Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt mer religiøs i julen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Går du i kirken på julaften?
Ja, men er ingen kirkegjenger ellers i året 6 6,90%
Ja, og deltar også på gudstjenester ellers i året 8 9,20%
Nei, jeg deltar aldri på gudstjenester 64 73,56%
Nei, jeg går ikke på julaften, men tar meg gjerne en tur ellers i året 9 10,34%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 15:31   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer religiøs i julen?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror poenget med å skrive "delta i gudstjenester" i stedet for "gå i kirken" var for å holde denne typen kirkebesøk utenfor. Så da er det meningen du skal svare at du aldri deltar (tror jeg).

Ja, men det står

Nei, jeg deltar aldri på gudstjenester

Og det gjør jeg jo.

Gammel 20-12-07, 15:33   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg går ikke i kirken, unntatt når jeg blir invitert dit eller når jeg gifter meg.

Jeg går også i kirken hver gang du gifter deg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:34   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg går også i kirken hver gang du gifter deg.

Du har fulgt opp bra så langt, ja.

Gammel 20-12-07, 15:34   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, men det står

Nei, jeg deltar aldri på gudstjenester

Og det gjør jeg jo.

Hvis du tenker deg godt om, og kjenner etter dypt der inne, hva tror du selv er det riktige alternativet å velge? Her finnes ingen fasit, her må du rett og slett bruke dine følelser for å vite hva som er riktig for deg å svare.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:33   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir litt delvis kvalm av folk som kaller seg "ikke religiøse" men bruker kirka når det passer dem, som f.eks på julaften fordi det er "eneste måte å komme i julesteming på".

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:39   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg blir litt delvis kvalm av folk som kaller seg "ikke religiøse" men bruker kirka når det passer dem, som f.eks på julaften fordi det er "eneste måte å komme i julesteming på".

Ettersom det er en statskirke i dette landet, og menigmanns skattepenger går med til å finansiere kirken, er det ikke da greit om også ikke-religiøse benytter kirken, og da til sitt formål? Det er mulig mitt standpunkt til det er provoserende for de som faktisk er religiøse, da de ønsker å holde kirken ren. Men er det ille om kirken anses som et slags samfunnshus som kan fylle flere behov, selv om husets intensjon var religionsutøvelse?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:35   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei slett ikke, og jeg fniser høylydt av superkristne julegudstjenestemennesker. Som ikke har åpnet en bibel eller vært i kirken for det religiøse siden i fjor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:40   #8
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hvorfor det? De fleste er jo med i statskirken, og hvis barna våre får tredd kristendommen ned over hodene sine kan man da velge å bruke kirken til å få julestemning også hvis man ønsker det. Dette har jo med kultur og tradisjon å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvis du tenker deg godt om, og kjenner etter dypt der inne, hva tror du selv er det riktige alternativet å velge? Her finnes ingen fasit, her må du rett og slett bruke dine følelser for å vite hva som er riktig for deg å svare.

Jeg vil svare mest mulig korrekt, og det blir veldig vanskelig for meg når jeg må halvlyve. : pedant:

Gammel 20-12-07, 15:45   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Da foreslår jeg at vi definerer "delta i gudstjenester" som at man er tilstede for å ta imot Guds ord.

Da har jeg stemt. For jeg tar virkelig ikke imot noen formaning fra gud.

Gammel 20-12-07, 22:08   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nix, jeg er ikke mer religiøs i julen enn resten av året. Med det forstått at jeg ikke går i kirka resten av året, og heller ikke til jul.

Verken mannen eller jeg er religiøse av oss, til eldstemanns store sorg, HUN er nemlig kristen, hun . Hun synes det er sååå trist at vi ikke synger bordbønn, og vi har sagt at hun er hjertelig velkommen til å synge så mange bordbønner for oss som hun bare vil, men det er visst ikke helt det samme...

Her i heimen er det forøvrig religionsfrihet, så vi gjør ikke noe forsøk på å snakke henne fra barnetroen, men er så ærlige at vi sier at _vi_ ikke tror. Men vi gjør ikke noe for å oppmuntre det heller, som å gå i kirken. Erfaringsmessig (dåp...) så synes ikke eldstemann at gudstjeneser er så veldig spennende hun heller .

Er forøvrig vokst opp i et kristen hjem. Vi gikk i kirka hver jul, helt til det året den var så full at vi måtte stå på gangen. Etter det ble vi benket foran tv'en for å se gudstjenesten der, det var liksom ikke julas høydepunkt .

Gammel 20-12-07, 22:36   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg blir ikke mer religiøs i julen, til min mors store sorg. Hun kjøpte julekrybbe til meg i fjor da hun passet huset, og det er synd å måtte informere henne om at den ikke blir satt frem i år.

For 10 år siden sang jeg i kirkekor og deltok i 14-18 gudstjenester pr jul. Det aller meste av tiden gikk med til å stå på galleriet og fnise av de som ikke visste når de skulle reise seg eller sette seg ned.

Gammel 20-12-07, 15:42   #12
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg klikket av "går ikke på juleaften, men tar en tur ellers i året".

var for første gang i år på julekonsert, forrige søndag.

Jeg føler meg ikke kristen, men tror mer og mer at det er noe, men hva har jeg ikke helt bestemt meg for. Og ikke har jeg noe spesiell følelser for kirker og gravsteder heller.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:43   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er jeg veldig glad i kirker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:13   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg krysset av på alternativ 4.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:19   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg savner er alternativ for oss som kun går i kirken pga lett sosial tvang når det er dåp, konfirmasjon o.l.

Gammel 20-12-07, 16:21   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg savner er alternativ for oss som kun går i kirken pga lett sosial tvang når det er dåp, konfirmasjon o.l.

Jeg tror altenativ 3 er ment for sånne som deg/Safran/meg/oss.

Gammel 20-12-07, 16:24   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror altenativ 3 er ment for sånne som deg/Safran/meg/oss.

Men det passer jo ikke.

Gammel 20-12-07, 17:03   #18
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Savnet det jeg også egentlig.

Gammel 20-12-07, 17:26   #19
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Holder meg godt unna gudstjenester hele året og jula er ingen unntak i så måte.

Jeg måtte være med min gamle farmor i gudstjeneste en gang, og sjelden har jeg følt meg så malplassert.

Gammel 20-12-07, 16:20   #20
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sjelden/aldri i kirken. Unntakene hvis jeg blir invitert i bryllup, dåp eller begravelse. (Selv benytter jeg meg av andre alternativer ved slike anledninger.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.