|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Råflott og smørblid
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Joda, den er riktig når man er sur og gretten og en eller annen jævla idiot er smørblid.
|
|
|
#4 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Råflott og smørblidTenker som deg, Elinblu. Råflott er for meg kun negativt. Smørblid kan derimot være begge deler - spesielt brukt om barn, ja.
|
|
|
#6 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg tror den positive betydningen av råflott egentlig er et nytt ord. Folk kjenner til prefikset rå- som forsterker et adjektiv, og setter det sammen med -flott. Den gamle betydningen av råflott er negativ, ja.
|
|
|
#7 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Råflott og smørblidHva ordet betyr kommer vel ann på hvordan man sier det? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Råflott og smørblidIkke ord jeg bruker så ofte, men når jeg gjør det så er det negativt. Råflott er å bruke for mye penger og smørblid bruker jeg som ironi når noen er sure.
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Råflott og smørblidJeg tenker akkurat som Elinblu. Men hadde selvsagt ikke tenkt på det som negativt om smørblid ble brukt om et barn. Alt har jo med hvordan det sies, eller i hvilken sammeheng det brukes. Men jeg ser stort sett på de to ordene som litt negative.
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Jo takk, jeg merka meg det.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 02-02-08 kl 12:42. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
"Sløsete" er helt klart et negativt ladet ord som i innhold betyr mye det samme som (eller i alle fall kan brukes om det samme som) "råflott", slik jeg oppfatter det. Det kan godt tenkes "råflott" opprinnelig også er et negativt ord om det å være spandabel/uøkonomisk; i så fall er det vel den opprinnelige bruken jeg oppfatter som litt surmaget. (Jeg er heller ikke veldig begeistret for "overdrevent positive" folk, men har bare aldri tenkt på "smørblid" som å bety det.)
"Råflott" som i betydningen "veldig flott" (f.eks. om et par nye, flotte støvler) er klart et ganske annet ord, som er rent positivt (bortsett fra hvis man er ironisk, da). Det var ikke den betydningen jeg tenkte på - jeg tenker på det å være råflott som omtrent synonymt med å "ta spanderbuksene på". Men det er mulig spanderbukser oppfattes som negative også?
|
|
|
#19 |
|
Live and let live
|
Sv: Råflott og smørblidJeg hører begge betyndninger av begge ordene, alt etter settingen og hvem som sier det hvordan.
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Råflott og smørblidI utgangspunktet oppfatter jeg dem nok som negative, men tenker så at det har med måten det blir sagt på. |
|
|
|
![]() |
|
|