Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nettlege rådet til abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-08, 23:37   #1
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nettlege rådet til abort

Før uke 5 av svangerskapet deler ikke mor og barn noen ting.I løpet av uke 5 dannes navelstrengen og fosterets blodomløp starter,hjertet begynner å slå.
Derfor er det høyst usikkert om alkohol har noe stor negativ effekt før uke 6.
Syntes dette var uhørt.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 02:24   #2
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Før uke 5 av svangerskapet deler ikke mor og barn noen ting.I løpet av uke 5 dannes navelstrengen og fosterets blodomløp starter,hjertet begynner å slå.
Syntes dette var uhørt.

Jupp..

Jeg var redd for dette da jeg ble gravid (ikke planlagt)
Og hadde et par fyllekuler i løpet av de første 5 ukene.
Da jeg var hos en spesialist i fosterdiagnotistikk pga blødning(skrev det sikkert feil) var jeg ca 7 uker.

Fikk beskjed om å ta det HELT med ro ang.alkoholen da fosteret deler ikke blodbane med mor før ca 6/7 uke.

Så det skulle jeg ikke tenke på.

Ingen skader i hvertfall..

Han sa også at det er svært sjelden at et foster tar skade av et par fyllekuler i begynnelsen, men det er regelmessig/daglig er stor sannsynlighet for at skader oppstår-

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:44   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Syntes dette var uhørt.

Akkurat dette har de vel nå gått bort fra. At Alkohol i starten ikke har noen påvirkning på fosteret mener jeg.

Dette var en gjengs oppfatning for et par år siden.

Nå anbefaler de å unngå å drikke allerede før unnfangelsen.

Hva som er alkoholrelaterte skader har jo også endret seg og blitt langt mere omfattende. Det trenger ikke være FAS for å være alkoholrelatert.

Sansynlig er det en underraportering, fordi det blir å legge sten til byrden å fortelle foreldrene at barnas problemer er deres skyld.

Å mane til totalavhold og så si at det ikke har noe å si de første ukene blir litt feil i mine ører.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:59   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Akkurat dette har de vel nå gått bort fra. At Alkohol i starten ikke har noen påvirkning på fosteret mener jeg.

Jepp - etanol er så fettløselig at det ikke trenger en delt blodbane for å passere over til barnet - det kommer seg over ved diffusjon gjennom lipidmembranen på cellene. I hvilken grad det passerer vet man derimot lite om, men at det kan gjøre det og i en grad også gjør det kan man si med stor grad av sannsynlighet.

Gammel 26-03-08, 09:03   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Utrolig lite fintfølende, og et sjokkerende svar.

Jeg hadde selv noen skikkelige kuler når jeg var gravid med nr. 2. Oppdaget ikke svangerskapet før jeg var i uke 9. Jeg var bekymret, og snakket med legen min, som sa at hadde det oppstått noen alvorlige skader så tidlig, ville naturen ordne opp av seg selv.

Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 09:08   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå er det ikke uvanlig at basert på faglig vurdering kommer leger fram til forskjellige ting.

Og den faglige vurderingen i akkurat dette tilfellet er: Ja, alkohol kan skade fostret, men per i dag vet man ikke nøyaktig hvilke mengder som må til. Man er heller ikke sikker på hva som kan regnes som senskader av alkohol. Dette er det riktige svaret. Synsing om man skal ta abort eller ikke på grunnlag av dette er, nettopp det: Synsing. Og synsing er bare personlige meninger.

Gammel 26-03-08, 13:53   #7
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jepp - etanol er så fettløselig at det ikke trenger en delt blodbane for å passere over til barnet - det kommer seg over ved diffusjon gjennom lipidmembranen på cellene. I hvilken grad det passerer vet man derimot lite om, men at det kan gjøre det og i en grad også gjør det kan man si med stor grad av sannsynlighet.

Åh. Det har jeg aldri hørt før. Men det virker jo logisk.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 23:38   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hans mening var at hun burde ta abort etter så stort alkoholinntak, men han burde kanskje presisert at det var hans mening, ikke noen fasit.

Jeg synes at en leges meninger skal være basert på en faglig vurdering, så enkelt er det. Jeg er ikke interessert i legens mening som privatperson - og det er det neppe noen andre som er heller, da hadde de nok heller snakket med en venninne. Nettopp derfor bør leger (og mange andre grupperinger) være varsom med å blande sine faglige utsagn med sine private.

Gammel 26-03-08, 02:29   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes at en leges meninger skal være basert på en faglig vurdering, så enkelt er det. Jeg er ikke interessert i legens mening som privatperson - og det er det neppe noen andre som er heller, da hadde de nok heller snakket med en venninne. Nettopp derfor bør leger (og mange andre grupperinger) være varsom med å blande sine faglige utsagn med sine private.

Nå er det ikke uvanlig at basert på faglig vurdering kommer leger fram til forskjellige ting.
Hva han som privatperson måtte mene er egentlig likegyldig, men det kan jo påvirke han selvsagt.

Gammel 25-03-08, 23:56   #10
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Hmm..de fleste oppegående mennesker vet vel at alkohol og svangerskap ikke er noen god kombinasjon! Er vel derfor "pasienten" også var bekymret. Men å anbefale abort i dette tilfellet med disse opplysningene var vel i overkant drastisk?! Tror det hadde blitt en stor økning i aborter om alle som hadde vært på rangel når de var gravide uten å vite det hadde tatt abort! Ille at en lege i det hele tatt kan få seg til å si noe sånt, personlig mening eller ikke! Er enig med de som sier han burde rådet henne til å oppsøke fastlege el

Jeg var selv på skikkelig sommerfyll da Lillemann ble unnfanget og hver helg de første 3-4 ukene før jeg oppdaget at jeg var gravid (oppdaget i 5 uke). Tenkte selvsagt på det faktum at jeg både hadde drukket og røkt disse første ukene, men de tankene forsvant. Lillemann viser iallefall ikke noen tegn til skade, stor og frisk som en fisk! Et fint og friskt svangerskap og fødsel til rett tid

Gammel 26-03-08, 12:00   #11
Henriette
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2008
Henriette har et hav av muligheter foran seg
Standard

helt sinnsykt at slik er mulig og si

Henriette er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.