|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!
Man behøver nødvendigvis ikke dele samme syn som den som utøver religionen, men en genuin respekt og forståelse for at andre har en tro, jo, det synes jeg man bør ha.
|
|
|
#2 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Him gav meg forresten en tankevekker:
|
|
|
#4 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg synes ikke at det er OK å trykke dem bare for å provosere, men jeg hørte på radioen i dag at grunnen til at så mange aviser gjorde det, var at det var blitt kjent at det forelå drapsplaner på tegneren. Så om trykkingen gjør det vanskeligere for de som planlegger drap, å gjennomføre drapet, eller til og med at de mister lysten til å gjennomføre det så synes jeg det er flott. (Om de skal drepe alle som har trykket eller hatt et redaksjonelt ansvar for disse bildene nå, så blir det mange drap.) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Eg er i prinisppet einig med deg, Esme, og skjønnar kva du meiner. Likevel ropar eg ikkje udelt hurra i ytringsfridommens namn i situasjonar som denne. Eg synest alle ytringsfridomsdebattar bør innehalde eit snev av refleksjon kring kva ytringsfridommen er og kva han skal brukast til, elles er ein ute på viddene. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg er så hjertens enig med Esme her at jeg blir nesten rørt.
Ytringsfriheten ER i seg selv et sentralt nok argument!
|
|
|
#8 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Me too.
For deg ja, men Milfrid argumenterer jo mot ytringsfrihet (samtidig som hun riktignok hevder, og sannsynligvis selv tror, at hun er for), og da er jo ikke det argumentet gyldig. Og når jeg heller ikke kommer noen vei med min påstand om at hva som er sårende er subjektivt, og derfor lite egnet til å sette de grensene hun ønsker for hva som er akseptable ytringer, er jeg redd det det blir vanskelig å overbevise om det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
En av de fine tingene med å diskutere er at man kan lære noe nytt på veien og kanskje endre meninger underveis. Men jeg kjenner i grunnen at når man bruker en slik nedlatende argumentasjonstekknikk så får jeg lyst til å være barnslig og tviholde på meningene mine samme f.
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Med ytringsfrihet kommer det ansvar. Ja, jeg mener man bør ha lov å trykke muhammedtegninger. Men når ens egne handlinger fører til at andre igjen foretar handlinger som ender med at mennesker dør, da bør vi være voksne nok til å revurdere om vi faktisk MÅ benytte oss av ytringsfriheten vår.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Selvfølgelig må de ha lov til å trykke disse tegningene, men det betyr ikke at jeg synes at de burde trykke dem. Også lurer jeg på hva Den Vanlige Muslimen I Gata mener om det. Nekter å tro at majoriteten synes at en muhammedtegner burde drepes. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Skrekkøgle
|
Nei, vi mener ikke det.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Kjære deg, Nabbe. Selvfølgelig kan du kritisere de menneskene som demonstrerer på voldelige måter, samme om dere deler tro eller kjærlighet til Profeten. Det er når man ikke kan kritisere og påpeke uheldige ting innad sin egen trosretning jeg blir skremt og tenker "brainwash". |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg klarte kanskje ikke å utrykke meg helt riktig. Jeg føler det blir galt av meg å kritisere det de gjør, dersom det handlet om det at vår Profet blir avbildet som en gal mann med bomber i turbanen, fordi de gjør dette fordi de elsker ham, og elsker Gud, og respekterer Profeten. Fordi jeg også elsker ham mer enn jeg elsker min egen familie, håper jeg, og jeg elsker Gud mer enn noe annet i livet mitt, hvis ikke hadde jeg ikke vært muslim.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Den siste setningen fikk meg til å puste igjen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg tror kanskje en utenforstående ikke vil forstå det, egentlig... Jeg føler det er galt, men jeg kritiserer det jo på en måte, alikevel, fordi jeg er ikke enig i slike metoder for å poengtere sin mening. Jeg er imot både mord, flaggbrenning og hva det måtte være, fordi på en måte er det jo ikke min Profet de har tegnet. Han så jo ikke sånn ut... Samtidig har de hatt en intensjon om å tegne han, på en fornedrende måte, og det er, for meg, ganske sårende, men jeg forlanger jo ikke at ikke-troende skal forstå det sånn helt uten videre liksom.
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Ganske logisk at utenforstående ikke forstår det. Allikevel dreier dette seg om en elementær tankegang som burde være ganske enkel å fatte. Man dreper ikke mennesker fordi de tegner nidtegninger. Hvordan kan det rettferdiggjøres? |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| ytringsfrihet |
|
|