Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mensen tidlig = overvektige barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-07, 08:49   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mensen tidlig = overvektige barn?

Jeg fikk mensen to måneder før jeg fylte 10. Har ett barn som er helt på snitt når det gjelder vekt og ett som veier for mye (vi jobber med saken, men hva hjelper det når ikke alle følger opp...).

Min største skrekk er forøvrig at jenta mi skal komme i puberteten like tidlig som meg. Det var traumatisk å være den eneste i klassen som hadde mensen i flere år.

Gammel 29-11-07, 08:53   #2
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk mensen først av de i klassen min, men var 12 år. Jeg var normalvektig, men var den høyeste i klassen (på den tiden). Har 3 unger som har vært veldig tynne. Nå er vel min 12 åring ganske normalvektig, men heller mot den tynne enn den lubne delen.

Gammel 29-11-07, 12:08   #3
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jeg var Stine-stankelbein hele barndommen, og jeg fikk mensen da jeg var 11, jeg var 175 cm i 5 klasse og veide nok 45-50 kg... Det er ikke mye fordel på en så lang kropp.
Ingen av mine barn har ett gram for mye, de er lange og tynne alle fire...
Min mor fikk også mensen da hun var 11 og jeg var aldri overvektig før jeg ble sammen min kjære, da ble det for mye god mat, digg og stillesitting

Gammel 29-11-07, 12:09   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk mensen da jeg nettopp var fyllt 13.
Lillemor er tynn som ei flis. Knerten er så langt god og rund.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 12:14   #5
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det må da bare være tull. Aldri hverken hørt eller merket noe til en sånn sammenheng. Forøvrig fikk jeg mensen tidlig, var (og er) slank og alle barna mine er slanke.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 12:42   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Det må da bare være tull. Aldri hverken hørt eller merket noe til en sånn sammenheng. Forøvrig fikk jeg mensen tidlig, var (og er) slank og alle barna mine er slanke.

Hvorfor skulle det være merkelig, det trenger jo ikke være at det ene forårsaker det andre. Noen sa her at det er snakk om at mensen utløses av vekt eller BMI. Det høres logisk ut for meg.

Både høyde og vekt har vel en arvelig side, så da blir det vel logisk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:18   #7
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Det må da bare være tull. Aldri hverken hørt eller merket noe til en sånn sammenheng.

Man må ha en viss fettprosent for å få mensen. Det er noe som har vært kjent i mange år men det forskes stadig på det.

http://www.doktoronline.no/news/2007..._pubertet.html
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=286614

Gammel 29-11-07, 21:23   #8
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg var 10 år når jeg fikk mensen. Jeg var stor når jeg liten. Vekten var riktig i forhold til høyden. Jeg var den høyeste jenta i klassen og kun en gutt var høyere enn meg. Ikke gøy.

Gammel 29-11-07, 21:25   #9
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Man må ha en viss fettprosent for å få mensen. Det er noe som har vært kjent i mange år men det forskes stadig på det.

http://www.doktoronline.no/news/2007..._pubertet.html
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=286614

Det er riktig at sykelig tynne jenter kan få utsatt eller miste mensen. Men det det ble påstått her var at det var en sammenheng mellom tidlig mens og overvektige barn. Det tror jeg er bare tull.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:28   #10
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var 12, og normalt slank etter 2-3 år med noe valpefett. Mulig litt hang igjen akkurat da jeg fikk mensen. Barna mine er kurvebarn. Altså - ingen store kurver, men midt på normalkurven.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg lurer også på om det er forskjell på kjønnene som blir lubne. Er det slik at døtre tar etter sine mødre?

Jeg er i hvert fall lik min mor, som var lik hennes.

Gammel 29-11-07, 13:17   #11
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Var tynn sjølv, fikk mensen ganske seint og alle mine er slanke.
Storebror tynn.

Gammel 29-11-07, 08:50   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var veldig tynn og sen med mensen, nesten femten. Alle ungene mine er slanke/tynne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 08:53   #13
Frantzen
Passiv

Standard

Leste heller ikke HI nøye nok..

Fikk altså mensen i 12 års-alderen. Begge barna mine er slanke, men ikke tynne.

Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 18:52   #14
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg var veldig tynn og sen med mensen, nesten femten. Alle ungene mine er slanke/tynne.

Signerer. Var faktisk 15 1/2 år, og akkurat ferdig med ungdomsskolen da jeg fikk mens.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 09:38   #15
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært høy og tynn hele mitt liv, og fikk mensen da jeg var 11, tror jeg.
Mine barn er langt fra like høye som meg, og har en helt annen kroppsbygning.
Men ingen av dem var overvektige da de fikk mensen, og begge var tidlig ute.

Gammel 29-11-07, 09:45   #16
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var 13 og TYNN. Har et tynt barn. 111cm og 18,8 kg er slankt.
Jeg leste engang at man pleide veie ca 45kg når man fikk det. Jeg kan ikke helt skjønne at det stemmer for alle men.. Det stemte nok for meg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 10:00   #17
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg leste engang at man pleide veie ca 45kg når man fikk det. Jeg kan ikke helt skjønne at det stemmer for alle men.. Det stemte nok for meg.

Jeg så et britisk TV-program om dette for lenge siden. En britisk forsker fulgte utviklingen til et tvillingpar. Den ene tvillingen hadde høyere BMI og fikk mensen først, men så snart den andre tvillingen hadde rundet "det magiske vekttallet" så fikk hun også mensen. Tilfeldig?

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 10:02   #18
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Jeg så et britisk TV-program om dette for lenge siden. En britisk forsker fulgte utviklingen til et tvillingpar. Den ene tvillingen hadde høyere BMI og fikk mensen først, men så snart den andre tvillingen hadde rundet "det magiske vekttallet" så fikk hun også mensen. Tilfeldig?

Jeg tror kanskje at alle har en "klokke" i seg som gjør at man får mensen ved en gitt vekt. Men å si at dette er 45kg???? Det må være i snitt såfall.
Jeg har jo venninner som knapt er 45kg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 10:06   #19
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jenter fikk vel mensen i gjennomsnitt flere år senere for 100 år siden, bedre kosthold og leveforhold har gjort at snittalderen har sunket. Har jeg hørt ihvertfall.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 10:01   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg veide rundt 42-45 kg da, så teorien stemmer for min del.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.