|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg ser på 17. mai som en feiring av Norge. Norge består av mennesker med ulik bakgrunn, og alle sammen er en like viktig del av vårt norske samfunn. Jeg synes det er gammeldags, enfoldig og en tanke sprøtt å ikke skulle bejuble alle mulige flagg og drakter på denne dagen. Nasjonalisme er ikke søtt, og heller ikke nødvendig i et land som vårt. Fellestankegang osv har vi i bøtter og spann hva gjelder det "opprinnelig" norske. Det er på tide å utvide begrepet en smule, og glede oss over mangfoldet i Norge, også på 17. mai. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Må si meg enig med de fleste her inne at utenlandske drakter spiller ingen rolle. Det er da bare fint, men flagg er jeg derimot litt tvilsom til da det jo ganske riktig er Norges nasjonaldag og vi feirer grunnloven som Nenne nevner over her.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Signerer denne. |
|
|
|
#4 |
|
kamelkonsument
|
Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Nå har jeg tenkt litt.
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
|
|
|
#6 |
|
Kald på føttene
|
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg er enig med Monsoon. Jeg tror ikke det er aktuelt med parader med pakistanske flagg, men det at unger i 17. mai-tog har med flagg fra sitt hjemland kan da umulig skade noen? 17. mai føles jo nasjonalistisk nok uansett. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Skummelt distré...
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo riktig, det var vel de store "parade"flaggene jeg tenkte på når jeg svarte.
|
|
|
#8 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg synes det er helt greit, begge deler. Min mann er utlending, og bruker alltid kilt på 17. mai. Det har han alltid fått masse positiv tilbakemelding på. I år skal begge guttene også få kilt!
|
|
|
#9 |
|
Har glorien til vask.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg synes også at det er greit med andre drakter, men ikke andre flagg.
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg blir ikke støtt verken av andre nasjonaldrakter eller andre flagg på 17. mai. Jeg syns at alle feiringer bør tilpasses samtiden og at det er positivt at 17. mai-feiringen speiler det at vi lever i et flerkulturelt samfunn.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 09-04-08 kl 13:39. Årsak: orddeling |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Syns den her var litt festlig jeg. Er ikke vi kvinner nordmenn? Nordkvinner. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg syns det er flott med alle som vi feire vår nasjonaldag sammen med oss, og hedre vårt land. At de pynter seg i drakter fra sine egne land er bare flott.
|
|
|
#14 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg er oppvokst med svenske flagg i barnetoget, fordi vennskapsskolene til barneskolene i Narvik kom alltid til 17. mai, og de gikk med sine svenske flagg. Jeg ser ikke helt problemet, men det er sikkert fordi jeg er oppvokst med det, og gikk ofte med ett av hvert flagg, siden jeg er "oppdratt som svenske".
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg synes også det å bruke nasjonaldrakter fra utlandet er kjempefint. Det er for mange det fineste man kan kle seg i. Men, utenlandske flagg på 17. mai synes jeg ikke hører hjemme. Det er det samme som om jeg skulle fire det amerikanske flagget på 4. juli, når jeg bodde i Usa. Jeg spurte min amerikanske mann hva han synes om dette, og han synes det var helt latterlig at det i det hele tatt er et tema. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)17. mai er en festdag for store og små som bor i Norge. Da tar man på fine klær og hygger seg sammen. Fine klær er fine klær, om det så er bunad, sari eller kjole og dress.
|
|
|
#17 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Mye bra er sagt her, enig med tangina.
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal oppfordre til å stille med flagg fra sine hjemland. Drakter kan man oppfordre til. Men flagg nei, som så bra sagt av mange andre i tråden. At man feirer nasjonen norge, ikke alle mulig andre land. Det kan man gjøre på disse landenes nasjonaldag? Da lærer jo vi faktisk noe om andre land også. Sist redigert av bønna : 09-04-08 kl 22:25. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Protonterapeut
|
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg er enig med Nenne.
|
|
|
#19 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Jaha?
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg synes folk kan pynte seg i akkurat de klærne de vil og jeg synes det er fint om de pynter seg. |
|
|
|
![]() |
|
|