Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mobber du på nett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 21:33   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobber du på nett?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Er det slik at man nødvendigvis er klar over at det man skriver blir oppfattet som mobbing? Det er lettere å tolke hvordan mottakeren tar i mot det man formidler i RL en på nett.

Enig i dette. Tror det kan oppleves som temmelig tøfft hvis man opplever at alle er "imot en" i en diskusjon, det har jeg sett eksempler på her på FP også. Men jeg tror ikke det oppleves som mobbing.

Klart, mobbing er også en definisjon, men jeg tenker på mobbing som når en eller flere går inn for å "ta noen", og da tenker jeg at vedkommende kan bli "tatt" for helt uskyldige ting også. Kommentarer på bilder vedkommende legger ut, hvis vedkommende forsøker å være morsom så tar man vedkommende dønn seriøst, eller motsatt hvis vedkommende er alvorlig tar man alt vedkommende sier som en fleip etc Jeg tenker definitivt ikke på det som mobbing hvis noen kommer med utsagn som "Negrene i USA er helt verdiløse, hva gjør det om de sitter i crackbulene sine og dør" og de får en (velfortjent) reaksjon.

Jeg tror også at en del kan oppleve å bli mobbet på nett fordi de får helt andre reaksjoner på nett enn de gjør i RL. På nett blir man "kjent" gjennom en skriftelig fremstilling, og i alle fall jeg kjenner mange som fremstår helt anderledes RL enn de gjør skriftelig. (Ikke på meninger, men på personlighet. De er feks mer alvorlige, stive, barnslige etc skriftelig enn de er i RL.)

Gammel 18-11-07, 21:33   #22
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Hvorfor mobbe folk? Syns man kan få diskutere og være uenige, men mobbe....det gjør jeg ikke!

Gammel 18-11-07, 21:39   #23
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det gjør jeg ikke.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 21:41   #24
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror også at en del kan oppleve å bli mobbet på nett fordi de får helt andre reaksjoner på nett enn de gjør i RL. På nett blir man "kjent" gjennom en skriftelig fremstilling, og i alle fall jeg kjenner mange som fremstår helt anderledes RL enn de gjør skriftelig. (Ikke på meninger, men på personlighet. De er feks mer alvorlige, stive, barnslige etc skriftelig enn de er i RL.)

Opplevelsen eller følelsen av å bli mobbet er jo dermed reell nok for den det gjelder, selv om det ikke var ment på den måten fra avsenderen.
Jeg synes ofte jeg møter personer på nett som blir oppriktig overrasket og såret over de får andre tilbakemeldiner enn de er vant til i RL og dermed forventer seg på nett.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 21:45   #25
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Nei, det tror jeg da virkelig ikke at jeg gjør.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 21:53   #26
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Heiko er inne på kjernen her. Jeg har hatt folk jeg har følt har vært ute etter å ta meg. Jeg har sågar hatt en bruker opprette nick med dette formålet. ( ikke her). Likevel er jeg den som ble beskyldt for mobbing. I ettertid kom jo sannheten frem da, men dritt sitter gjerne fast om en bare kaster nok.

Dette var ikke ment som "stakkars meg". Jeg har mine feil (og vel så mange som andre) men noen ganger trykker noen på våre såre punkt. Noen ganger i vanvare, og da kan ting ment uskyldig føles som overtramp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:07   #27
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg gjør ikke det.

Gammel 18-11-07, 22:17   #28
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Nei Det Gjør Jeg Ikke!

Gammel 18-11-07, 22:19   #29
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kiki, her.

Nei. Jeg er vel heller i overkant redd for å såre andre tror jeg....

Da er vi to.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:20   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mobber hverken på nett eller ellers - jeg går ikke inn for å være ekkel mot noen (selv om jeg kan være spydig eller sarkastisk), og jeg forfølger i alle fall ingen. Jeg tror sikkert jeg kan bli oppfattet som mer aggressiv eller "overkjørende" enn jeg selv mener å være, og at jeg kan ha vært en del av en slik relativt massiv motstand som him nevner, men jeg tror ikke det har blitt opplevd som mobbing.

Gammel 18-11-07, 22:21   #31
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av petra, her.

Nei Det Gjør Jeg Ikke!

Det skal ikke være store forbokstaver i alle ord i en setning.

