Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-08, 12:14   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Jeg ser på 17. mai som en feiring av Norge. Norge består av mennesker med ulik bakgrunn, og alle sammen er en like viktig del av vårt norske samfunn. Jeg synes det er gammeldags, enfoldig og en tanke sprøtt å ikke skulle bejuble alle mulige flagg og drakter på denne dagen. Nasjonalisme er ikke søtt, og heller ikke nødvendig i et land som vårt. Fellestankegang osv har vi i bøtter og spann hva gjelder det "opprinnelig" norske. Det er på tide å utvide begrepet en smule, og glede oss over mangfoldet i Norge, også på 17. mai.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:28   #2
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Må si meg enig med de fleste her inne at utenlandske drakter spiller ingen rolle. Det er da bare fint, men flagg er jeg derimot litt tvilsom til da det jo ganske riktig er Norges nasjonaldag og vi feirer grunnloven som Nenne nevner over her.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:29   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Oooh, betent tema. Men det er som Nenne sier, den norske Grunnloven vi feirer. Andre drakter er flott. Men fremmede flagg er jeg ikke helt med på.
Kanskje et kompromiss med norsk flagg, kombinert med et lite annet flagg under på samme stang, om man absolutt må? Men bare et fremmed flagg synes jeg ikke blir helt riktig, selv om jeg får litt flau smak i munnen over nasjonalisttendensene som glimter til på 17. mai.

Signerer denne.

Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 13:36   #4
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Oooh, betent tema. Men det er som Nenne sier, den norske Grunnloven vi feirer. Andre drakter er flott. Men fremmede flagg er jeg ikke helt med på.
Kanskje et kompromiss med norsk flagg, kombinert med et lite annet flagg under på samme stang, om man absolutt må? Men bare et fremmed flagg synes jeg ikke blir helt riktig, selv om jeg får litt flau smak i munnen over nasjonalisttendensene som glimter til på 17. mai.

Nå har jeg tenkt litt.
Og jeg sier meg enig med Kasia. Det er noe med tiden vi lever i.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:26   #5
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

"Har de flyttet til norge får de værsågod holde seg til norske lover."

Jeg visste ikke at feiringen av 17. mai var regulert av en lov.

For min egen del så syns jeg ikke det er naturlig å ta med eget flagg på 17. mai, men jeg tar på meg min nasjonaldrakt som er jo det fineste festplagget jeg har og feirer 17. mai. Og jeg er bare fått positive tilbakemeldinger på det.

Gammel 09-04-08, 12:31   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Monsoon. Jeg tror ikke det er aktuelt med parader med pakistanske flagg, men det at unger i 17. mai-tog har med flagg fra sitt hjemland kan da umulig skade noen? 17. mai føles jo nasjonalistisk nok uansett.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 13:00   #7
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg er enig med Monsoon. Jeg tror ikke det er aktuelt med parader med pakistanske flagg, men det at unger i 17. mai-tog har med flagg fra sitt hjemland kan da umulig skade noen? 17. mai føles jo nasjonalistisk nok uansett.

Det er jo riktig, det var vel de store "parade"flaggene jeg tenkte på når jeg svarte.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:32   #8
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er helt greit, begge deler. Min mann er utlending, og bruker alltid kilt på 17. mai. Det har han alltid fått masse positiv tilbakemelding på. I år skal begge guttene også få kilt!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:58   #9
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes også at det er greit med andre drakter, men ikke andre flagg.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 13:26   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir ikke støtt verken av andre nasjonaldrakter eller andre flagg på 17. mai. Jeg syns at alle feiringer bør tilpasses samtiden og at det er positivt at 17. mai-feiringen speiler det at vi lever i et flerkulturelt samfunn.

Det er jo ikke akkurat et problem at vi er for lite nasjonalistiske her i landet, og det at det er så lite rom for noe så banalt som fremmede flagg i barnetoget viser vel at vi har veldig godt av å se nettopp det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 09-04-08 kl 13:39. Årsak: orddeling
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 17:07   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoon og jeg er som alltid rørende enige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 17:49   #12
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er vi nordmenn og kvinner som feirer 17. mai, ikke innvandrerene, de har vel sine egne dager."

Syns den her var litt festlig jeg. Er ikke vi kvinner nordmenn? Nordkvinner.

