Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lillesøster vs. storesøster

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan er jentene dine/jenta di?
Jeg har en storesøster og hun er en stabeis 17 22,08%
Jeg har en storesøster og hun er et sjarmtroll 11 14,29%
Jeg har en storesøster og hun er en sinnatagg 11 14,29%
Jeg har en storesøster og hun er fornuftig 38 49,35%
Jeg har en storesøster og hun er mild i lynnet 15 19,48%
Jeg har en storesøster og hun er hoppende glad 7 9,09%
Jeg har en storesøster og hun er et trasstroll 9 11,69%
Jeg har en lillesøster og hun er en stabeis 37 48,05%
Jeg har en lillesøster og hun er et sjarmtroll 37 48,05%
Jeg har en lillesøster og hun er en sinnatagg 24 31,17%
Jeg har en lillesøster og hun er fornuftig 8 10,39%
Jeg har en lillesøster og hun er mild i lynnet 6 7,79%
Jeg har en lillesøster og hun er hoppende glad 24 31,17%
Jeg har en lillesøster og hun er et trasstroll 29 37,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-08, 10:42   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lillesøster vs. storesøster

Her er storesøster veldig snill, fornuftig og godhjertet. Mellomsøster (lillesøster i denne pollen) er også snill, men mer trassig, noe som nok også har å gjøre med at hun er i midten, og kanskje føler hun må kjempe litt for oppmerksomheten (De har en lillesøster til.)

Den aller minste er snill og enkel å ha med å gjøre.

Gammel 09-02-08, 10:53   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Dette blir en dårlig påll for selvfølgelig er 11-åringen mer fornuftig enn seksåringen (selv om seksåringen ikke er ufornuftig bare yngre og derfor tenker hun seg ikke så mye om) og selvsagt er seksåringen mer sjarmtroll enn elleveåringen (elleveåringen er nydelig med et vakkert smil og glimt i øye, men når man er nesten tenåring så er man ikke sjarmtroll lenger). Men det har med alder å gjøre og ikke om de er lille- eller storesøster.

Og selvsagt trasser en seksåring mer enn en elleveåring. Det ligger jo til alderen.

Jeg gikk ut fra at sammenligningen skulle gjøres ved samme alder. Altså, når jeg sier at min jente er sintere enn brødrene, tenker jeg spesielt på da de alle var i trassalder.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 11:16   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tør ikke tenke på hva Polyanna selv stemte.

Gammel 09-02-08, 21:18   #4
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster: fornuftig med mildt lynne
Lillesøster: en hissigpropp og har vært i trassalder nærmest siden hun kom til verden

Men begge er sjarmtroll, selv om det nok ikke er en betegnelser som passer like godt på en snart åtteåring. Hun var i alle fall et sjarmtroll da hun var på samme alder som lillesøster er nå, helt objektivt sett.

Gammel 09-02-08, 21:30   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Huff, eg trudde eit øyeblikk det var snakk om oss sjølve og korleis me var/er som storesøster/lillesøster.

Men åkai:
Storesøster her i heimen er fornuftig og sta. Mest fornuftig, vil eg tru. Men frustrerande sta og egen til tider.

Gammel 10-02-08, 14:19   #6
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storesøster er pliktoppfyllende og fornuftig, og blir sjelden sint. Er alltid i godt humør.

Lillesøster er sjenert og innadvendt, og viser litt temperament av og til når hun er sliten. Krysset av for "mild i lynnet", for det passet faktisk best.

Hos oss er mellombror hissigproppen.

Gammel 11-02-08, 14:17   #7
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Storesøster er veslevoksen, fornuftig og veldig hissig og sta.
Lillesøster har vært veldig medgjørlig, men viser nå tegn til å kunne være hissig og sta hun også.

Gammel 12-02-08, 13:28   #8
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mor til en storesøster som er svært fornuftig, og skrekkelig hissig og hoppende glad.

Gammel 09-02-08, 11:22   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte utfra barna mine, ikke søstrene mine (ref. spm. over pollen, jeg kaller ikke søstrene mine "jenta mi" ). Lillesøster her i huset er, enn så lenge, usedvanlig enkel, sjarmerende og mild i lynnet. Hun er definitivt enklere enn storebror var på den tiden.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 13:36   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløbig så syns jeg hypotesen begynner å bli ganske godt underbygget, jeg.

Og da lurer jeg på: Hvorfor?? For jeg syns jo at mye av personligheten til min stødige storebror-gutt og min hoppeloppete lillesøster-jente har vært tydelig helt fra begynnelsen. Ja, for hoppeloppa sin del, allerede fra hun lå i magen. Er det våre forventninger til rollen de skal innta som preger dem? At de må kjempe om oppmerksomheten fra første stund? Eller kan det hende at mors hormonsammensetning er litt forskjellig når hun venter barn uten barn rundt seg, enn med? Og at det igjen påvirker barnets personlighet?

Gammel 10-02-08, 18:11   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster er introvert, systematisk og tenksom, men også munter, svimete, temperamentsfull og sta som et esel.

Lillesøster er ekstrovert og eksplosivt hissig, trassig og fryktløs, men også en innsmigrende og kjærlig sjarmbombe. Ja, og sta som et esel hun også, selvsagt.

Kjedelig har vi det ikke.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 18:13   #12
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Storesøster er fornuftig og mild i lynne. Ho var nok et lite sjarmtroll i sin tid hun også.

Lillesøster (mellomste) er et stabeist, trasstroll, hissigpropp, men like fullt et sjarmtroll. Hun har trasset siden den dagen hun ble født.

Jeg er lillesøster selv og må vel ærlig innrømme at jeg passer veldig godt i lillesøster beskrivelsen til mine jenter.

Gammel 10-02-08, 20:47   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Storesøster er fornuftig og mild i lynne. Ho var nok et lite sjarmtroll i sin tid hun også.

Lillesøster (mellomste) er et stabeist, trasstroll, hissigpropp, men like fullt et sjarmtroll. Hun har trasset siden den dagen hun ble født.

Jeg er lillesøster selv og må vel ærlig innrømme at jeg passer veldig godt i lillesøster beskrivelsen til mine jenter.

Ja, nå flisespikker jeg, men jeg tror den typiske "lillesøster"beskrivelsen passer best til nummer 2-jenter. Altså de som har ett storesøsken.

Nummer 3-barn er da alltid små, blide glad-skatter, det vet da alle!

Gammel 11-02-08, 09:48   #14
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, nå flisespikker jeg, men jeg tror den typiske "lillesøster"beskrivelsen passer best til nummer 2-jenter. Altså de som har ett storesøsken.

Nummer 3-barn er da alltid små, blide glad-skatter, det vet da alle!

Mitt nr 3 barn er en gutt så det kan jeg ikke svare på. Han er en god blanding av de to søstrene sine, heldigvis for det kan være for mye av det gode begge veier.

Gammel 10-02-08, 20:55   #15
parvatil
Nybegynner

parvatil sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
parvatil har et hav av muligheter foran seg
Standard

Min storesøster er en meget fornuftig dame.

parvatil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 23:21   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det stemmer ikke her. Storesøster er forsåvidt fornuftig, men hun er et trasstroll uten like. Lillesøster har aldri trasset, men kan alltid snakkes til fornuft.

Gammel 12-02-08, 13:46   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Storesøster er snusfornuftig, forstandig, grei og lettstelt.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.