Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bibliotek vs. bokhandel

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hva foretrekker du?
Jeg liker å låne, gratis er bra 17 10,56%
Jeg foretrekker å kjøpe, har et eieforhold til bøker 74 45,96%
Jeg kjøper på salg, låner ellers 23 14,29%
Jeg både låner og kjøper omtrent like mye 46 28,57%
Jeg leser ikke bøker og går glipp av noe her i verden 1 0,62%
Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-08, 09:32   #1
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bibliotek vs. bokhandel

Som "god" bibliotekar kjøper jeg bøker.....

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 10:03   #2
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Både og.
Jeg låner gjerne bøker på biblioteket, men noen bøker bare jeg eie selv.

Gammel 27-02-08, 09:31   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker best å eie bøkene selv. :hamster:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 18:41   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg liker best å eie bøkene selv. :hamster:

Jeg og.

Sist jeg var på biblioteket, hadde de bibliotek på Kommunehuset på Laksevåg. For de uinnvidde, er det minst 4 år siden det ble nedlagt.

Gammel 27-02-08, 20:48   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg må eie bøkene. Kan ikke tenke meg å låne, for tenk om jeg skulle få lyst til å lese boken en gang til, og så er den ikke i bokhylla! *krise*

Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 20:57   #6
Victoria
Fullverdig medlem

Victoria sin avatar

Victoria har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg kjøper nok mer enn jeg låner, men stort sett får jeg alt jeg trenger av bøker da min mor jobber i et av landets største forlag.

Gammel 27-02-08, 21:12   #7
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Jeg liker også å eie bøkene, men på 43kvm må jeg være litt restriktiv!

Jeg låner ikke så mye bøker til meg selv, mer lydbøker og bøker til ungene!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 21:40   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror nok jeg låner omtrent like mange bøker som jeg kjøper. Jeg leser mye.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 21:44   #9
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Jeg låner mye og kjøper noe.

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 21:40   #10
Pondusa
Fullverdig medlem

Pondusa sin avatar

Hvor: Nord-Norge
Pondusa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg kjøper helst bøker, liker å ha dem i bokhylla. Avtaler også litt med mamma om lån, siden vi er med i 2 forskjellige bokklubber.

Gammel 27-02-08, 10:18   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å kjøpe, men det er egentlig litt meningsløst all den tid jeg aldri leser bøker flere ganger. Stort sett kjøper jeg bøker på salg, veldig sjelden til full pris. Et problem er å finne tid til å gå på biblioteket. For å kunne benytte vår lokale filial av kan man knapt ha en jobb, så begrenset som åpningstidene er.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 10:37   #12
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Jeg liker også å eie bøkene selv. Aner ikke hvorfor, leser de jo stort sett bare en gang uansett. Men det er noe spesielt ved det. Hvertfall når det gjelder serier.
En enkelt bok i ny og ne finner jeg som regel hos foreldrene mine.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 10:40   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt klart bibliotek. Nå i det siste har jeg angret litt, jeg har nettopp lest ( ) at bøker er utrolige gode lyddempere (de er jo tykke), så jeg kunne tenke meg fulle bokhyller på en hel vegg.

Gammel 27-02-08, 12:29   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å kjøpe, og kjøper gjerne brukt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 12:42   #15
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Jeg MÅ kjøpe bøker. De virkelig gode er rett og slett skatter som jeg ikke nøyer meg med å låne på biblioteket.

Samtidig syns jeg spesielt barnebøkene på biblioteket kan være ekle. Fulle av klissete fingermerker og matrester.

Gammel 27-02-08, 13:37   #16
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok i alle fall en av de fem her i byen som låner mest bøker på biblioteket. Jeg har egentlig et eierforhold til bøker, men prøver å begrense meg på kjøpefronten, både av plass- og miljøhensyn.

Gammel 27-02-08, 14:14   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liker å kjøpe .

Eselørene jeg lager er en god grunn til å kjøpe .

Og min fattige, syke tante, som arver mange av bøkene mine,synes sikkert det er helt genialt at jeg ikke låner på bibloteket .

Brukte bibloteket mye før, men har en stygg tendens til å glemme å levere dem tilbake, og for sikkerhets skyld rote dem bort slik at jeg må kjøpe dem. Og det blir ofte dyrere enn å kjøpe dem i utgangspunktet .

Men vi er veldig flinke til å gå på biblioteket med ungene, og sitte der og lese. Det er koselig!

Gammel 27-02-08, 15:10   #18
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Både og.
Noen bøker ønsker jeg å eie, mens med andre er ikke det så farlig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 15:41   #19
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg foretrekker å kjøpe, men låner også endel.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 15:48   #20
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bibliotek vs. bokhandel

Jeg har et lite eieforhold til bøker, så jeg foretrekker å kjøpe dem, og det samme gjør mannen. Han kjøper nok mest bøker av oss, men han kjøper også de jeg har nevnt at jeg vil ha da. Ellers kjøper jeg gjerne brukt.
Jeg driver med bookcrossing også, og da får jeg sjansen til å lese bøker jeg er i tvil om jeg liker før jeg kjøper dem, samt sette fri de jeg ikke kommer til å lese igjen fordi de var dårlige.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.