|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Religion og sånn
De feirer bursdager, inntil en viss grad. Eller, nå gjør de det vel som alle andre, men da jeg vokste opp, hadde de bare familieselskaper, og inviterte aldri klassen på bursdag. Kanskje de første årene inviterte de noen av kompisene, men etterhvert som andre begynte å ha klassefester som var blandet, så sluttet de med feiringer.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Religion og sånnHva er en læstadianer da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Kristen vekkelsesbevegelse stiftet av Lars Levi Laestadius på midten av 1800-tallet. Står for bostavelig bibeltro, radikalt kristen etikk og fokuserer på arvesynden og personlige syndsbekjennelser. Fikk først fotfeste i nord-Sverige (særlig blant samer- se Kautokeinoopprøret), men har nå angivelig drøyt 100 000 tilhengere i Skandinavia, hovedsaklig i Finland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Note to self: finne seg mormoner-venner! :leter med lys og lykt:
![]() |
#25 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Religion og sånnSmiths venner har, eller kan også ha visse restriksjoner på feieringer som f eks bursdag.. I området hvor jeg bor er det mange Smiths-familier, og de yngre generasjonene er langt mer frigjorte enn de var før (damene kan bruke bukser fremfor skjørt og kjoler , trenger ikke alltid ha langt hår/ oppsatt i hestehale, o.l). En av familiene vi"kjenner" (de har 2 barn som er jevngamle med mine 2 barn), der feirer de bursdag innimellom, barna får gå i andres bursdager av og til (inkonsekvente foreldre
![]() |
#26 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Religion og sånnJeg har mange venninner som er med i Den Kristelige Menighet ( tidl. Smiths venner) Alle de feirer både jul og bursdager.
![]() |
#27 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Stabilt ustabil...
|
Åhh, som elsker god-dag-mann-økseskaft-kommunikasjon
![]() |
#31 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Religion og sånnDe få smittene jeg "kjenner" feiret opprinnelig nesten bare bursdag og jul med sine religionsfeller-og siden de er mange, går det selvsagt med litt kronasjer. Jeg sa da aldri at alle gjør det sånn, bare forde NOEN jeg kjenner gjør det? (leser du med forutinntatte briller er det ike rart det blir god dagmann økseskaft..)
![]() |
#32 |
|
![]() Sv: Religion og sånnJeg har linser, og leser dermed ikke med briller i det hele tatt. Linsene mine er så vidt jeg vet ikke forutinntatte, men kjenner igjen gamle, oppbrukte svadaargumenter når de ser de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Snikende tiger
|
Nei, kjære vene, så lenge prinsippene gagner en selv er det jo bare å holde fast på dem.
![]() |
#34 |
Stabilt ustabil...
|
Det kan så være... Så bra for deg at du kjenner igjen de, da.
![]() |
#35 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Da vi flyttet da jeg skulle begynne i fjerde klasse, begynte jeg på en skole som ikke hadde livsynsundervisning. Dermed fikk jeg fri i kristendomstimene - og min familie tilhører ikke noe trossamfunn.
![]() |
#36 |
![]() Sv: Religion og sånnOK, nå har jeg lekt nysgjerrig i nærområdet, og konklusjonen er: |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
![]() Sv: Religion og sånnDet er bare om man melder seg ut at de "dør" for resten av slekta? Men de kan gifte seg med noen utenfor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Religion og sånnIkke om de melder seg ut. Hvis man blir utstøtt, eller ekskludert som det plutselig heter, så er retningslinjene at familie og venner skal ha minimalt med kontakt. (Det er ikke alltid sånn i praksis, men det er irrelevant i denne sammenhengen.) Vitner kan gifte seg med "verdslige", men det blir selvfølgelig frarådet. Det som ofte skjer, er at den ene blir et vitne etter at man har giftet seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hmm, lage seg religion, den delen tar jeg med meg
![]() |
|
|