Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Internett og spilleavhengige (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-08, 12:58   #1
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)

Bra oppfølging i Dagbladet i dag vedrørende akkurat dette.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg kan veldig lite om spilleavhengighet, men innbiller meg at om man har anlegg for det, så finner man alltids en arena.

Der tror jeg du traff spikeren på hodet.

For de som er redde for at barna sitter alt for mye på nettet så finnes det en enkle løsning for det: installer trådløst nett og skru av routeren når dere ikke vil at de skal være på nett. Primitivt men enkelt.

En ting man skal tenke på dog er at dagens ungdom sosialiserer på en helt annen måte enn vi gjorde langt tilbake i steinalderen. Jeg jobber en del med å markedsføre produkter rettet mot ungdom, og har vært på en et par seminarer i år vedrørende dette. Gjennomgangsmelodien er at ungdommen i dag lever store deler av livet på nett, men det er naturlig integrert i hverdagen. Man sitter på Facebook, Nettby, Twitter og alle de andre community-sidene, og har gjerne en 5-6 msn-meldinger gående samtidig. Epost er håpløst gammeldags og treigt. Dagens ungdom krever interaktivitet og svar umiddelbart. Det at man sitter foran en PC trenger ikke bety at man er usosial, snarere tvert imot.

Kristine Jørgensen snakker i Dagbladet i dag om at det er viktig å skille mellom overforbruk og avhengighet. Overforbruk kan overvinnes ved grensesetting for seg selv og andre og at spilleren reflekterer omkring sine egne holdninger til aktiviteten, mens avhengighet er et mye mer dypereliggende problem som trenger profesjonell hjelp og behandling. Jeg har en mistanke om at samboeren til Susse faller i den siste kategorien; kanskje han burde søke profesjonell hjelp?. Jeg er gamer på min hals og spiller også mye akkurat nå, tiden rett før og etter jul er høysesong for oss gamere og jeg har en stor bunke med spill som jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke har spilt. Jeg lar allikevel ikke det styre livet mitt og jeg spiller mest for den sosiale biten, jeg har stort sett hver eneste kveld 5-10 venner online på Xboxen min som jeg chatter med og spiller litt med. Ikke så ulikt FP faktisk.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 16:19   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)

Jeg har venninner som slett ikke er å snakke til når Grey's, Frustrerte Fruer, Lost og lignende er på skjermen. :digresjon:

Selvfølgelig har noen store problemer med spillavhengighet, men å gå fra det faktumet til å si at WoW er ondskapen selv, sliter jeg med. At man kanskje ikke skjønner det morsomme i det, (jeg spiller forresten ikke WoW selv), betyr ikke at det dermed er noe mer galt med den måten å slappe av på enn andre, for eksempel å dø foran tv'en, skravle i timevis på forum, scrappe eller forsvinne inn i en bok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.