Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Du bør skatte av gratis jobbparkering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-08, 14:05   #21
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Du bør skatte av gratis jobbparkering

Hm i tillegg må det jo utarbeides unntak for de med ugunstig arbeidstid. I den jobben jeg snart slutter i slutter enkelte vakter 04:00 og 05:00 om morgenen. Da er det ikke noe kollektiv-alternativ. Ihelgene begynner ikke bussen å gå før et stykke ut på morgenen. Jeg ser at det blir en del utfordringer med å få dette til å fungere.

Jeg personlig mener også da dersom dette og rushtidsagifter blir gjennomført, så bør man vurdere om inntektene skal øremerkes utbedring av kollektitilbudet.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:28   #22
parvatil
Nybegynner

parvatil sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
parvatil har et hav av muligheter foran seg
Standard

Stem FrP!

parvatil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:46   #23
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

I prinsippet er jeg for alle tiltak som minsker privatbilismen, men så er jeg i den situasjonen at NSB har lagt ned togstasjonen vår og jeg har ingen mulighet til å bruke kollektivtransport. Dermed øker bilbruken dramatisk og jeg får betydelig økte utgifter. Hvis jeg så i tillegg skulle måtte skatte av parkeringsplassen jeg sloss for hver morgen ... Man burde heller legge hodene i bløt og finne pengene til å bedre kollektivtilbudet, tror jeg er min konklusjon.

Sist redigert av Tangina : 02-02-08 kl 00:57. Årsak: "mulighet" hadde forsvunnet, gitt.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:47   #24
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg tok faktisk kollektivt til jobben og synes det fungerte veldig greit, men det hjelper så veldig lite når NSB sitt lokaltog ikke lengre stopper på LOKALstasjoner.

Nemlig.

Gammel 02-02-08, 00:53   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg tittet på de tre parkeringsplassene vi deler på, og jommen har de ikke vært tomme hele uka. Hvordan skal man skatte DET, mon tro? (Vi trenger å ha dem for kunder, og for de gangene vi trenger å ta med bil, så vi velger å beholde dem)

Gammel 02-02-08, 00:54   #26
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av parvatil, her.

Stem FrP!

Velkommen hit!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:58   #27
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av parvatil, her.

Stem FrP!

Jaujau..

Men hva om man må betale først selv og få pengene etterbetalt? Må man skatte for det også?

Gammel 02-02-08, 12:21   #28
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

I prinsippet er jeg for alle tiltak som minsker privatbilismen, men så er jeg i den situasjonen at NSB har lagt ned togstasjonen vår og jeg har ingen mulighet til å bruke kollektivtransport. Dermed øker bilbruken dramatisk og jeg får betydelig økte utgifter. Hvis jeg så i tillegg skulle måtte skatte av parkeringsplassen jeg sloss for hver morgen ... Man burde heller legge hodene i bløt og finne pengene til å bedre kollektivtilbudet, tror jeg er min konklusjon.

Så man er for, men mot hvis det rammer en selv?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 15:18   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Formulerte meg litt teit her, ser jeg. Jeg er prinsipielt for alle tiltak som begrenser privatbilismen. I dette tilfellet er det vanskelig å se hva som vil være reultatet av en slik skattlegging, men jeg tror at folk som meg, og jeg antar det er en del som er i samme situasjon, ville vi brukt kollektivtransport om det var praktisk mulig. Folk som absolutt vil kjøre av latskap eller annet, vil antagelig gjøre det uansett om de må betale skatt av parkeringsplassen eller ei. Derfor konkluderer jeg at man heller bør prioritere å bedre kollektivtransporten. Men jeg kan se for meg at hvis jeg over hodet ikke trengte bil (og jeg fikk bil og lapp først i en alder av 37, så jeg har litt erfaring der og) så ville jeg sikkert applaudert forslaget og tenkt at alle monner drar. Nå er jeg imidlertid en erfaring rikere og ser derfor også en annen side av saken. Hvis kollektivtilbudet blir slik at alle uten problemer kunne komme seg på jobb med tog/buss/trikk, så må de gjerne skattlegge parkeringsplasser for min del.

Gammel 04-02-08, 00:36   #30
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

For å redusere biltrafikken, så bør de starte med å gi folk et reelt tilbud når det gjelder kollektivtrafikken.
Man kan sikkert innføre skatt på prakering, heve bensinprisene osv, men uten et reelt tilbud så er det eneste som endres inntektene til staten.

Gammel 04-02-08, 11:00   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der kom en mann fra nabobedriften og spurte om å få låne en av våre plasser, siden alle var ledige. Det blir komplisert skattlegging, dette her!

Dobling av bensinpris, derimot, syns jeg er en utmerket ide. Samt dobling av busstilbudet, for vår del.

