|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Går du i kirken på julaften? | |||
| Ja, men er ingen kirkegjenger ellers i året |
|
6 | 6,90% |
| Ja, og deltar også på gudstjenester ellers i året |
|
8 | 9,20% |
| Nei, jeg deltar aldri på gudstjenester |
|
64 | 73,56% |
| Nei, jeg går ikke på julaften, men tar meg gjerne en tur ellers i året |
|
9 | 10,34% |
| Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Litt mer religiøs i julen?
Ja, men det står
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Du har fulgt opp bra så langt, ja.
|
|
|
#4 |
|
Peppy!
|
Hvis du tenker deg godt om, og kjenner etter dypt der inne, hva tror du selv er det riktige alternativet å velge? Her finnes ingen fasit, her må du rett og slett bruke dine følelser for å vite hva som er riktig for deg å svare. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Litt mer religiøs i julen?Jeg blir litt delvis kvalm av folk som kaller seg "ikke religiøse" men bruker kirka når det passer dem, som f.eks på julaften fordi det er "eneste måte å komme i julesteming på". |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Ettersom det er en statskirke i dette landet, og menigmanns skattepenger går med til å finansiere kirken, er det ikke da greit om også ikke-religiøse benytter kirken, og da til sitt formål? Det er mulig mitt standpunkt til det er provoserende for de som faktisk er religiøse, da de ønsker å holde kirken ren. Men er det ille om kirken anses som et slags samfunnshus som kan fylle flere behov, selv om husets intensjon var religionsutøvelse? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
saftig
|
Hvorfor det? De fleste er jo med i statskirken, og hvis barna våre får tredd kristendommen ned over hodene sine kan man da velge å bruke kirken til å få julestemning også hvis man ønsker det. Dette har jo med kultur og tradisjon å gjøre.
Jeg vil svare mest mulig korrekt, og det blir veldig vanskelig for meg når jeg må halvlyve. : pedant:
|
|
|
#9 |
|
saftig
|
Da har jeg stemt. For jeg tar virkelig ikke imot noen formaning fra gud.
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: Litt mer religiøs i julen?Nix, jeg er ikke mer religiøs i julen enn resten av året. Med det forstått at jeg ikke går i kirka resten av året, og heller ikke til jul.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Litt mer religiøs i julen?Nei, jeg blir ikke mer religiøs i julen, til min mors store sorg. Hun kjøpte julekrybbe til meg i fjor da hun passet huset, og det er synd å måtte informere henne om at den ikke blir satt frem i år.
|
|
|
#12 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Litt mer religiøs i julen?Jeg klikket av "går ikke på juleaften, men tar en tur ellers i året". |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Litt mer religiøs i julen?Jeg savner er alternativ for oss som kun går i kirken pga lett sosial tvang når det er dåp, konfirmasjon o.l.
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Jeg tror altenativ 3 er ment for sånne som deg/Safran/meg/oss.
|
|
|
#17 |
|
Absolut ateist
|
Men det passer jo ikke.
|
|
|
#18 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Savnet det jeg også egentlig.
|
|
|
#19 |
|
både her og der
|
Sv: Litt mer religiøs i julen?Holder meg godt unna gudstjenester hele året og jula er ingen unntak i så måte.
|
|
|
#20 |
|
Ekvilist
|
Sv: Litt mer religiøs i julen?Jeg er sjelden/aldri i kirken. Unntakene hvis jeg blir invitert i bryllup, dåp eller begravelse. (Selv benytter jeg meg av andre alternativer ved slike anledninger.)
|
![]() |
|
|