|
#15 |
|
Ferdiglada
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alice Walker var fantastisk! Kva heitte dei bøkene igjen?
|
|
|
|
#16 |
|
Walking in the air
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ferdiglada
Veldig sånn siriss-stemning i dei bøkene! Trur eg må leite dei opp på biblioteket igjen!
|
|
|
|
#18 |
|
Stadig underveis
Anne Karin Elstad, Herbjørg Wassmo, Lars Saabye Christensen, Ina-bøkene og Anne på Bjørkely... det er det jeg kommer på i farten. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ferdiglada
Lure på om eg blande Alice Hoffmann og Alice Walker? Er begge deler siriss?
|
|
|
|
#20 |
|
padawan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg leste alt da hadde på biblioteket, min brors Hardy-et eller annet, alt av LSC, Ingvar Ambjørnsen, og egentlig alle bøker jeg kom over. Å ligge med lommelykt under dynen kl 02-03 og natten og vite at man snart skulle opp for å gå på skolen var en gjenganger. |
|
|
|
![]() |
|
|