Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt mer religiøs i julen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Går du i kirken på julaften?
Ja, men er ingen kirkegjenger ellers i året 6 6,90%
Ja, og deltar også på gudstjenester ellers i året 8 9,20%
Nei, jeg deltar aldri på gudstjenester 64 73,56%
Nei, jeg går ikke på julaften, men tar meg gjerne en tur ellers i året 9 10,34%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 15:35   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer religiøs i julen?

Nei slett ikke, og jeg fniser høylydt av superkristne julegudstjenestemennesker. Som ikke har åpnet en bibel eller vært i kirken for det religiøse siden i fjor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:39   #22
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg blir litt delvis kvalm av folk som kaller seg "ikke religiøse" men bruker kirka når det passer dem, som f.eks på julaften fordi det er "eneste måte å komme i julesteming på".

Ettersom det er en statskirke i dette landet, og menigmanns skattepenger går med til å finansiere kirken, er det ikke da greit om også ikke-religiøse benytter kirken, og da til sitt formål? Det er mulig mitt standpunkt til det er provoserende for de som faktisk er religiøse, da de ønsker å holde kirken ren. Men er det ille om kirken anses som et slags samfunnshus som kan fylle flere behov, selv om husets intensjon var religionsutøvelse?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:40   #23
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg blir litt delvis kvalm av folk som kaller seg "ikke religiøse" men bruker kirka når det passer dem, som f.eks på julaften fordi det er "eneste måte å komme i julesteming på".

Hvorfor det? De fleste er jo med i statskirken, og hvis barna våre får tredd kristendommen ned over hodene sine kan man da velge å bruke kirken til å få julestemning også hvis man ønsker det. Dette har jo med kultur og tradisjon å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvis du tenker deg godt om, og kjenner etter dypt der inne, hva tror du selv er det riktige alternativet å velge? Her finnes ingen fasit, her må du rett og slett bruke dine følelser for å vite hva som er riktig for deg å svare.

Jeg vil svare mest mulig korrekt, og det blir veldig vanskelig for meg når jeg må halvlyve. : pedant:

Gammel 20-12-07, 15:42   #24
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg klikket av "går ikke på juleaften, men tar en tur ellers i året".

var for første gang i år på julekonsert, forrige søndag.

Jeg føler meg ikke kristen, men tror mer og mer at det er noe, men hva har jeg ikke helt bestemt meg for. Og ikke har jeg noe spesiell følelser for kirker og gravsteder heller.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:43   #25
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er jeg veldig glad i kirker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:45   #26
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Da foreslår jeg at vi definerer "delta i gudstjenester" som at man er tilstede for å ta imot Guds ord.

Da har jeg stemt. For jeg tar virkelig ikke imot noen formaning fra gud.

Gammel 20-12-07, 16:11   #27
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Lit mer religiøs i julen?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det hender man blir. Min gamle grandtante var ute i god tid med å invitere oss i begravelsen hennes. Hun var nemlig noe snurt over sin gjerrige nevø fordi det ikke ble invitert til sammenkomst for alle gjestene etter hennes svigerinnes begravelse, så hun gjorde det høylytt klart overfor oss at hun hadde satt av penger til sin begravelse, og at vi var hjertelig velkomne, og skulle få traktering også.

Så flott da.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:13   #28
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg krysset av på alternativ 4.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:19   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg savner er alternativ for oss som kun går i kirken pga lett sosial tvang når det er dåp, konfirmasjon o.l.

Gammel 20-12-07, 16:20   #30
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sjelden/aldri i kirken. Unntakene hvis jeg blir invitert i bryllup, dåp eller begravelse. (Selv benytter jeg meg av andre alternativer ved slike anledninger.)

Gammel 20-12-07, 16:21   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg savner er alternativ for oss som kun går i kirken pga lett sosial tvang når det er dåp, konfirmasjon o.l.

Jeg tror altenativ 3 er ment for sånne som deg/Safran/meg/oss.

Gammel 20-12-07, 16:21   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Religiøs nei, men jeg er tradisjonsrik av meg og kunne godt gått i kirken på julaften bare pga. tradisjoner om jeg hadde hatt tid/ork til det.

Gammel 20-12-07, 16:24   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror altenativ 3 er ment for sånne som deg/Safran/meg/oss.

Men det passer jo ikke.

Gammel 20-12-07, 16:39   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Men da blir svarene feil. *altfor inne på metode etter intens oppgaveinnspurt*

Gammel 20-12-07, 16:42   #35
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg går ikke i kirken/ gudstjeneste på julaften, nei - like lite som jeg gjør det ellers i året. Det nærmeste jeg kommer er en midnattskonsert et år (sen kveld lille julaften). Det var veldig stemningsfullt og fint, men kirkelokalet var så iskaldt at jeg trodde jeg skulle fryse meg fordervet.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:42   #36
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri vært religiøs, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg liksom plutselig skulle bli det i jula.

Jeg går aldri på gudstjenester.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:48   #37
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er hverken relgiøs eller ikke religiøs, jeg har ikke tatt noe standpunkt. Jeg deltar ikke i gudstjeneste, hverken på julaften eller ellers i året. (Foruten de nevnte bryllup, dåp og begravelse). Dersom poden og/eller gubben hadde hatt ønske om å gå i kirken julaften, eller andre dager for den sak skyld så hadde jeg blitt med.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:59   #38
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvorfor det? De fleste er jo med i statskirken, og hvis barna våre får tredd kristendommen ned over hodene sine kan man da velge å bruke kirken til å få julestemning også hvis man ønsker det. Dette har jo med kultur og tradisjon å gjøre.

............

Jeg er vokst opp med at vi gikk i kirken før sommer og juleferien, og synes det er en hyggelig tradisjon.Jeg liker roen og stemningen i kirken, uten at det religiøse er så viktig. Men som Safran sier, det har med kultur og tradisjon å gjøre.

Gammel 20-12-07, 17:01   #39
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lit mer religiøs i julen?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er akkurat like ukristelig i jula som ellers, og går slett ikke i kirken.

Gammel 20-12-07, 17:03   #40
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Savnet det jeg også egentlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.