Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Korleis skriv og seier du mobilnummer?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Korleis skriv og si du mobilnummer?
To og to nummer f.eks 99 99 99 99 80 49,38%
Tre, to og tre nummer f.eks 999 99 999 53 32,72%
Anna 38 23,46%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 162. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 15:49   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korleis skriv og si du mobilnummer?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg stemte annet. Jeg skriver som regel XX XX XX XX. Men enkelte telefonnummere passer bedre å skrive XXX XX XXX, f.eks mannen min sitt tidligere mobilnummer som var noe a la dette: 432 77 432. Hedemarkstelefonnummere synes jeg også passer best å si og skrive på den siste måten, og starte med 625/624 i stedenfor 62. *rar*

Dette er ikke så rart, egentlig, for tidligere mener jeg disse numrene bare hadde fem siffer - altså de fem siste. De tre første er altså nyere "fremmedelementer". Jeg skjønte ingenting da svogeren min leste opp mitt hjemmenummer i Skedsmo på den måten. Nummeret var heeeelt ukjent.

Telenor skriver mobilnumrene på formatet 3+2+3 i telefonkatalogen.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 15:49   #22
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte XXX XX XXX, men når jeg tenker meg om så gjelder det bare enkelte nummer. Mannen sitt sier jeg konsekvent XX XX XX XX.

Gammel 10-01-08, 15:52   #23
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Eg meinar kun mobilnummer.
Husnummer er to og to.

Ok, jeg surra litt over her. Jeg skriver oftest mobilnr 2+2+2+2, og følger altså ikke normen.

Gammel 10-01-08, 15:52   #24
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg varierer. Noen nummer er xx xx xx xx, bl.a. mannen sitt. Andre sier jeg XXX XX XXX.

Gammel 10-01-08, 15:57   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip

Korleis skriv og si du mobilnummer?

I lys av dagens nynorskdiskusjoner jeg bare spørre: Kan man bruke si på nynorsk, egentlig? Om bokmålsverbet si i presens? Jeg trodde det måtte hete seie - seier, men det er jo så mye som er lov at man blir helt .

Mener ikke å være frekk, Zip, jeg er bare så nysgjerrig!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 15:58   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg overser språkrådet i denne sammenhengen, og sier mobilnummer i grupper på to sifre.

Gammel 10-01-08, 16:05   #27
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

I lys av dagens nynorskdiskusjoner jeg bare spørre: Kan man bruke si på nynorsk, egentlig? Om bokmålsverbet si i presens? Jeg trodde det måtte hete seie - seier, men det er jo så mye som er lov at man blir helt .

Mener ikke å være frekk, Zip, jeg er bare så nysgjerrig!

Eg er absolutt ikkje god i nynorsk eller norsk generelt så usikker der. Blir nynorsk og dialekt når eg skriv.

Sist redigert av Zip : 10-01-08 kl 16:14.
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:09   #28
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

To og to nummer. Jeg blir helforvirra og kjenner ikke igjen telefonnummeret mitt om det skrives på annen måte.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:10   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og jeg blir helt forvirret av din metode.

Jeg også. Jeg sier 2 og 2 numre. Men det spørs hvilket nummer det er. Enkelte numre sier jeg tallene på (feks. ni-ni-to-fem) mens andre numre sier jeg tallrekken på (feks. nittini tjuefem).

Gammel 10-01-08, 16:13   #30
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skriver alltid mobilnummer i grupper på 3-2-3, slik det i følge språkrådet skal være. Hvordan jeg inni hodet mitt husker et nummer kan være forskjellig, alt etter hvilken rytme som passer tallene, men skriftlig er jeg helt konsekvent.

Gammel 10-01-08, 16:20   #31
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Korleis skriv og si du mobilnummer?

Varierende.
Mitt nr. sier jeg xxx xx xxx men skriver xxxxxxxx (jeg skriver alle nr. slik).
Mens med det gamle hjemmenr. mitt sier jeg bare de siste 5 sifrene, xx x xx for der har alle de samme 3 tallene først (der jeg kommer fra).
Mammas mobilnr. sier jeg x x x x x x x x.
Mens min brors nummer sier jeg xx xx xxxx.
Og min bestevenns xx xx xx xx.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:27   #32
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sier det forskjellig jeg også. Skriver det sammenhengende.

Mannen min sitt nummer: 99 99 99 99 og mitt slik 999 999 99, mamma sitt skriver jeg helt annerledes igjen. 999 99 999

Gammel 10-01-08, 16:30   #33
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Jeg skriver det slik: xxx xx xxx, men sier det slik; Nihundreogfemten åttito toenen.

(Nei, det er ikke riktige tall).

Om noen leser det på annen måte, så kjenner jeg det naturligvis ikke igjen.

Sånn sier jeg det og, og jeg kjenner heller ikke igjen hvis noen sier det på noen annen måte.

Gammel 10-01-08, 16:31   #34
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Korleis skriv og si du mobilnummer?

Jeg kjenner heller ikke igjen nr. hvis de blir sagt på annen måte enn min, da blir jeg bare forvirret. Ikke mitt eget heller, eller spesielt ikke det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:40   #35
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skriver det korrekt, men sier det to og to - rett og slett fordi jeg har en del doble tall i telefonnummeret.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:47   #36
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg skriver det sammenhengende: XXXXXXXX
Men mitt og veldig mange andre sitt nr: XXX XX X XX
Andre sier jeg: XX XX XX XX

Sier andre nummeret mitt slik XX XX XX XX kjenner jeg det ikke igjen.
Ikke de andre sitt heller hvis det blir sagt på annen måten enn jeg har pugget.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:03   #37
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg stemte annet. Jeg skriver som regel XX XX XX XX. Men enkelte telefonnummere passer bedre å skrive XXX XX XXX, f.eks mannen min sitt tidligere mobilnummer som var noe a la dette: 432 77 432. Hedemarkstelefonnummere synes jeg også passer best å si og skrive på den siste måten, og starte med 625/624 i stedenfor 62. *rar*

Samme her. Alle "retningsnummer" er det best å si sånn synes jeg.
Til bestemor er det 716 XX XXX.

Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:25   #38
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korleis skriv og seier du mobilnummer?

Hurra for språkrådet!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:16   #39
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korleis skriv og seier du mobilnummer?

Jeg sier det på den måten (jeg synes) det er lettest for andre å huske på. En kompis' nr slutter på 1234, og da er det en selvfølge å si de første fire tallene som et tusentall, og så avslutte med 1-2-3-4.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:27   #40
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier numrene to og to - stort sett.

Noen har nemlig telefonnumre med sifre som "hører sammen" slik at det blir naturlig å si dem på annen måte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.