Gammel 04-02-08, 15:42   #32
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og der kom en mann fra nabobedriften og spurte om å få låne en av våre plasser, siden alle var ledige. Det blir komplisert skattlegging, dette her!

Dobling av bensinpris, derimot, syns jeg er en utmerket ide. Samt dobling av busstilbudet, for vår del.

Skattleggingen av parkeringsplasser er ikke noe mer komplisert enn skattleggingen av mobiltelefon, som også er uavhengig av bruk (over 4000 kroner). Men det er mange scenarier som vil falle merkelig ut. Ikke minst at skattleggingen kun vil ramme de som bor i bynære områer.

Dobling av bensinprisen har jeg ikke tro på. Ekstraavgifter av såkalt miljømessig art har aldri, og vil ikke bli brukt til utbedring av kollektivtilbudet. Det blir bare en ekstraskatt, og miljøet blir ikke bere av at finansdepartementets konto flommer over mer enn i dag. Det bidrar derimot til enda mer offentlig sløsing.

Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 15:48   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Poenget er: Man blir skattlagt for at parkeringsplassen ER der. Ikke om den blir brukt. Og siden hensikten er at man ikke skal bruke bilen og parkeringsplassen (noe som er litt annerledes enn for mobilen), så blir jo denne skatten helt et skudd i blinde. Flinke sykkel-Stian som sykler 295 av 300 dager vil skattes like mye som SUV-Sten som kjører monstertrucken sin til og fra jobb hver bidige dag.

(Og jeg er så rar at jeg tror at hvis jeg hadde blitt avkrevd penger for denne plassen, så hadde jeg følt at jeg burde bruke den også. )

Gammel 04-02-08, 16:44   #34
Nebbia
Passiv

Standard

Poenget er: Man blir skattlagt for at parkeringsplassen ER der. Ikke om den blir brukt.

Nja...skattleggingen vil finne sted fordi det koster penger å leie parkeringsplassen, og hvis arbeidsgiver betaler for den mens du bruker den, er jo dette en ytelse som streng tatt skal beskattes.

Det største problemet jeg ser med en slik skattlegging er at slår så skjevt ut. Jeg har allerede nevnt forskjeller mellom distrikter og bynære områder, men et annet poeng er skattleggingen også vil være avhengig av om arbeidsgiver eier parkeringsplassen eller ikke. Hvis arbeidsgiver eier parkeingsplassen, har de ingen utgifter med den og arbeidstaker mottar således heller ingen skattbare ekstraytelser. Å skattlegge arbeidstager basert på arbeidsgivers økonomiske disposisjoner og eierforhold synes jeg er urimelig.

Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 16:49   #35
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nå begrunnes vel akkurat denne skatten med miljø, og det er helt urimelig. At den kostnaden det er å stille parkeringsplass til rådighet er en slags lønnskostnad ser jeg jo.

Gammel 04-02-08, 16:58   #36
Nebbia
Passiv

Standard

Nå begrunnes vel akkurat denne skatten med miljø, og det er helt urimelig.

Jupp, det er jeg helt enig med deg i.

Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:43   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Når jeg tenker meg om så blir det urimelig rent skatteteknisk også. Det er jo et generelt tiltak, som alle kan bruke, men som ikke nødvendigvis alle bruker. Det blir som kaffemaskinen eller brusen i kjøleskapet.

Gammel 05-02-08, 14:32   #38
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeez, dette er et FORSLAG og ikke et vedtak. Dvs. jeg trodde diskusjonen burde ta fatt i om det virker fornuftig/rettferdig/riktig/galt osv. å skattlegge gratis eller sponset parkering. Å begynne å diskutere detaljer i noe som formelt ikke en gang er lagt fram blir vel litt slag i luften?

Uansett, jeg syns personlig at sponset/gratis parkering der det er et reellt kollektivtilbud er en fin tanke. Men jeg vil heller ha 50 % økning i drivstoffprisene. Og så syns jeg at tulleskatten på gratis/sponset kollektivbillet burde fjernes.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 15:58   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Problemet med forslaget er jo at det blir utrolig komplisert å praktisere. Pga. alle detaljene/forskjellene. Derav flisespikkingen.

Gammel 05-02-08, 17:10   #40
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK. Jeg synes det er et tullete forslag fordi
a) det ikke vil virke etter sin (miljø)hensikt i størstedelen av landet utenom de store byene, og langt fra over alt der heller
b) det vil være en skatt som er svært vanskelig å innkreve/etterprøve/lage regler for og
c) det vil bli så mange unntak og hvisomdersom at det hele allerede nå ser ut som en parodi hentet fra Yes, Prime Minister.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.