Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forrige ukes sykehuset; flytte pasienter med smerter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-08, 22:21   #21
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forrige ukes sykehuset; flytte pasienter med smerter

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Eller kan.
Hvem skal gjøre sykepleierens jobb på sykehusavdelingen mens pleieren er på sykehjemmet?

Dette er selvsagt et praktisk spørsmål, for eksempel hvor langt det er mellom sykehus og sykehjem. I tilfeller der avstanden er kort og pasienten kommer i fokus kan det være en god løsning at sykehuspersonalet kommer til sykehjemmet. Det kan f.eks være ambulerende team eller dagkirurgisk avdeling.

Poenget mitt er at man må tenke nytt og ha pasientens beste i fokus, samt være fleksibel.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:30   #22
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Dette er selvsagt et praktisk spørsmål, for eksempel hvor langt det er mellom sykehus og sykehjem. I tilfeller der avstanden er kort og pasienten kommer i fokus kan det være en god løsning at sykehuspersonalet kommer til sykehjemmet. Det kan f.eks være ambulerende team eller dagkirurgisk avdeling.

Poenget mitt er at man må tenke nytt og ha pasientens beste i fokus, samt være fleksibel.

Helt enig ang nytenkning og at pasienten skal være i fokus, men før den tid ser jeg mange praktiske problemer og at allerede overarbeidede sykepleiere/hjelpepleiere får det enda travlere.

Sitat:

Det kan f.eks være ambulerende team eller dagkirurgisk avdeling.

Dette tror jeg hadde vært en god og rimelig løsning.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:44   #23
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og i mellomtiden driver Brustad og bare er teit. :muggen:

Nå har ikke jeg vært sykepleier så mange år. Men jeg har allikevel fått litt innsyn i flere deler av helsevesenet. Jeg har sett masse engasjement, empati, kreativitet og faglige gode vurderinger. Men så handler det visst bare om penger til syvende og sist allikevel. Eller mangel på penger og idiotiske politikere som slenger ut av seg idiotiske sleivete kommentarer om "egen seddelpresse" når fagfolk påpeker uforsvarliget og unødig mye lidelse.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:01   #24
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og omvendt, Fnatten. Og omvendt.
Men i en del tilfeller handler det nok også mye om frykt. Somatiske avdelinger virker redde for psykiatri. De kvier seg for å ta inn psykiatriske pasienter. I tillegg har det hendt at jeg har lurt på om de tror mennesker som jobber i psykiatrien har en helt egen magi med seg. Altså ber de en del ganger om psykiatrisk personale for pasienter som i grunnen ikke trenger mer enn tilstedeværelse, noen som lytter og er et medmenneske. Jeg har opplevd flere ganger at vi på psyk. låner ut personale til somatikken, men aldri omvendt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 04-03-08, 10:54   #25
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det handler som oftest om penger.

Det handler alltid om penger. Penger er viktigere enn mennesker. Forstå det den som kan.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 11:50   #26
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Han kunne vel uansett fått sterke smertestillende før de flyttet ham!

Slikt som dette gjør meg sint!

Gammel 04-03-08, 12:01   #27
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Enkelte ganger når de setter inn kateter må det sjekkes med røntgenus at det sitter på plass, dette kan vel vanskelig gjøres på et sykehjem.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 12:24   #28
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skikkelig tragisk å se på,ble litt irritert på hun spl/hj.pl som bare sto der og så fjollete ut.
Hva med å prøve å hjelpe til,legge mannen bedre tilrette,slik at han ikke fikk alt trykket på rompa.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 13:31   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sett eisoden og uttaler meg på veldig tynt grunnlag.

Men om mannen har fått så kraftig liggesår, er det kanske greit å få han litt flyttet på i håp om at han kommer et sted hvor de er flinkere til å snu på han.
Dessverre må jeg innrømme at sykehus ikke akkurat er det stedet jeg tenker vil ha et forbedringspotensiale når det gjelder liggesårene.
Men man vet jo aldri.

Gammel 04-03-08, 13:35   #30
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ofte har de liggesår når de kommer fra sykehuset som personalet på sykehjemmet bruker masse tid på få bedre.

