Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?
Opprinnelig lagt inn av Joma, her.
Det som kan være fordelen med egghvit 0502Y er at mange ferdigprodukter leveres i den fargen eller S0502Y (som er bittelittegrann gulere, men som går sammen med egghvit), og man slipper å "rote" med ulike hvitfarger (som kanskje ikke er fine sammen).
Selv om man maler veggene i samme farge som listverk, møbler m.m. oppleves ikke det kjedelig. Dette fordi fargene har ulik glans, og lyset gjør at fargen ikke blir helt lik over alt.
Jeg har malt nesten alle rommene i den fargen, samtidig som vi har hvite ferdigmalte hyller og skap "over alt" i huset. Glad vi hadde egghvit og ikke en annen hvitfarge som ferdigmalte møbler hadde sett "skitten" e.l. ut i lag med. Hvis man ikke skal ha noen ferdigmalte produkter i hvitt (garderobeskap/skyvedører, hyller, skap e.l.), er det ikke noe å tenke på. Videre hvis man ikke skal ha hvitmalt trapp (mange maler i samme farge som ferdigmalte listverk - og de kommer også i S0502Y - er det heller ikke noe å tenke på.
Anbefaler også oppstrøksprøver (male en plate eller tapetbit i ca. str. 1 x 1 meter). Sette de rundt i rommet med ulik lyssetting (dagslys og lampelys).
Enkelte malerforretninger har ferdige prøver til uttlån.
Artikkel om hvitfarger: http://www.kvinneguiden.no/magasin/i...av_hvitt/29624
Lykke til!
Denne skal jeg lese! Skulle ønske jeg hadde funnet dere med meninger om hvitfarger før vi malte husket vårt på utsiden i vår . Vi malte det i fargen frostrøyk og det er jeg ikke helt fornøyd med .
|