Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Religion og sånn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 20:56   #21
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Religion og sånn

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Læstadianerne ferier heller ikke jul. Jeg vet ikke om det gjelder bursdager også.

De feirer bursdager, inntil en viss grad. Eller, nå gjør de det vel som alle andre, men da jeg vokste opp, hadde de bare familieselskaper, og inviterte aldri klassen på bursdag. Kanskje de første årene inviterte de noen av kompisene, men etterhvert som andre begynte å ha klassefester som var blandet, så sluttet de med feiringer.

Gammel 24-03-08, 22:36   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Hva er en læstadianer da?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:53   #23
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Hva er en læstadianer da?

Kristen vekkelsesbevegelse stiftet av Lars Levi Laestadius på midten av 1800-tallet. Står for bostavelig bibeltro, radikalt kristen etikk og fokuserer på arvesynden og personlige syndsbekjennelser. Fikk først fotfeste i nord-Sverige (særlig blant samer- se Kautokeinoopprøret), men har nå angivelig drøyt 100 000 tilhengere i Skandinavia, hovedsaklig i Finland.

Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 12:27   #24
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

De er i alle fall ikke mormonere. I følge ei venninne som er mormoner feires absolutt alt som kan feires med kake. Det trenger strengt tatt ikke være en feiring engang. Det holder at noen skal skifte ei lyspære.

Note to self: finne seg mormoner-venner! :leter med lys og lykt:

Gammel 26-03-08, 12:36   #25
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smiths venner har, eller kan også ha visse restriksjoner på feieringer som f eks bursdag.. I området hvor jeg bor er det mange Smiths-familier, og de yngre generasjonene er langt mer frigjorte enn de var før (damene kan bruke bukser fremfor skjørt og kjoler , trenger ikke alltid ha langt hår/ oppsatt i hestehale, o.l). En av familiene vi"kjenner" (de har 2 barn som er jevngamle med mine 2 barn), der feirer de bursdag innimellom, barna får gå i andres bursdager av og til (inkonsekvente foreldre ), og hvis jeg har hørt og skjønt riktig, er det fordi de ikke ønsker at barna skal føle seg utenfor de "vanlige" tingene som skjer i miljøet.. Godt argument, syns nå jeg, med tanke på det sosiale...

Gammel 26-03-08, 12:45   #26
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har mange venninner som er med i Den Kristelige Menighet ( tidl. Smiths venner) Alle de feirer både jul og bursdager.
Ei av mine beste venninner har 11 barn og er veldig opptatt av dette med bursdagsfering. Hun synes det er ekstra viktig å lage skikkelig selskap og gjør stor stas på bursdagsbarnet når de er så mange søsken.

Gammel 26-03-08, 12:53   #27
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Smiths venner har, eller kan også ha visse restriksjoner på feieringer som f eks bursdag.. I området hvor jeg bor er det mange Smiths-familier, og de yngre generasjonene er langt mer frigjorte enn de var før (damene kan bruke bukser fremfor skjørt og kjoler , trenger ikke alltid ha langt hår/ oppsatt i hestehale, o.l). En av familiene vi"kjenner" (de har 2 barn som er jevngamle med mine 2 barn), der feirer de bursdag innimellom, barna får gå i andres bursdager av og til (inkonsekvente foreldre ), og hvis jeg har hørt og skjønt riktig, er det fordi de ikke ønsker at barna skal føle seg utenfor de "vanlige" tingene som skjer i miljøet.. Godt argument, syns nå jeg, med tanke på det sosiale...

:Prøver å ikke le høyt:

For det første er det veldig søtt med alle de som mener at siden de kjenner noen i en sekt eller religion som gjør noe, så gjør alle i den religionen det samme.

For det andre, jeg kjenner mange smittis'er, eller medlemmer i Den Kristelige Menighet. Den største utgiften de har er vel strengt tatt bursdager og jul. Deres livssyn har offentlig ingen restriksjoner mot feiringer av det slaget.

For det tredje, idiotargumentet om at man skal følge røkla for å gjøre det lettere for barna sosialt, klarer sjeldent annet enn å provosere meg. Mener man noe, så stå nå for guds skyld for det! Hykling med prinsipper gjør ingenting annet ennå forvirre barn og gjøre dem usikre på hva som egentlig er poenget med ting og tang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 13:01   #28
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

:Prøver å ikke le høyt:

For det første er det veldig søtt med alle de som mener at siden de kjenner noen i en sekt eller religion som gjør noe, så gjør alle i den religionen det samme.

For det andre, jeg kjenner mange smittis'er, eller medlemmer i Den Kristelige Menighet. Den største utgiften de har er vel strengt tatt bursdager og jul. Deres livssyn har offentlig ingen restriksjoner mot feiringer av det slaget.

For det tredje, idiotargumentet om at man skal følge røkla for å gjøre det lettere for barna sosialt, klarer sjeldent annet enn å provosere meg. Mener man noe, så stå nå for guds skyld for det! Hykling med prinsipper gjør ingenting annet ennå forvirre barn og gjøre dem usikre på hva som egentlig er poenget med ting og tang.

