|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RødspritMå faktisk si meg enig med him her jeg, og synes det er rart at folk mener det er greit at produsentene kan erstatte etanol med metanol i rødsprit, når man faktisk vet at mange alkoholikere drikker dette. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RødspritSålenge det står klart og tydelig på flaska at det er metanol i den syns eg det er greit å bytte ut etanol med metanol i rødsprit. Men i dette tilfellet stod det faktisk på flaska at den inneholdt 95% etanol når sannheten var at det var 80% metanol og 15% etanol. Og då syns eg at det kvalifiserer for anmelding sjølv om flaska også er merka med at innholdet ikkje skal drikkast.
|
|
|
#23 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RødspritJeg lurte også på akkurat det som BM skriver, men dersom det sto på flaska at den inneholdt stort sett etanol så er vel saken grei. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Går stille i dørene
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rødsprit
At produktet ble trukket fra hyllene. Om det hadde stått på flaskene at de faktisk inneholdt stort sett metanol, synes jeg saken er en annen. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: RødspritRødspriten til Biltema skal innholde Etanol, men de som produserer for de har levert et parti hvor det hadde blitt tilsatt Metanol i stedenfor Etanol. En feil, men det hadde skjedd. Det gjelder med andre ord ikke all rødspriten Biltema selger, men et bestemt parti.
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Ja, de er nok trukket av allmennpreventive hensyn. Om det er straffbart, som politiet antyder, er jeg derimot langt mer usikker på. |
|
|
|
#29 |
|
Leser
|
Jeg tror ikke du kan forvente at alkisene leser på flaskene. Jeg ville ikke synes det var greit at de la ut sjokolade som innholdt arsernikk i butikken, selv om innholdsfortegnelsen oppga at det var arsernikk i den. Dette har noe med sedvane å gjøre. Og nei, jeg synes heller ikke det er spesielt bra at alkoholikere drikker rødsprit, men de gjør deg nå alikevel - helt uavhengi av om jeg synes det er "bra" eller "ikke bra".
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#31 |
|
Leser
|
Nei, men problemet er jo at noen faktisk gjør det. Og det er allment kjent at mange alkoholikere drikker det. Selvfølgelig kan man se bort i fra dette, men jeg vet ikke helt hvilket grunnlag man skal gjøre det på. At de ikke burde drikke rødsprit?
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#33 |
|
Leser
|
Nøyaktig hva mener du er feil men å kalle det veldig nært mord? (Dette er ikke en juridisk formulering btw, men en moralsk uttalelse.)
|
|
|
#34 |
|
Originala
|
Sv: RødspritJeg er helt på linje med Him her. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Det var et eksempel på ansvarsfraskrivelse. Hvis du vil kan jeg forandre eksemplet mitt slik at det stemmer. Synes du det er OK hvis jeg på jobben oppebevarer både giftig værske og saft om hverandre i flasker . De er merket med mitt navn og det er ikke mulig å se eller smake hva som er i flaskene, selv om jeg vet at folk bruker å ta drikke hos hverandre?
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#38 |
|
-
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om det er hendig eller ikke kommer vel an på hvem som blir forgiftet. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Leser
|
Ja, da kan jo du svare på om det var hendig eller ikke, men 40-åringen som døde i Trondheim.
|
|
|
#40 |
|
Leser
|
Sv: RødspritJa, og jeg kan jo legge til at jeg skjønner at dette er et uhell. Det jeg har kritisert er uttalelser som at "så lenge flaskene er merket med metanol, ser jeg ikke problemet med å ha de ute i butikkene". Jeg også skjønner selvfølgelig at dette ikke er gjort for å drepe alkoholikere, men hvis rødspriten ikke hadde blitt trukket tilbake etter at mentanolen hadde blitt oppdaget og noen andre hadde dødd på grunn av det - det er de tilfellet hvor jeg mener at produsenten har et moralsk ansvar for å ha trukket tilbake rødspriten.
|
![]() |
|
|