Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En ikke-religiøs begravelse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-08, 11:42   #21
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: En ikke-religiøs begravelse

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Men hvem tar man kontakt med når det blir aktuelt?
Normalt er det vel presten som kommer.. men om man ikke ønsker det.. hva gjør man da?

Må man melde seg ut av statskirken for å få ett annet tilbud, eller spiller ikke det noen rolle?

Om man ikke ønsker å gjøre det i regi av HEF heller, men privat som enkelte her sier... hvordan gør en det, og hvem tar man kontakt med da?

Begravelsesbyrå, de fikser det aller meste.
Har man HEF-regi kommer en person fra HEF og holder tale (minne-tale) og ellers bestemmer man selv med tanke på sanger som skal synges/spilles el.
Privat regi, fortsatt ta kontakt med begravelsesbyrå, så ordner de igjen det meste da, alt etter hva man vil gjøre selv.

Jeg vet ikke ang. det der med statskirken, ingen av de jeg kjenner som har blitt begravet ikke-religiøst har vært medlem.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 11:50   #22
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En ikke-religiøs begravelse

Vi har hatt flere begravelser uten religiøs seremoni i min familie. Organisert av oss i samarbeid med begravelsesbyrået. Vi har også valgt å være med på å gjøre i stand i kapellet sammen med begravelsesagenten og jeg synes at det er godt. Det føles mer personlig enn å komme til et ferdigpyntet kapell. Vi har ikke hatt tale, men diktlesing og musikk der vi har valgt det ut av ting som avdøde var glad i og som vi forbinder med dem. Jeg synes at dette er godt og vakkert og ønsker meg det samme selv når det en gang blir aktuelt. Eventuelle taler om den avdøde har vi tatt i mindre sammenkomst etterpå.

Begravelsene har foregått i kapellet ved gravlunden og urnen med asken er også satt ned der.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 12:11   #23
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi valgte en fra HEF til å lede begravelsen da pappaen min døde. Jeg var utrolig fornøyd, det ble en nydelig seremoni hvor pappa sto i fokus hele veien gjennom alt som skjedde. Har aldri opplevd en så personlig begravelse før, men så har jeg kun vært i begravelser i kirkelig regi tidligere. I etterkant har jeg tenkt en del på dette med folks valg av begravelse for seg selv/sine nærmeste, og undret meg på hvorfor folk som ikke er religiøse ønsker å la en stor del av begravelsen omhandle noe de faktisk ikke har et forhold til.

Gammel 03-04-08, 12:11   #24
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Akkurat den samtalen tror jeg ikke jeg kommer til å ta initiativ til. Rett og slett fordi jeg ikke bryr meg om hvordan jeg blir gravlagt. Da er jeg jo død. Og jeg tror ikke på verken et liv etter døden, reinkarnasjon, himmelriket eller noe slikt. Derfor gjør det meg ingenting om jeg blir kremert, brukt til forskning, gravlagt eller hva det nå måtte være av alternativer. Det får bli opp til de etterlatte om de ønsker en religiøs seremoni eller ei.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 13:27   #25
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Da farfar ble begravet for 20 år siden ville ikke han ha noe religiøs begravelse.
Han var en gammel speider i NSF, og vi hadde sanger og muikk fra speidersangboka. Noen syns nok at dette var rart, men det var helt han.

Gammel 03-04-08, 13:32   #26
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: En ikke-religiøs begravelse

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Begravelsesbyrå, de fikser det aller meste.
Har man HEF-regi kommer en person fra HEF og holder tale (minne-tale) og ellers bestemmer man selv med tanke på sanger som skal synges/spilles el.
Privat regi, fortsatt ta kontakt med begravelsesbyrå, så ordner de igjen det meste da, alt etter hva man vil gjøre selv.

Jeg vet ikke ang. det der med statskirken, ingen av de jeg kjenner som har blitt begravet ikke-religiøst har vært medlem.

Takk for svar!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 14:02   #27
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Dette har vi også diskutert en del de siste par årene.