Åhh, som elsker god-dag-mann-økseskaft-kommunikasjon

Gammel 26-03-08, 13:05   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:venter på et ordentlig svar:

Gammel 26-03-08, 13:10   #30
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Note to self: finne seg mormoner-venner! :leter med lys og lykt:

De er over alt.

Gammel 26-03-08, 13:12   #31
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

De få smittene jeg "kjenner" feiret opprinnelig nesten bare bursdag og jul med sine religionsfeller-og siden de er mange, går det selvsagt med litt kronasjer. Jeg sa da aldri at alle gjør det sånn, bare forde NOEN jeg kjenner gjør det? (leser du med forutinntatte briller er det ike rart det blir god dagmann økseskaft..)
Kan være enig i at man kan stå for det i praksis også, hvis man mener noe, men i dette tilfellet tenker jeg at det er greit å lempe litt på prinsippene sine.
Jeg kjenner også noen (presiserer= en familie) JV som har lempa litt på prinsippene sine når det gjelder bursdager o.l, nettopp av hensyn til en av sønnene, som har vanskeligheter med å føle seg utenfor.
Prinsippfast og konsekvent er bra, men ikke for en hver pris...

Gammel 26-03-08, 13:17   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har linser, og leser dermed ikke med briller i det hele tatt. Linsene mine er så vidt jeg vet ikke forutinntatte, men kjenner igjen gamle, oppbrukte svadaargumenter når de ser de.

Don't get me started on Jehovas Vitner og bursdagsfeiring. Jeg kan love at det er ganske uaktuelt å offentlig, innen menigheten, lempe på bursdagsfeiringsprinsipper.

Gammel 26-03-08, 13:25   #33
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Prinsippfast og konsekvent er bra, men ikke for en hver pris...

Nei, kjære vene, så lenge prinsippene gagner en selv er det jo bare å holde fast på dem.

Gammel 26-03-08, 13:27   #34
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Jeg har linser, og leser dermed ikke med briller i det hele tatt. Linsene mine er så vidt jeg vet ikke forutinntatte, men kjenner igjen gamle, oppbrukte svadaargumenter når de ser de.

Don't get me started on Jehovas Vitner og bursdagsfeiring. Jeg kan love at det er ganske uaktuelt å offentlig, innen menigheten, lempe på bursdagsfeiringsprinsipper.

Det kan så være... Så bra for deg at du kjenner igjen de, da.
Jeg har ikke behov for å skrive på meg krampe for å utdype (gjette meg til ?) hva som ligger bak andres vurderinger i forhold til egen religion og valg i fht til offentlig godkjent praksis innenfor deres egen menighet. Men på generelt grunnlag tenker jeg det er fornuftig å vurdere prinsippene sine opp mot hensynet til barna= hva er verdt å stå for, og hva er ikke... Hvis barn lider under religionen/livssynet til foreldrene ser jeg positivt på det, mtp de foreldrene som ser det selv, eller i det minste reflekterer over det. Det går litt inn under velg-dine-kamper-kategorien for min del...

Gammel 26-03-08, 16:46   #35
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

I mine skoletider var det ihvertfall fritakelse når ikke livssynsundervisning kunne tilbys. Da tror jeg det var noe med at man måtte være "registrert i et annet trossamfunn" eller noe, men dette er jeg pinlig usikker på.

Da vi flyttet da jeg skulle begynne i fjerde klasse, begynte jeg på en skole som ikke hadde livsynsundervisning. Dermed fikk jeg fri i kristendomstimene - og min familie tilhører ikke noe trossamfunn.

Kanskje like greit; i løpet av mine tre år med livssynsundervisning hadde jeg hørt Sverre Asmerviks Og så kom vi til Norge lest høyt minst tre ganger.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 19:01   #36
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

OK, nå har jeg lekt nysgjerrig i nærområdet, og konklusjonen er:

Mor og barn er Jehovas Vitner, mens far ikke er det.

Går det også an?

Gammel 26-03-08, 19:02   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Seff.

Gammel 26-03-08, 19:05   #38
Señora

Señora sin avatar

Standard

Det er bare om man melder seg ut at de "dør" for resten av slekta? Men de kan gifte seg med noen utenfor?

Gammel 26-03-08, 19:08   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ikke om de melder seg ut. Hvis man blir utstøtt, eller ekskludert som det plutselig heter, så er retningslinjene at familie og venner skal ha minimalt med kontakt. (Det er ikke alltid sånn i praksis, men det er irrelevant i denne sammenhengen.) Vitner kan gifte seg med "verdslige", men det blir selvfølgelig frarådet. Det som ofte skjer, er at den ene blir et vitne etter at man har giftet seg.

Gammel 26-03-08, 19:11   #40
Kahlan

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

De er i alle fall ikke mormonere. I følge ei venninne som er mormoner feires absolutt alt som kan feires med kake. Det trenger strengt tatt ikke være en feiring engang. Det holder at noen skal skifte ei lyspære.

Hmm, lage seg religion, den delen tar jeg med meg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.