Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-06, 10:13   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har ikke gjort det. Men jeg regner med at en del av mannens penger har gått til det.

"Æg veid om de, men æg liga det intsje."

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:21   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke leid inn noen for å gjøre arbeid "svart"..

Pappa har jo hjulpet oss med bygging av hus og garasje.. men det ser jeg på som en dugnad For penger fikk han jo ikke

Mulig vi kommer til å benytte oss av barnevakt i fremtiden, på kveldstid .. mot noen kr.. men går det under svart arbeid og? Om man betaler et søskenbarn å 14 år for å sitte et par timer barnevakt?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:29   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mulig vi kommer til å benytte oss av barnevakt i fremtiden, på kveldstid .. mot noen kr.. men går det under svart arbeid og? Om man betaler et søskenbarn å 14 år for å sitte et par timer barnevakt?

Det beror på det samlede beløpet.

Du kan betale hvem som helst (med mindre de livnærer seg som selstendig næringsdrivende innenfor bransjen) 1000 kroner pr. år uten at de må skatte av det eller du må betale arbeidsgiveravgift for det, så hvis 14-åringen ikke får mer enn 1000 kroner pr. kalenderår til sammen, er det 100 % lovlig og ikke svart arbeid. Det er til og med mulig at det fortsatt er lovlig dersom du lønner henne 1000 i året og mannen din lønner henne 1000, men akkurat den varianten er jeg litt usikker på.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 15:05   #4
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det beror på det samlede beløpet.

Du kan betale hvem som helst (med mindre de livnærer seg som selstendig næringsdrivende innenfor bransjen) 1000 kroner pr. år uten at de må skatte av det eller du må betale arbeidsgiveravgift for det,

Så hvis nabojenta sitter barnevakt en lørdagskveld i måneden, og får 100 kr gangen for det - Så har man benyttet seg av svart arbeid?!?!

Og hva burde man gjøre i et slikt tilfelle? Grensen for frikort er jo mye høyere enn 1000 kr, så skatt skulle hun kanskje ikke betale. Men sdet skulle altså betales arbeidsgiveravgift og moms?? Og hvordan gjør man det?

Det blir alt for avansert for meg.... Ikke rart at mange benytter seg av svart arbeid (enten de nå vet det eller ikke).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 15:17   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, vi hadde svart dagmamma for noen år siden, vi har brukt svarte håndtverkertjenester, både fra venner og venners venner, vi har svart vaskehjelp og til sommeren skal vi ha svarte snekkere til utvendig husjobb.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 15:19   #6
tutta
Passiv

Standard

Ja,det har benyttet meg av, og gjør det fortsatt.

Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:30   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Man kan lønne enkeltmennesker inntil 1000 kr i året uten at det skal betales skatt eller rapporteres noen plass.

Ang. vennetjenester så kommer det først i kategorien svart arbeid skattejuridisk sett hvis det foreligger en avtale og forventning om gjenytelse.

Gammel 20-10-06, 10:56   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har svart vaskehjelp. Hvit vaskehjelp, hvis det i det hele tatt er å oppdrive, koster en formue, for da må man ha et byrå.

Hvis vaskehjelpen vår ville registrert seg, men uten å ha et voldsomt byråkrati som kvadruplet prisen hennes, kunne jeg godt betalt litt mer for en hvit vaskehjelp, men i følge den prislisten Veronal viser til i den andre tråden, måtte vi regnet med minst tre ganger mer, sannsynligvis fire eller fem ganger mer for hvit vaskehjelp og det henger ikke på greip.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:58   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi har svart vaskehjelp. Hvit vaskehjelp, hvis det i det hele tatt er å oppdrive, koster en formue, for da må man ha et byrå.

Hvis vaskehjelpen vår ville registrert seg, men uten å ha et voldsomt byråkrati som kvadruplet prisen hennes, kunne jeg godt betalt litt mer for en hvit vaskehjelp, men i følge den prislisten Veronal viser til i den andre tråden, måtte vi regnet med minst tre ganger mer, sannsynligvis fire eller fem ganger mer for hvit vaskehjelp og det henger ikke på greip.

Alternativet her er ingen vaskehjelp (og et skitnere hjem).

Gammel 20-10-06, 11:42   #10
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Den eneste dagmammaen jeg benyttet i meget kort periode en dag pr.uke (hadde ikke full barnehageplass, og hun var venninne) betalte vi svart

En kollega av samboerer også snekker, og de gangene vi har hatt behov for snekker har de to byttet, dvs, samboer har jobbet en vakt for han

En annen venn er elektriker og de gangene vi har benytte han, har vi byttet jobb, jeg har gjort "data-greier " for han

Dette syntes jeg er greit å gjøre

Da storebror gikk hos dagmamma, hver dag i fire år, betalte vi hvitt, noe annet hadde vært uaktuelt

Gammel 22-10-06, 15:24   #11
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, gjør husarbeidet selv og annet vedlikehåndsarbeid gjør mannen.

Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 01:10   #12
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Har ikke frem til nå og tviler på at jeg kommer til å gjøre det.

Svigermor jobber bare svart og har alltid gjort det. Synes det er litt patetisk når hun klager over hvor lite en får igjen for skattepengene når hun selv aldri har betalt en krone i skatt

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:34   #13
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det gjør jeg ikke.
Derfor må jeg slite med gulvvasken selv.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:25   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig har jeg det, jeg har da hatt passepike til Camilla. Gadd liksom ikke kreve at hun registrerte seg som 14-årig passepike.

Nå skal vi pusse opp hele huset, og kommer til å "låne" en kamerat som er elektriker, til å fikse litt på kontakter og slikt mot en liten sum. Ser egentlig ikke noe galt i det, han er en nær venn som har tilbudt å fikse det for oss.

Gammel 20-10-06, 11:03   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vel det, i forbindelse med sporadisk dagmamma (en dag i ny og ne) og hjelp til bilen (litt mekking). Men i begge tilfellene er det gode venner av meg som har stilt opp, så jeg velger å kalle det en vennetjeneste. Jeg fikser pc'en deres og stiller opp det jeg kan også.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:07   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det har jeg benyttet meg av. Svart dagmamma, av samme årsak som Tinetoff. Svart vaskehjelp, av samme årsak som Nenne.

Og barnevaktene har jeg ærlig talt ikke engang tenkt på.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:37   #17
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes svart er en fin farge, jeg.
Så derfor har jeg svart dagmamma, og jeg har brukt svart rørlegger og elektriker. Men nå er jeg i krig med elektrikeren, så hva jeg gjør neste gang vet jeg ikke.
Han er en bekjent av en kompis, og er veldig dyktig i jobben. Men han kom aldri når han skulle. Som regel skulle han alltid komme grytidlig lørdag morgen. Jeg stod opp og ventet, så kom det en tekstmelding: "Kan dessverre ikke komme i dag pga. blabla … Kommer neste lørdag." Neste lørdag var det samme sak, hadde alltid mange fine unnskyldninger. Så toppet det seg helt en uke, det må ha vært i en ferie eller noe sånt, siden han hadde fri fra jobb. Da avlyste han på samme måte tre dager etter hverandre. Jeg ble så forbannet og ringte til ham med et ultimatum. "Nå har du en uke på deg. Er du ikke ferdig da, får jeg en annen til å gjøre det ferdig, og da får du ikke en krone mer av meg." Det gjenstod kanskje to, tre timers arbeid før alt var ferdig. Siden jeg skyldte ham litt penger for tidligere arbeid, regnet jeg med at det var pressmiddel nok til at han endelig skulle komme. Men han kom ikke da heller, så da fikk jeg noen til å gjøre det ferdig hvitt. Tre måneder etterpå fikk jeg en melding fra fyren om at jeg skyldte 6 500 kr. jeg svarte ham at de pengene gav du avkall på da du ikke kom og gjorde deg ferdig den gangen. Nå har det gått ett drøyt år, og det har endelig blitt stille på ham. Men i starten ringte han hele tiden og truet med at han skulle komme og hente det utstyret han hadde lagt ut for, og at jeg måtte skjønne at han hadde hatt masse utgifter som jeg selvfølgelig måtte dekke. Men jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet. Han har fått en del penger underveis, og det dekker garantert de utgiftene han har hatt til materialer. At han ikke sitter igjen med mange kronene for selve jobben mener jeg han kun har seg selv å takke for. Etter månedsvis med frustrasjon og irritasjon og krangling hjemme fordi både jeg og frua ble irriterte og tok det ut på hverandre, er det ikke mer enn rett og rimelig.
Så i dette tilfellet er jeg glad arbeidet ble gjort svart og helt uten kontrakt av noe slag. For han kommer jo ingen vei, han. Og jeg har fått alt ferdig og er fornøyd med det.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:05   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Svart dagmamma, av samme årsak som Tinetoff.

Teofelia. Jeg har aldri hatt svart dagmamma av den enkle grunn at begge jentene fikk barnehageplass med en gang vi trengte det. (Men jeg er ikke så skinnhellig at jeg sier at jeg ikke ville tatt en svart dagmamma hvis det var det eneste barnepasstilbudet som var å oppdrive når jeg trengte det.)

Ellers ble jeg mer eller mindre tvunget av en rørlegger til å betale ham svart en gang. Det er vel hele min svarte karriere, tror jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 00:59   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Teofelia. .

Unnskyld. Var ikke meningen å beskylde deg for noe, ass …

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:31   #20
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg betaler venner som utfører arbeid for meg svart, og har ingen betenkeligheter med det. Om jeg hadde fått utført tjenester fra fremmede (som ikke er venners venner) så ville jeg hatt kvittering, for å sikre meg i tilfelle reklamasjon skulle bli nødvendig.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:17.