|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!
![]() |
#22 |
Shake it out!
|
Det er stor forskjell på å kritisere og fornærme/vanhellige. Islam og andre religioner har blitt kritisert side opp og side ned, uten samme reaksjonene.
![]() |
#23 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig skal aviser kunne skrive kritisk om nær sagt alt. Det er jo viktig, det. Men det fins mange måter å uttrykke seg på. Sist redigert av Elias : 13-02-08 kl 14:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Shake it out!
|
Veldig, veldig enig!
![]() |
#25 |
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Selvfølgelig må de ha lov til å trykke disse tegningene, men det betyr ikke at jeg synes at de burde trykke dem. Også lurer jeg på hva Den Vanlige Muslimen I Gata mener om det. Nekter å tro at majoriteten synes at en muhammedtegner burde drepes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Skrekkøgle
|
Nei, vi mener ikke det.
![]() |
#27 |
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Kjære deg, Nabbe. Selvfølgelig kan du kritisere de menneskene som demonstrerer på voldelige måter, samme om dere deler tro eller kjærlighet til Profeten. Det er når man ikke kan kritisere og påpeke uheldige ting innad sin egen trosretning jeg blir skremt og tenker "brainwash". |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Skrekkøgle
|
Jeg klarte kanskje ikke å utrykke meg helt riktig. Jeg føler det blir galt av meg å kritisere det de gjør, dersom det handlet om det at vår Profet blir avbildet som en gal mann med bomber i turbanen, fordi de gjør dette fordi de elsker ham, og elsker Gud, og respekterer Profeten. Fordi jeg også elsker ham mer enn jeg elsker min egen familie, håper jeg, og jeg elsker Gud mer enn noe annet i livet mitt, hvis ikke hadde jeg ikke vært muslim.
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Den siste setningen fikk meg til å puste igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg tror kanskje en utenforstående ikke vil forstå det, egentlig... Jeg føler det er galt, men jeg kritiserer det jo på en måte, alikevel, fordi jeg er ikke enig i slike metoder for å poengtere sin mening. Jeg er imot både mord, flaggbrenning og hva det måtte være, fordi på en måte er det jo ikke min Profet de har tegnet. Han så jo ikke sånn ut... Samtidig har de hatt en intensjon om å tegne han, på en fornedrende måte, og det er, for meg, ganske sårende, men jeg forlanger jo ikke at ikke-troende skal forstå det sånn helt uten videre liksom.
![]() |
#31 |
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Ganske logisk at utenforstående ikke forstår det. Allikevel dreier dette seg om en elementær tankegang som burde være ganske enkel å fatte. Man dreper ikke mennesker fordi de tegner nidtegninger. Hvordan kan det rettferdiggjøres? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg rettferdiggjør det ikke, og jeg er absolutt ikke enig i at noen skal dø, hverken den ene eller den andre... Men jeg er heller ikke enig i at to små gutter nå sitter uten pappaen sin i Danmark, og ikke helt vet hvor det blir av han, selv om politiet ikke har noen sterk sak mot deres far...
![]() |
#33 |
Slumrende Ullteppe
|
Kan man ikke kritisere scientologikirken, paven og islam på en måte som ikke er respektløs og krenkende?
![]() |
#34 |
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Altså, jeg kan jo skjønne hvorfor man gjør det. Det er litt som den store røde knappen som det står "ikke trykk" på. Dessuten er det jo generelt et mål å provosere og å skape blest, og det har de jo virkelig klart. Det hadde selvfølgelig vært en mye bedre taktikk for den muslimske verden å ignorere denne type provokasjoner, generelt er det jo absolutt den beste taktikken for de aller fleste type provokasjoner, men akk, så vanskelig. Det er jo et spørsmål om ære, fra begge sider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En besnærende tanke, men til alle dere som mener man har en moralsk plikt til ikke å ytre noe som sårer eller støter noen. Har dere på noe som helst måte tenkt over hva dere argumenterer for? Det er jo åpenbart at dersom man skal unngå sårende, støtende eller hatske ytringer, så må man la de som føler seg såret, støtt eller forhatt styre hvor grensen skal gå; man må altså overlate vurdering av tegninger av Profeten (og romaner av Salman Rushdie) til muslimer, utsagn om sionisme til jøder (eller kanskje til palestinere?) og fremstilling av L. Ron Hubbard til scientologer. Man kan jo, helt innlysende, ikke overlate til noen som ikke blir såret å vurdere hvor sårende et utsagn er. Mener dere virkelig at dette skal være en målestokk på hva som er greit å si og på hvordan man bør si det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg er for ytringsfrihet. Jeg er for at man skal kunne kritisere, moralisere - hva pokker...
![]() |
#37 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg tror at systemkritikk handler om at man ønsker å endre noe man ikke er enig i. Underforstått, at man mener det man selv står for er bedre/riktigere enn hva systemet du kritiserer stå for.
![]() |
#39 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg får jo mye mere lyst til å svare en melding som starter med "Hei, jeg ville gjerne ha litt informasjon om Profeten Mohammed og hans ekteskap med Aisha" enn "Profeten din er en pedofil jævel som hadde seg med en seksåring, hva sier du til det?"
![]() |
#40 |
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Nå går vel den uheldige fremstillingen av andres kultur og religion begge veier, så hvorfor gidde å sutre? |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
ytringsfrihet |
|
|