Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lar du bøker forbli halvlest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-08, 07:31   #21
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar du bøker forbli halvlest?

Da jeg var yngre kjempet jeg meg gjennom bøker, for jeg måtte jo se hvordan det gikk, selv om jeg ikke likte boka. Det gjør jeg ikke mer. Jeg har ikke tid til å lese så mye som jeg gjerne ville, så hvis en bok ikke fenger legger jeg den bare vekk. Ett unntak har jeg gjort de seinere årene og det var for Halvbroren. Den var jo blitt skrytt opp i skyene, så jeg ventet hele tiden på å se lyset og skjønne hva anmelderne snakket om. Det gjorde jeg ikke, boka var akkurat like håpløs på siste som på første side og som på alle imellom.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 07:57   #22
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å gi boka ca. 50 sider, jeg også. Og så gidder jeg ikke mer. Hvis jeg synes boka er dårlig skrevet, ikke liker karakterene eller stilen, så er det for meg ingen vits i å prøve å fortsette å lese.

Men det er morsomt at du fikk høre det på forelesning med Gøran Tunstrøm. Juleoratoriet har jeg nemlig gitt opp etter mindre enn 50 sider. Dårligste boken jeg har vært borti på lenge.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 09:47   #23
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser en bok om gangen og det skal mye til for at jeg skal legge den fra meg uten at jeg har lest hele.

Jeg tror Sofies Verden er den eneste boken jeg har gitt opp (og den prøvde jeg meg på tre ganger, men ga opp før jeg kom halvveis hver gang).

Eh. Pensum og faglitteratur kan det nok hende at jeg ikke har lest fra perm til perm ...

Gammel 09-02-08, 09:51   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tror jeg jammen jeg skal (i hvert fall foreløpig) legge fra meg Gentlemen, som ikke er noen dårlig bok - den bare fenger meg ikke. Jeg har noe godt som venter i hyllen, tror jeg. :flink pike:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:36   #25
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Ja, det skjer at jeg legger fra meg en bok, som ikke fenger. Men, jeg leser alltid minst 100 sider av boken først, i tilfelle den tar seg opp.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 11:15   #26
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Ikke så ofte. Jeg tenker som regel at det MÅ da bli mer interessant før eller siden og leser til the bitter end. Kjipt å ha brukt så mye tid ogfortsatt vente på at det skal bli interessant når boken er slutt. Halvbroren, f.eks.tvang jeg meg gjennom for å konkludere at den er oppskrytt
Sofies Verden, derimot. La jeg fra meg ganske tidlig.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 11:22   #27
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Men det er morsomt at du fikk høre det på forelesning med Gøran Tunstrøm. Juleoratoriet har jeg nemlig gitt opp etter mindre enn 50 sider. Dårligste boken jeg har vært borti på lenge.

Jeg sleit meg gjennom Juleoriatoriet.
Det ble ikke akkurat min favoritt - men siden G.T. er så klok, sitter jeg i grunnen bare igjen med følelsen av at jeg ikke skjønte den...

Tyven av samme forfatter er mye bedre. Men ikke akkurat noen gladbok.

Gammel 09-02-08, 12:22   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så ofte jeg lar bøker bli liggende halvlest, men det skjer som regel når boka irriterer meg på en eller annen måte. Jeg gidder ikke lese bøker jeg blir sur på.

For øvrig elsker jeg Juleoratoriet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:57   #29
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er sjeldent, de blir heller lagt på pause til jeg er i form til den type bøker. Men Ringenes Herre, der sleit jeg, kom meg nesten igjennom, men ikke helt. Jeg elsket Hobbiten boka, og ga nok Ringenes Herre litt for høye forventninger.

Jeg sleit også med Labyrinten, men den tok seg opp, selvom slutten var dårlig.

Gammel 09-02-08, 13:27   #30
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Det er sjelden jeg legger vekk en bok halveis, men det har skjedd. I min pure ungdom var jeg ALTLESENDE, og la aldri bort en eneste bok. Nå leser jeg ikke så mye, så da vil jeg gjerne ha en bok som gir meg noe å lese.