Gammel 05-03-08, 15:18   #31
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

[quote=Iset;Dette med snøen hadde jeg grått av tror jeg, rett og slett fordi det høres så vedmodig ut.[/quote]
Vi ser forskjellig på det, skjønner jeg. Jeg ble ikke trist av dette nettopp fordi jeg opplevde det som positivt at en person med ulidelige smerter kan stoppe opp og glede/forundre seg over hverdagslige ting, som feks snø. Detv var den ekte deltagelsen i det jeg syntes var fin.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:25   #32
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Ofte har de liggesår når de kommer fra sykehuset som personalet på sykehjemmet bruker masse tid på få bedre.

Ja, beklager så mye. I tillegg til alt det andre dritet de får av å ligge hos oss, uvi og lungebetennelser og sårinfeksjoner. Jeg er absolutt tilhenger av mye tettere samarbeid mellom sykehus og sykehjem, amublant team, evt utplassering/hospitering/sirkulering av pleiere fra det ene til det andre stedet.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:34   #33
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer jo an på så meget, da, og strengt tatt vet vi ikke annet enn at mannen var sengeliggende, hadde smerter og hadde et kateter et sted. Men vi vet ikke hvor og hvorfor. Jeg syns det blir feil av oss her og sitte og bedømme om ting kunne vært gjort et annet sted. Vi vet ikke nok om saken.

Jeg syns ikke noe i den nevnte episoden var spesielt grusomt. Dvs, selvsagt grusomt å se folk som har det vondt. Men jeg syns ikke han ble dårlig behandlet. Ambulansefolkene sa som sant var, han har vondt, men de må flytte han for det. Det er jo ikke deres avgjørelse om behandlingen kan gjøres på sykehjemmet. Jeg syns at det jeg har sett av serien vitner om svært flinke folk som er gode på omsorg i tillegg til helse.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:46   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde vi skulle latt vær å diskutere ting som vi ikke har alle fakta om, så kunne vi like gjerne stengt hele forumet.

Gammel 05-03-08, 16:23   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg ikke har sett den aktuelle episoden av Sykehuset eller på annen måte kjenner til detaljene rundt denne hendelsen, er det vanskelig å komme med noe annet enn generelle betraktninger rundt saken.

Det er imidlertid en kjennsgjerning at mange pasienter blir flyttet fra trygge omgivelser i hjemmet eller på lokale institusjoner for å få utført relativt enkle behandlingstiltak på sykehus. Veldig ofte opplever vi at dette skyldes manglende planlegging, dårlig bemanning eller manglende kompetanse lokalt. Men, det skyldes også manglende velvilje fra en del leger. Mange pasienter kunne vært spart den tunge transporten hadde bare legene på vakt orket / giddet å rykke ut. Og dette skjer hele tiden. Spesielt på nattestid.

Gammel 05-03-08, 18:01   #36
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Og hvem skal erstatte legen på sykehuset mens han eller hun rykker ut?

Gammel 05-03-08, 18:20   #37
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Og hvem skal erstatte legen på sykehuset mens han eller hun rykker ut?

Andre leger? Legevaktslegen har til og med egen bil og sjåfør disponibel.

Gammel 05-03-08, 19:22   #38
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Det handler alltid om penger. Penger er viktigere enn mennesker. Forstå det den som kan.

I Helse-Norge, Skole-Norge, Barnehagene, Barnevern, etc... : også muggen:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:30   #39
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Andre leger? Legevaktslegen har til og med egen bil og sjåfør disponibel.

Men det er jo allerede for mange leger, sier de jo i media. Og der jeg har vært i praksis og jobb har det sjelden vært leger å avse. De må være tilgjengelige på sykehuset.

Gammel 05-03-08, 22:31   #40
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

I Helse-Norge, Skole-Norge, Barnehagene, Barnevern, etc... : også muggen:

Ja, er det ikke rart hvordan man stadig mener at kutt er nødvendig og at det selvsagt ikke skal gå utover pasientene, klientene etc. Noen politikere burde hospitert et år eller to i de sektorene de slasher med spareknivene sine.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.