|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: En ikke-religiøs begravelse
Begravelsesbyrå, de fikser det aller meste.
![]() |
#22 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseVi har hatt flere begravelser uten religiøs seremoni i min familie. Organisert av oss i samarbeid med begravelsesbyrået. Vi har også valgt å være med på å gjøre i stand i kapellet sammen med begravelsesagenten og jeg synes at det er godt. Det føles mer personlig enn å komme til et ferdigpyntet kapell. Vi har ikke hatt tale, men diktlesing og musikk der vi har valgt det ut av ting som avdøde var glad i og som vi forbinder med dem. Jeg synes at dette er godt og vakkert og ønsker meg det samme selv når det en gang blir aktuelt. Eventuelle taler om den avdøde har vi tatt i mindre sammenkomst etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Ekvilist
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseVi valgte en fra HEF til å lede begravelsen da pappaen min døde. Jeg var utrolig fornøyd, det ble en nydelig seremoni hvor pappa sto i fokus hele veien gjennom alt som skjedde. Har aldri opplevd en så personlig begravelse før, men så har jeg kun vært i begravelser i kirkelig regi tidligere. I etterkant har jeg tenkt en del på dette med folks valg av begravelse for seg selv/sine nærmeste, og undret meg på hvorfor folk som ikke er religiøse ønsker å la en stor del av begravelsen omhandle noe de faktisk ikke har et forhold til.
![]() |
#24 |
Peppy!
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseHm. Akkurat den samtalen tror jeg ikke jeg kommer til å ta initiativ til. Rett og slett fordi jeg ikke bryr meg om hvordan jeg blir gravlagt. Da er jeg jo død. Og jeg tror ikke på verken et liv etter døden, reinkarnasjon, himmelriket eller noe slikt. Derfor gjør det meg ingenting om jeg blir kremert, brukt til forskning, gravlagt eller hva det nå måtte være av alternativer. Det får bli opp til de etterlatte om de ønsker en religiøs seremoni eller ei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseDa farfar ble begravet for 20 år siden ville ikke han ha noe religiøs begravelse.
![]() |
#26 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Re: Sv: En ikke-religiøs begravelse
Takk for svar!
![]() |
#27 |
Ekvilist
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelse
Vi brukte begravelsesbyrået til organisering av begravelsen, HEF sto kun for gjennomføringen av programmet og "hovedtalen". Så anskaffelse av en sanger, musikkutstyr, opptrykking program med sangtekst osv. gikk gjennom begravelsesbyrået. Når det gjelder dette med medlemsskap i statskirka eller ikke så skal ikke det ha noen betydning i forhold til å velge HEF eller ikke-religiøse alternativer. I HEF er det imdlertid en høyere pris hvis man ikke er medlem.
![]() |
#28 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseJeg har vært i flere ikke-religiøse begravelser, og jeg synes de innehar en verdighet religiøse begravelser ikke kan nærme seg. Det utvises mye mer respekt for mennesket som er vekk i slike begravelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseJeg har bare vært i "vanlige" begravelser, men det har alltd vært fokus på den døde og aldri på gud/Jesus.
![]() |
#30 |
♡
|
For meg er både Fader Vår og salmer fokus på gud/Jesus.
![]() |
#31 |
Ekvilist
|
Jeg synes det høres litt merkelig ut jeg da. At det ikke skal være fokus på Gud/Jesus i en kirkelig begravelse, hva er da poenget med en kirkelig begravelse? Mitt poeng er ikke at en kirkelig begravelse har lite fokus på den avdøde, men at jeg etter å ha vært med å arrangere en begravelse uten religiøst innhold ser at det er åpning for mer fokus på den avdøde i en slik setting. At man luker ut noe som ikke passer (dersom den avdøde og de etterlatte ikke er kristne vel og merke).
![]() |
#32 |
er grønn og fin.
|
Om man synger en salme, så er ikke det for meg å ha fokus på Gud.
![]() |
#33 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseBisettelsen til både min farmor og farfar var i regi av HEF. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Var i en hinduistisk begravelse og i ettertid ble asken spredd. Dette var noe de etterlatte måtte søke om å få gjøre. Mann kan ikke spre asken hvor som helst (slik som i amerikanske filmer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseEneste jeg har sagt til mannen min er at jeg vil kremeres. Bare tanken på å ligge der i kisten og råtne sakte men sikkert bort får jeg frysninger av.
![]() |
#36 |
awesom
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseJeg har sagt at jeg gjerne ønsker en ikke-religiøs begravelse, men har og sagt at det til syvende og sist får være opp til mine nærmeste. Dør jeg som 40 åring og mine barn ønsker å ha mammas begravelse i kirken, ja da må de for all del gjøre det. Jeg er uansett borte da.
![]() |
#37 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseI forhold til urner, så finnes det felles urnelunder, der man kan velge å sette ned urnen uten gravsten, disse er alltid vakkert pyntet. Det er i alle fall en på vestre gravlund, og jeg regner med at det finnes på de fleste andre gravlunder også. Jeg synes det er et fint alternativ om man ikke ønsker egen gravsten.
![]() |
|
|