|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva gjør du med det nystekte brødet? | |||
Spiser det gamle først |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 3,73% |
Spiser nybakt brød og lar det gamle ligge |
146 | 90,68% |
Annet |
6 | 3,73% |
Dustepoll! |
3 | 1,86% |
Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#25 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvor protestantisk er DU?
Nei, nei, nei, dette er textbook, direkte fra Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd av Max Weber.
Selv brukte jeg Weber mye som basis for å forstå nøysomhetstankegangen i samvirkebevegelsen. Spare penger, bare handle kontant og ikke sløse med noe. Det er også basis i et samfunn der man kunne ha husmødre. De aller fleste hadde egentlig ikke råd til å ha hjemmeværende husmødre, så for å få det til, måtte man spare, knipe, strekke ting litt lenger, klippe det slitte lakenet i to og sy sammen på nytt så det slitte kom i kantene og det kunne brukes lenger, spe kjøttfarsen enda litt til og bli rasende når ungene ikke spiste opp. Man hadde ikke noen særlige alternativer til husmødre, da, så lenge ungene var små, det fantes jo ikke barnehager.
![]() |
#26 |
<*(((<
|
You had me at nei. Sist redigert av torsk : 21-02-08 kl 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor protestantisk er DU?I motsetning til min mann som er et skoleeksempel på den protestantiske etikk, spiser jeg med stor glede det ferske brødet først.
![]() |
#29 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor protestantisk er DU?For det første, så hadde jeg vel neppe bakt brød hvis jeg allerede hadde tatt opp et fra fryseren. Men når det er sagt: Ingenting slår nybrødskalk med brunost!
![]() |
#31 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvor protestantisk er DU?Jeg spiser det nybakte. Det gamle kan jeg jo riste i brødristeren, eller lage ostesmørbrød eller arme riddere med, eller tørke og bruke som strø til fiskegrateng eller noe i den duren.
![]() |
#32 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvor protestantisk er DU?I det tilfellet du beskriver hadde jeg nok tatt det gamle først, men var det fra dagen før, hadde jeg nok tatt det ferske ja.
![]() |
#34 |
Yes, we can!!
|
Når vi baker så baker vi for en uke, og det må nødvendigvis gjøres om kvelden. Og det går nesten et brød om dagen her, så det tas stort sett opp brød hver morgen.
![]() |
#36 |
Glad
|
![]() Sv: Hvor protestantisk er DU?Jeg prøver å la være å tenke på de sultne barna i Afrika (som uansett ikke ville fått glede av noen av brødene) og spiser det ferske. Det gamle blir liggende i brødboksen til det begynner å få prikker. Kan jo ikke kaste brukbar mat, må vite!