Men hvem tar man kontakt med når det blir aktuelt?
Normalt er det vel presten som kommer.. men om man ikke ønsker det.. hva gjør man da?

Må man melde seg ut av statskirken for å få ett annet tilbud, eller spiller ikke det noen rolle?

Om man ikke ønsker å gjøre det i regi av HEF heller, men privat som enkelte her sier... hvordan gør en det, og hvem tar man kontakt med da?

Vi brukte begravelsesbyrået til organisering av begravelsen, HEF sto kun for gjennomføringen av programmet og "hovedtalen". Så anskaffelse av en sanger, musikkutstyr, opptrykking program med sangtekst osv. gikk gjennom begravelsesbyrået. Når det gjelder dette med medlemsskap i statskirka eller ikke så skal ikke det ha noen betydning i forhold til å velge HEF eller ikke-religiøse alternativer. I HEF er det imdlertid en høyere pris hvis man ikke er medlem.

Gammel 03-04-08, 14:05   #28
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært i flere ikke-religiøse begravelser, og jeg synes de innehar en verdighet religiøse begravelser ikke kan nærme seg. Det utvises mye mer respekt for mennesket som er vekk i slike begravelser.

Det er trist når et ungt menneske går bort.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 00:43   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bare vært i "vanlige" begravelser, men det har alltd vært fokus på den døde og aldri på gud/Jesus.

Gammel 04-04-08, 21:36   #30
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg har bare vært i "vanlige" begravelser, men det har alltd vært fokus på den døde og aldri på gud/Jesus.

For meg er både Fader Vår og salmer fokus på gud/Jesus.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 21:59   #31
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg synes det høres litt merkelig ut jeg da. At det ikke skal være fokus på Gud/Jesus i en kirkelig begravelse, hva er da poenget med en kirkelig begravelse? Mitt poeng er ikke at en kirkelig begravelse har lite fokus på den avdøde, men at jeg etter å ha vært med å arrangere en begravelse uten religiøst innhold ser at det er åpning for mer fokus på den avdøde i en slik setting. At man luker ut noe som ikke passer (dersom den avdøde og de etterlatte ikke er kristne vel og merke).

Gammel 05-04-08, 14:15   #32
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

For meg er både Fader Vår og salmer fokus på gud/Jesus.

Om man synger en salme, så er ikke det for meg å ha fokus på Gud.
For meg er å ha fokus på noe når det i hovedsak blir snakket om den døde og hans/hennes liv.

Gammel 05-04-08, 16:24   #33
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Bisettelsen til både min farmor og farfar var i regi av HEF.
Veldig fine begge to.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 17:14   #34
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

I tilfellet jeg nevnte er det ingen gravsten, og asken ble spredt på et for avdøde kjært, forhåndsbestemt sted.

Var i en hinduistisk begravelse og i ettertid ble asken spredd. Dette var noe de etterlatte måtte søke om å få gjøre. Mann kan ikke spre asken hvor som helst (slik som i amerikanske filmer).

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 17:14   #35
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Eneste jeg har sagt til mannen min er at jeg vil kremeres. Bare tanken på å ligge der i kisten og råtne sakte men sikkert bort får jeg frysninger av.

Mannen mener forøvrig det samme.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 18:01   #36
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sagt at jeg gjerne ønsker en ikke-religiøs begravelse, men har og sagt at det til syvende og sist får være opp til mine nærmeste. Dør jeg som 40 åring og mine barn ønsker å ha mammas begravelse i kirken, ja da må de for all del gjøre det. Jeg er uansett borte da.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 20:00   #37
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

I forhold til urner, så finnes det felles urnelunder, der man kan velge å sette ned urnen uten gravsten, disse er alltid vakkert pyntet. Det er i alle fall en på vestre gravlund, og jeg regner med at det finnes på de fleste andre gravlunder også. Jeg synes det er et fint alternativ om man ikke ønsker egen gravsten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.