Jeg tror 17.mai feiringen er ganske unik i verden. At våre nye landsmenn gjerne vil feire dagen sammen med oss, gjør meg litt stolt. Det diskuteres hvert eneste år hvorvidt andre flagg enn det norske skal synes på 17.mai. For min del kan gjerne all verdens flagg synes. Jeg syns det må være fint hvis de som har andre drakter enn den norske bunaden bærer de på en sånn dag.

Det jeg ikke forstår er hvorfor denne diskusjonen må dras frem hvert eneste år.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 19:11   #13
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er flott med alle som vi feire vår nasjonaldag sammen med oss, og hedre vårt land. At de pynter seg i drakter fra sine egne land er bare flott.

Jeg er derimot enig med Nenne om at dette er Norges dag og da heiser man Norges flagg.
Dersom det var min bursdag ville jeg jo sette pris på at folk feiret meg, og ikke seg selv for å dra en enkel sammenligning.

Gammel 09-04-08, 19:36   #14
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er oppvokst med svenske flagg i barnetoget, fordi vennskapsskolene til barneskolene i Narvik kom alltid til 17. mai, og de gikk med sine svenske flagg. Jeg ser ikke helt problemet, men det er sikkert fordi jeg er oppvokst med det, og gikk ofte med ett av hvert flagg, siden jeg er "oppdratt som svenske".

Gammel 09-04-08, 21:17   #15
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Jeg synes også det å bruke nasjonaldrakter fra utlandet er kjempefint. Det er for mange det fineste man kan kle seg i. Men, utenlandske flagg på 17. mai synes jeg ikke hører hjemme. Det er det samme som om jeg skulle fire det amerikanske flagget på 4. juli, når jeg bodde i Usa. Jeg spurte min amerikanske mann hva han synes om dette, og han synes det var helt latterlig at det i det hele tatt er et tema.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 21:17   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

17. mai er en festdag for store og små som bor i Norge. Da tar man på fine klær og hygger seg sammen. Fine klær er fine klær, om det så er bunad, sari eller kjole og dress.

Jeg syns ellers at de store fanene og flaggene bør være norske/samiske, i og med at vi feirer den norske grunnloven, men jeg klarer ikke se noe galt i at barn med f.eks. indisk bakgrunn kan få lov å vifte med et indisk flagg i barnetoget.

Gammel 09-04-08, 22:19   #17
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Mye bra er sagt her, enig med tangina.

Innvandrerelever i Risør oppfordres til å stille med drakter og flagg fra sine hjemland. Er det en riktig måte å feire Norges nasjonaldag på? Spør Agderposten i dag.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal oppfordre til å stille med flagg fra sine hjemland. Drakter kan man oppfordre til. Men flagg nei, som så bra sagt av mange andre i tråden. At man feirer nasjonen norge, ikke alle mulig andre land. Det kan man gjøre på disse landenes nasjonaldag? Da lærer jo vi faktisk noe om andre land også.

Sist redigert av bønna : 09-04-08 kl 22:25.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 22:48   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Nenne.
Og så foretrekker jeg nasjonalromantisk, i stedet for nasjonalistisk.

:har bodd i utlendighet og er veldig glad i landet mitt:

Gammel 10-04-08, 01:22   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

Men, utenlandske flagg på 17. mai synes jeg ikke hører hjemme. Det er det samme som om jeg skulle fire det amerikanske flagget på 4. juli, når jeg bodde i Usa.

Jaha?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 08:38   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes folk kan pynte seg i akkurat de klærne de vil og jeg synes det er fint om de pynter seg.

Jeg hadde syntes det var rart om Norske statsborgere valgte å vifte med andre flagg 17 mai. Jeg kunne kanskje strekke meg til stenger med 2 flagg som vist tilhørighet til 2 nasjoner.

Jeg har bodd i utlendighet selv, men jeg finner nasjonalistisk "Norge er himmelen" feiring i utlandet er teit. Jeg ble presset til å delta en gang, men jeg fant stemningen ubahagelig selvgratulerende. Fasinerende når det stort sett var folk som valgte å bo i utlendighet, og være så selvgratulerende med det landet de valgte å ikke bo i. Jeg ville da ha funnet en mer inkluderende tone mer naturlig.

(Jeg markerte selv dagen i alle år, men litt mer nedtonet)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:38.