Jeg mobber aldri!

Gammel 18-11-07, 22:24   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra spøk til alvor. Jeg prøver å være litt diplomatisk og går ikke inn for å såre andre. Jeg tror og håper at jeg ikke mobber folk. Kan nok være litt skarp i kantene i heftige diskusjoner, men jeg synes at heftig diskutering og mobbing i utgangspunktet er to ganske forskjellige ting.

Gammel 18-11-07, 22:26   #33
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Heiko og him er inne på noe veldig vesentlig her.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:26   #34
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det gjør jeg ikke.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:33   #35
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Nei, det gjør jeg da virkelig ikke.

Gammel 18-11-07, 23:49   #36
Raggsokk
:egendefinert:

Raggsokk sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: On the otherside
Raggsokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg håper ikke jeg gjør det. Jeg skriver håper fordi jeg ikke vet hva personene jeg skriver til sitter igjen med av inntrykk.

Gammel 19-11-07, 00:05   #37
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg syns det er litt rart at man ikke vet om man mobber eller ikke..? Det er riktig at mottager kan reagere helt anderledes enn den som skrev hadde forutsett, men mobbing oppfatter jeg som så eksplisitt at det ikke kan være tvil. Derfor svarte jeg også veldig bastant først i tråden her. Det innebærer etter mitt syn spesifikk uthenging og nedlatende karakterisering av enkeltpersoner. Eller konsekvent håning av enkeltes meninger.
Eller tenker jeg for snevert?

Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 00:09   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Jeg syns det er litt rart at man ikke vet om man mobber eller ikke..? Det er riktig at mottager kan reagere helt anderledes enn den som skrev hadde forutsett, men mobbing oppfatter jeg som så eksplisitt at det ikke kan være tvil.

Min erfaring, etter mer enn femten års erfaring med nettbaserte diskusjonsfora, er at ingenting er så eksplisitt at det ikke kan være tvil.

Mer spesifikt så har jeg sett flere ganger at folk har følt seg både angrepet, forfulgt og mobbet selv om både den/de som skal ha gjort dette og også folk på sidelinjen har ment at det ikke er det som har skjedd. Så det er åpenbart at det kan være uenighet her.

Jeg synes likevel det må gå an å kunne si at man ikke mobber hvis man er veldig klar på at man ikke har gjort noe man selv vil kalle mobbing - man kan jo holde muligheten åpen for at andre kan ha følt seg mobbet, samtidig som man holder fast på at man selv ikke har mobbet.

Gammel 19-11-07, 00:20   #39
Raggsokk
:egendefinert:

Raggsokk sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: On the otherside
Raggsokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Jeg syns det er litt rart at man ikke vet om man mobber eller ikke..? Det er riktig at mottager kan reagere helt anderledes enn den som skrev hadde forutsett, men mobbing oppfatter jeg som så eksplisitt at det ikke kan være tvil. Derfor svarte jeg også veldig bastant først i tråden her. Det innebærer etter mitt syn spesifikk uthenging og nedlatende karakterisering av enkeltpersoner. Eller konsekvent håning av enkeltes meninger.
Eller tenker jeg for snevert?

Mobbing er vel et definisjonspørsmål hos den enkelte også.
Jeg tror ikke jeg mobber, jeg prøver heller ikke å mobbe, men om jeg gang på gang er uenig med en person, så er det jo mulig at den personen føler det som mobbing. Kanskje bruker jeg et ord som skyter ut feil,etc.. hva vet jeg? Derfor skriver jeg håper.

Gammel 19-11-07, 00:21   #40
Frantzen
Passiv

Standard

Da tolker jeg det dithen at vi svarer på hvorvidt vi med viten og vilje krenker, plager og henger ut andre mennesker. Er ute etter å ta personen og ikke meningene personen forfekter.
Da blir det lettere å skjønne også, for i løpet av min kort-korte karriere som nett- (les FP-) bruker har jeg skjønt at noen kan føle seg angrepet der hvor noen ganske klart (slik jeg ser det) har imøtegått synspunktene til vedkommende. Det kan vel kanskje ha med at vi i ulik grad identifiserer oss selv med de meningene vi har,og ikke klarer skille angrep på dem fra angrep på sin person.

Sist redigert av Frantzen : 19-11-07 kl 00:29.
  Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.