Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Anbefal meg en barnesykkel!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-08, 10:58   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefal meg en barnesykkel!

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Man sender da ikke en 6-åring ut i trafikken heller, dah!? Selv kommer minstejenta til å ta en reprise av størstejentas 'bragder'. Hun fikk seg tohjuling rett før hun begynte på skolen, men syklet leeenge på trehjuling.

Å lære barna å sykle etter at de har begynt på skolen er ikke nødvendigvis en dum ting. Barn kan lære etter de starter på skolen også. Det må da være en grunn til at barn ikke barna får lov å sykle til skolen før de går i 5. klasse?

Og for min del må du dåne så mye du vil.

Jeg forstår bare ikke argumentet ditt eller redselen din for at barn yngre enn 6 år skal ha tohjuling. Det virker på meg som overdrevent forsiktig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 11:34   #22
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Her får ikke barn under 3 klasse sykle til skolen. Det er trafikken sin skyld. Ikke barna.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 12:33   #23
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begge våre gutter har syklet på tohjuling fra treårsalderen, og uten støttehjul stort sette med en gang. Begge hadde syklet mye på trehjulssykkel før de fikk tohjuling.

Jeg forstår argumentet med at du får høyere fart enn på en trehjulssykkel, men jeg synes personlig at det er i overkant å vente til ungene begynner på skolen før man tør å slippe de løs på tohjuling.

Vi har også mange fine turer med sykler, til glede for store og små.

Det at skoler har regler for når man får sykle til skolen handler vel mer om at barna er skolens ansvar på skoleveien? Ikke fordi skolen mener barna er for små til å sykle.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 09:48   #24
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Størrelsen på barnet har litt å si.
Spesielt når de skal lære å sykle, de minste syklene kan rett og slett bli for små og de får ikke balansen (ikke like lett når man aldri får rettet ut benene).

Gammel 20-03-08, 11:37   #25
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Særiøst?

Her kan de som vil sykkle til skolen,på alle skoler.

Og sånn var det da jeg og gikk på barneskolen

Sykkel er et fint remkomstmiddel.
Jeg og turbo sykkler ofte på tur i lag.
Han er alt for stor og tung til å sitte på sykkelsete,og om jeg tar sykelvogna,så må jeg og han gå opp de fleste bakker rundt her.
Han sykkler aldri på veien alene ikke her, men på hytta gjør han det.Privat vei.

Her må de få lapp med hjemmenfra for å sykle på skolen før i 5. kl.
Dette har skolen og FAU blitt enige om pga dette er de retningslinjene Trygg trafikk ønsker skolene skal følge(barna klarer ikke å oppfatte trafikken bra nok før i 5. kl).
Er veldig glad for dette. Ser for meg kaoset med biler og små syklister.
Er jo blitt utrolig mange flere som kjører barna sine til skolen nå enn når vi var små.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 19:13   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

En ting som er viktig å tenke på er at barn under skolealder ikke er like flinke til å ta avgjørelser i høy fart. Jeg har hørt at man ikke bør begynne med tohjuling før skolealder.

Jeg er helt enig, men hos oss får ikke ungene sykle alene ute. Altså uten voksne. Dessuten sykler vi bare på utrafikkerte veier.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 19:14   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen hvor jeg jobber er det forresten ikke lov å bruke sykkel til og fra skolen før i 5. klasse. Trygg Trafikk sier jo også at barn bør være 10 år for å kunne sykle i trafikken.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 19:43   #28
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Gutten min har brukt löpesykkel fra han var 1,5 aar gammel, og fikk sykkel da han ble 4 aar. Han laerte aa sykle i löpet av max 5 minutter.

Vi kjöpte 14" og den passet han perfekt. Det viktige er at de kan ha begge beina godt nedi bakken naar de sitter paa setet. Vel saa viktig som antall " er derfor hvor höyt eller lavt setet kan justeres. Det var mange 14" som ikke passet gutten min, men 12" var alltid for lite. Sykkelen begynner aa bli for liten naa, men det er bedre at han har en sykkel som passer i begynnelsen i stedet for en som er for stor.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.