Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvorfor feirer du jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-07, 14:53   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vi feirer Jesu fødsel. Han ble jo som kjent neppe født akkurat den dagen, men det er likevel fint å ha en høytid for å feire hans fødsel.

Signerer

Gammel 24-12-07, 15:37   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvorfor feirer du jul?

Vi gjør ikke det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 01:54   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er vel egentlig en romersk fest på denne årstiden som ble slått sammen med jesu fødselsdag. Vintersolverv er jo også noe som ble feiret her på denne årstiden, men det er jo ikke akkurat tradisjoner som lever.

Blindfyll og offring er noe de færreste praktiserer nå.

Min feiring er tradisjonell, og har et vist religiøst innhold. Om det er den faktiske datoen for jesus fødsel opptar meg ikke oerhode.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:53   #4
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Vi er ikke kristne og vi feirer jul kun pga tradisjon.

Gammel 23-12-07, 14:03   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Tradisjon først og fremst. Jeg er hverken ikke kristen eller kristen, jeg har ikke tatt standpunkt til det. Ergo føles det heller ikke unaturlig å være med på den kristne delen av feringen, vi snakker med poden om opprinnelsen og bakgrunnen for julefeiringen, både i forhold til religion og annen tradisjon.

Gunnis - det var vanlig å gi gaver i forbindelse med nyttår, hvis jeg ikke tar helt feil. Siden ble dette innlemmet i den kristne julefeiringen og forflyttet noen dager tidligere.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 14:11   #6
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mest på grunn av tradisjon, "sånn har vi alltid gjort det".

Men, de siste årene har det skjedd så masse som har gjort at jeg har gått fra å være ikke-kristen, til å være ett sted litt i mellom.

Jeg tror på spøkelser, ånder, hjelpere, men har ikke tatt det ekstra skrittet til å tro helt på engler og selve kristendommen, noe jeg har en formening om at hører sammen.

Så, her er det tradisjon som gjelder først.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 14:15   #7
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Vi feirer jul fordi vi tror på Jesus. Men, jeg kommer fra et hjem som feiret ene og alene pga. tradisjoner.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 14:32   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, si det. Vi bruker vel julefeiringen som en familiekosestund. Hyggelig å møtes, ha tid, spise god mat sammen og gi uttrykk for at vi setter pris på de nær oss i form av å gi gaver etc. Samtidig er det også en slags eventyrstund. En uke i året hvor vi bruker tid på en fantasifigur (nissen) og lager litt mystikk rundt dette med hvor gavene kommer fra.

I tillegg vet jeg ikke helt hvordan vi skulle kommet unna julen. Så det er også en form for tvangsfeiring. Alle rundt oss feirer, og jeg tror guttungen ville syntes det var trist å ikke få være med på moroa. Så det er mye for hans del, at han skal få lov å ha en slik hurramegrundtuke. Og litt for våre foreldres del, at vi ikke ønsker å skuffe dem ved å utebli.

Så her er det verken fokus på Jesus eller solsnuing. Kun familie.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 14:36   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feirer jul ene og alene pga barna. Hadde det ikke vært for at Storebror elsker jula, hadde jeg glatt hoppet over hele greia.

Gammel 23-12-07, 14:40   #10
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Feirer jul fordi det er en koselig tradisjon. Utover det så betyr det ikke noe for meg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 21:23   #11
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi feirer jul fordi det er en koselig tradisjon.

Gammel 23-12-07, 21:41   #12
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror på Gud og derfor er det naturlig for meg å feire Jesu fødsel.

For noen år tilbake feiret jeg kun pga tradisjon. Jeg trodde ikke på Gud da.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 21:58   #13
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hadde det ikke vært forventet i alle sosiale sammenhenger.. barnehagen, skolen osv.. så hadde nok ikke vi feiret jul...

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 11:22   #14
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vi feirer Jesu fødsel. Han ble jo som kjent neppe født akkurat den dagen, men det er likevel fint å ha en høytid for å feire hans fødsel.

signerer denne (og flere andre)

Gammel 24-12-07, 11:30   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

`Jeg tror på gud og jesus og derfor feirer vi jul.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 11:37   #16
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ateist, så for meg handler det lite om religion. Det er vel en tradisjon og et herlig lyspunkt i en alt for mørk tid. Og så synes jeg det er viktig for ungen å få feire julen.

Gammel 24-12-07, 14:10   #17
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det er tradisjon, og fordi det er fint å markere at det igjen går mot lysere tider. Tradisjonen er nok hovedårsaken. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi gjort minimalt ut av det, men så var det disse barna da. Og krav fra familie og omverden.

Gammel 24-12-07, 14:27   #18
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fordi det er tradisjon, og fordi det er fint å markere at det igjen går mot lysere tider. Tradisjonen er nok hovedårsaken. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi gjort minimalt ut av det, men så var det disse barna da. Og krav fra familie og omverden.

Signerer.

Det er vel 99% tradisjon, men jeg tenker over de gamle skikkene i forhold til solsnu, synger de julesangene som handler om dette aspektet, og gleder meg generelt over at det begynner å bli lysere ute.

Gammel 25-12-07, 02:00   #19
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tja, sikkert mest pga tradisjon. Men også fordi at jeg føler en viss tilhørighet med kristendommen. Er ikke personlig kristen, men er i statskirka, og er vokst opp med en "normal" dose kristendom, så jeg er nok mer kristen enn ikke-kristen, for å si det slik.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 02:08   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi feirer jul fordi det er en fin tradisjon. Koselig med noe å se frem til i mørketiden

For oss har ikke julen noen religiøs betydning, men den har det for andre familemedlemmer. Det er ikke noe problem at vi feirer jul av uilke årsaker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.