Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-08, 20:20   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: har du bunad; hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg skulle gjerne hatt denne;

Jeg har også den blå nordlandsbunaden og er veldig glad i den. Tanten min har brodert den og mamma har montert den. Fikk den til konfirmasjonen . Den er på langt nær så knall blå som bildet kan antyde.

Gammel 30-03-08, 20:22   #2
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off: har du bunad; hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde.

Jeg har Vestfold bunad, rødt liv og sort stakk.
Sølvbelte,cape og forkle har jeg også til.

Den aller fineste jeg vet om er beltestakken fra Telemark.

Gammel 30-03-08, 20:23   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kystdrakten og Sotra Bunad. Er ganske fornøyd med de og ønsker ikke meg noen andre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:27   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Nå jeg får tid og råd, skal jeg sy Jelsadrakt (Rogaland)

Den sorte, men med lysegrønn vest.

Jeg har den samme, med lysegrønn vest. Jeg fikk sølvbelte til bursdagen min, og gleder meg til å få testet det ut på 17. mai.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:25   #5
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har beltestakk fra Telemark, og ville ikke hatt noen annen. Jeg er født og oppvokst i Telemark. Moren og søsteren min har også beltestakker, men med litt annerledes broderi og bånd.

Slik ser beltestakken ut, men broderiene og båndene er annerledes på min enn på denne:

Snuppa har også en telemarksbunad, nemlig blåtøysbunad fra Vest-Telemark (barnevarianten av Nennes bunad). Når hun blir ca 18 skal hun få voksenbunad hvis hun vil, da får hun velge selv hvilken hun vil ha.

Guttene i vår familie bruker bunad fra Voss, siden pappa har familie derfra. Så hvis jeg får en sønn noen gang ligger det flere små vossebunader klare.

Gammel 30-03-08, 21:14   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har blå nordlandsbunad og hamarøybunad, men kommer ikke inn i noen av dem. Håper å rette på det. Har selvfølgelig hodeplagg til begge, og bruker (brukte...) dem også (like selvfølgelig).

Gammel 30-03-08, 20:22   #7
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg skulle gjerne hatt denne;

Jeg har blå nordlandsbunad.

Gammel 30-03-08, 20:26   #8
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg og eldstejenta har Lofotbunaden.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg TinaIbunadPåBerget.jpg (189,8 KB, 15 visninger)
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:36   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Denne har eg. Har ikkje hovudplagget.

Mannen kjem vel til å få denne, med tid og stunder

Gammel 31-03-08, 21:42   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke bunad, og ønsker meg det ikke heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:49   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Har ikke bunad, og ønsker meg det ikke heller.

Det er nesten litt synd, for jeg tror du ville ha båret bunad alldeles fortreffelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:51   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk Nenne, litt sånn blond budeie mener du? Jeg hadde bunad som tenåring, og begynte faktisk å sy min egen for noen år siden.. Men fant ut at motivasjonen rett og slett ikke var stor nok til å gjennomføre prosjektet, jeg føler meg "utkledd" i bunad og trives bedre i nåtidsklær.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:54   #13
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har en sognebunad, ikke meg på bildet altså

Men den er grønn nederst her, og med sølvbelte hele veien.

Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 22:07   #14
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har to
Gudbrandsdalens festdrakt i mørk blå, med jakke og veske til. Den har jeg fått av mamma, ble sydd til hennes konfirmasjon. Den passer meg, men sitter ikke særlig pent så den har jeg hengt bort nå og håper vesla vil ha den når hun blir stor.
Vestfoldbunaden min med rødt liv og sort stakk fikk jeg av min kjære farmor da minstemor ble født. Den har blit sydd om så den passer meg perfekt

Sist redigert av Susse : 01-04-08 kl 15:25.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 12:56   #15
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Jeg har ikke bunad men ønsker meg Rogalandsbunad (usikker på hvilken type)
Aller aller helst har jeg lyst på blå nordlandsbunad
Mamma er fra nordland så da har jeg jo nær nok tilknytning til at jeg også kan ha det

Noen som kjenner til de "reglene"?

Gammel 02-04-08, 13:00   #16
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Seriøst?? Kan sparkjøp sin drakt kalles for bunad nå??
Hva er galt med dette landet!?

Gammel 02-04-08, 13:45   #17
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg mener, se i Oslo en 17 mai, kommer alle fra Telemark, eller? Er det tilveldig at alle fra Oslo vest har den dyreste bunaden med mest sølv?

Ettersom Oslo er en by full av innflyttere så synes jeg ikke det er så rart om Oslo har en mengde innbyggere med aner fra Telemark, som er et nabofylke. I tillegg er det jo mange hytteeiere da, som gjerne synes det kvalifiserer. Jeg ville syntes det var mer opplagt at det var Dyreste Bunad Som Gjelder dersom den kom fra Finnmark eller noe slik.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Men jeg er opptatt av bunad som et uttrykk for en folkedrakttradisjon, og på det punktet kommer de disse draktene til kort.

Kan vi ikke si at bunadene fra Spar Kjøp er en folkedrakttradisjon dersom "alle" barn har brukt disse på 17. mai siden 70-tallet? Tradisjonen er ikke gammel, men nye tradisjoner kommer jo til. Jeg synes ikke det er så ille jeg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:11   #18
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:19   #19
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg også!

Ønsker meg cape, for det er alltid så inni hampen kaldt på 17. mai!

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:21   #20
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Registrerer at det er mange nordlendinger her.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.