Jeg er for eksempel veldig glad i Erlend Loe, men Fakta om Finland har jeg , etter flere forsøk, ikke kommet meg gjennom ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 14:20   #31
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er blitt flinkere til å legge vekk bøker. Før kjempet jeg meg gjennom, men nå hender det at jeg bare legger den vekk, og erklærer at dette gidder jeg ikke.

Gammel 09-02-08, 18:05   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er blitt flinkere til å legge vekk bøker. Før kjempet jeg meg gjennom, men nå hender det at jeg bare legger den vekk, og erklærer at dette gidder jeg ikke.

Jeg signerer Nolo.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 19:50   #33
Left
Passiv

Standard

Jeg gir opp etter de første 50 sidene om jeg ikke kan ane en spore til noe som kan fenge. Gidder ikke kaste bort tiden min på slikt, når jeg faktisk kan lese en god bok i stedet
Og det hjelper ikke om andre synes den er fantastisk. Rører den ikke ved noe hos meg, går den tilnærmet ulest inn i hylla.

Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 20:01   #34
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser stort sett hele boken. Jeg har noen ganger fått en liten aha-opplevelse på slutten på bøker jeg ikke liker. Hvis ikke jeg leser ferdig en bok så lurer alltid på hva som skjedde. Jeg kan tanke på det i flere måneder. :renetvangstanken:

Gammel 10-02-08, 18:28   #35
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Ikke ofte, men det hender. I farten kommer jeg på Vindenes skygge, En passende ung mann (W. Seth), Den gyldne notatbok (Lessing) og Ulysses. Siste boka har jeg prøvd å ha med meg som eneste bok i utlendig ensomhet for å være sikker på at jeg skulle klare å få lest den, men den gang ei. Har prøvd den norske oversettelsen også, men det gikk ikke noe bedre med den.

Gammel 18-02-08, 13:58   #36
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det gjør jeg stadig vekk.
Vanligvis er det ikke engang en bevisst handling, men et resultat av at jeg begynner å lese noe annet, får det travelt og mangler tid til å lese, eller at jeg rett og slett glemmer hele greia. Som regel betyr dette at boka ikke fenga, og da synes jeg faktisk det er helt greit.

Det finnes så mange gode bøker her i verden at jeg ikke ser noen grunn til å pine meg gjennom bøker som ikke appellerer til meg. Med mindre jeg leser dem i jobbsammenheng.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 14:08   #37
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Å ja, jeg har mange, mange halv-, kvart- og åttendedelsleste bøker bak meg. Det henger egentlig sammen med det "lese flere bøker samtidig"-konseptet - jeg leser egentlig sjelden flere samtidig, men ofte begynner jeg på en ny før jeg er ferdig med den ene, og det er ikke alltid jeg går tilbake til den først påbegynte når jeg er ferdig med den andre.

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Før, da jeg leste veldig veldig mye, da leste jeg ut alle bøkene jeg begynte på.

Nå leser jeg ikke så mye, og boka må fenge. Ellers legges den vekk.

på Skilpadda og Rosinen.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

For øvrig elsker jeg Juleoratoriet.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 16:44   #38
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei. Det har egentlig kun skjedd 2 ganger i livet. Første gang med Karl Erik Knausgård sin Ute av verden. Grusom bok, som på ingen måte fenget meg. Andre gang var Ringenes Herre. Den har jeg prøvd meg på flere ganger, men kommer aldri lengre enn halvveis, så nå har jeg bare gitt opp hele boka.

Gammel 18-02-08, 18:12   #39
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Det er sjelden, men det har hendt.

Vikram Seth: En passende ung mann
James Joyce: Ulysses
Lars Saabye Christensen: Halvbroren

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 18:18   #40
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også sluttet å pine meg gjennom bøker som ikke fenger i løpet av de første 30-50 sidene. Sirkusbarn er fortsatt ulest her (som den eneste av Irving-bøkene). Men Juleoratoriet har jeg lest flere ganger, og likt veldig godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.