|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...
Helt dit skjønner jeg..
|
|
|
#23 |
|
Hertuginne
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...1 kast = ta tråden over høyre pinne (strikkepinnen der du har de ferdigstrikkede maskene) husk at tråden skal gå bak over til forsiden.
|
|
|
#24 |
|
Hertuginne
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Her er en super side, som har flere videoer som viser ulike strikketeknikker. Se den videoen som forklarer yarn over, det er et kast.
|
|
|
#25 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Nå tror jeg at jeg skjønte det.. Men jeg bruker ikke å ta garnet over på den måten. Jeg bare strikker jeg, det er kanskje litt forskjell fra ulike land?
|
|
|
#26 |
|
Hertuginne
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Du strikker ikke dobbelt, men du legger opp på dobbel pinne, slik at de første maskene ikke skal bli så trange. Og du snur ikke bokstavlig talt, men det første nøstet brukes til å lage første halvdel av teppet (den første trekanten), og når du har brukt opp nesten alt garnet skal du begynne å lage den andre halvdelen. Da skal du redusere antall masker med 1 pr. omgang i stedet for å øke med 1, ved å gjøre som jeg sa i sted. Så du snur ikke, du bare begynner å strikke to masker, et kast og tre masker sammen, i stedet for å strikke to masker, et kast og resten av omgangen rett.
|
|
|
#27 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Jeg blir nesten litt svimmel
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Blir det slit får du heller sende en PM så kan du komme innom og så kan jeg vise deg.
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har akkurat lært en ny ting når det gjelder strikking (damen på Nøstebarn fortalte det); nemlig at man ikke skal strikke den første masken på hver pinne. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Tilpasser tittel
|
Ja, sjal skulle jeg også ha lært.. Nå som jeg skjønner det kaste systemet er det vel ikke mye som stopper meg fra å gjøre et helt sjal?
|
|
|
#31 |
|
safariqueen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Etter å ha strikket disse teppene til baby + 2 barn har jeg nå satt i gang å strikke et til meg selv. 220 masker og 4 nøster. Jeg har strikket babyteppet på skrå. Begynte med 3 masker og la ut 1 maske pr. omgang til 6 masker. Så strikket jeg 3 masker, et kast og så feridg resten av maskene i beg. av hver pinne. Når jeg hadde litt igjen av det første nøstet strikket jeg 3 masker, et kast, 3 sammen i beg av hver pinne. De 2 barneteppene har jeg strikket frem og tilbake med 170 masker som utgangspunkt og 2 nøster. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Jeg strikker når jeg ser på TV, kjører bil (sitter på, altså), tar tog eller lignende. Da gårdet kjapt unna.
|
|
|
#35 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Det var ment som en spøk
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Men hva er det med å ha teppet i en bøtte med vann for så å klemme det ut i et håndkle? Gjør dere dette? Leste et sted at man burde gjøre det.
|
|
|
#39 |
|
Tilpasser tittel
|
Det har jeg ikke hørt. Gjelder det når teppet er ny strikket, eller alltid?
|
|
|
#40 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Det Nøstebarn-teppet ...Ånei! Jeg legger på et kast ca annen hver pinne jeg..
|
![]() |
|
|