Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva regner du som sentralt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva regner du som et sentralt sted å bo?
Nærhet til Oslo 13 14,77%
At det er nærme en by 31 35,23%
At stedet selv har bystatus 14 15,91%
Butikk, lege, skole og jobb er i nærheten 40 45,45%
God offentlig kommunikasjon til alle offentlige tilbud og fasiliteter 41 46,59%
Stor befolkningstetthet, uavhengig av offentlige tilbud 2 2,27%
Stor befolkningstetthet, med mange offentlige tilbud 28 31,82%
Oslo 13 14,77%
Annet - spesifiser i tråden 4 4,55%
Dustepoll 3 3,41%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 88. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-08, 18:47   #21
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff: Hva regner du som sentralt?

Nærhet til by.
Butikk, lege, skole og jobb i nærheten.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 19:14   #22
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Forskjell mellom storby og en mindre by da. Det var jo poenge med det rajraj. At Drammen er større by enn Tønsberg.

Det er nesten å sammenligne Egersund med Stavanger!

Jeg oppfattet poenget ditt som at Drammen er mer sentralt fordi det er større enn Tønsberg og ligger nærmere Oslo, og det er jeg ikke enig i. Det er fordi jeg ikke synes størrelsen på byen, eller hvor nærme den måtte være hovedstaden, har noe å si på hvor sentralt det føles (for meg). At Drammen er større er det ingen tvil om, men to steder kan jo regnes som like sentrale sett for seg, selv om det er forskjell på størrelsen. Derfor denne pollen: Hva skal til for at du regner et sted som sentralt? Ikke hva som skal til for at du regner et sted som stort. Eller som by.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 20:57   #23
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begriper ikke hva dere tenker på dere som har stemt at stedet selv må ha bystatus.

HER jeg bor er det bystatus og det er skikkelig på landet. Usentralt, dårlig offentlig kommunikasjon, dårlig utvalg i butikker, dårlig kinotilbud med mer. Begriper ikke at bystatus i seg selv er med på å gjøre et sted sentralt.

Gammel 09-04-08, 21:20   #24
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Gangavstand hjem når man har vært på byen.

Gammel 09-04-08, 22:15   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det er sentralt eller ikke handler i hvert fall ikke om avstanden til Oslo.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 22:23   #26
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen år siden ville jeg svart gangavstand til bykjernen (og da naturligvis også nærhet til butikk, lege, off.kontorer mv.) samt god offentlig kommunikasjon.

I dag er begrepet litt annerledes for meg. Nærhet (gangavstand) til skole og butikk må til, det må være god offentlig kommunikasjon til et sentrum (ikke nødvendigvis en by) og reisen dit må ikke ta mer enn ca 20 min.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 22:27   #27
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stockholm. Oslo er en landsby.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 22:46   #28
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

New York

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 08:02   #29
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

New York

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 08:27   #30
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Oslo. Og da spesifiserer jeg slik: Gangavstand til bykjernen regner jeg som sentralt. Alt innenfor Ring 3 som sentralt nok. Alle steder hvor det tar meg lengre tid å komme til Oslo enn en halvtime er ikke sentrale nok. :enkel:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 08:57   #31
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Spinnoff: Hva regner du som sentralt?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Savner alternativet: "Innenfor Ring 2".

Ben "sikkert bare en forglemmelse" Murphy

Og dette bekrefter fordommen som enkelte har om at folk fra Oslo ikke har peiling på hva som er nord for Sinsen.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 09:09   #32
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg er sentralt et begrep som ikke kan stå alene. Sentralt må stå i forhold til noe annet; være seg småby, storby, kjøpesenter eller hva man måtte verdsette. Jeg bor sentralt i forhold til byen i kommunen jeg bor i, men usentralt i forhold til for eksempel Bergen. For ikke å si New York.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 09:10   #33
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

(…) nord for Sinsen.

Sinsen?
Det er jo langt utenfor sentrum.

Ben "get real now" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 09:17   #34
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg haket av på denne "God offentlig kommunikasjon til alle offentlige tilbud og fasiliteter" i tillegg til to andre, og ser at jeg sånn sett bor usentralt. I Stavanger fins ikke god offentlig kommunikasjon.

Gammel 10-04-08, 09:50   #35
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes jeg bor kjempesentralt, selv om jeg bor "på landet". Her er det 7min til flyplassen, 12min til Stavanger, 7 min til "vårt" sentrum, 2min til sjøen, 10min å gå til skolen, 3 min å gå til nærmeste matbutikk og det er heller ikke mer enn 10 min å kjøre til Forus eller 15min til Sandnes. I tillegg bor vi ganske landlig, det er flere gårder rundt her og vi har kort vei å gå til turområde, og strand. Så mer sentralt kunne det nesten ikke blitt (iallefall det som jeg regner som sentralt).

Gammel 10-04-08, 09:59   #36
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Gangavstand hjem når man har vært på byen.

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

New York

Selvsagt. Gangavstand hjem når man har vært på byen i New York, da bor man sentralt.

Gammel 10-04-08, 10:39   #37
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Butikk, lege, skole og jobb er i nærheten God offentlig kommunikasjon til alle offentlige tilbud og fasiliteter

Oslo hvor er det?

Gammel 10-04-08, 10:41   #38
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Savner alternativet: "Innenfor Ring 2".

Ben "sikkert bare en forglemmelse" Murphy

Jeg er med BM!
:BorPåLandet:

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 10:50   #39
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Generelt synes jeg man bor sentralt når man kan gå eller sykle til sentrum og alle de tilbud man trenger. Det gjelder både på landet og i byen. Må man kjøre i mer enn fem minutter med bil eller 10-15 minutter med offentlig transport for å komme seg til sentrum, er det ikke sentralt lenger.

Jeg synes ikke hvor som helst i Oslo er så sentralt. Det tar meg like lang tid å komme meg til Oslo sentrum som det gjør for en som bor på Romsås, selv om jeg bor et godt stykke utenfor bygrensa. I Oslo bor man stort sett sentralt når man bor innenfor ring 2.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 11:04   #40
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Moskva!

Bor rett innenfor ring 1 i Moskva. Dvs. at det kun er 3 t-banestopp til Den Røde Plass. Det synes jeg er sentralt!

Men neida, altså, lege osv i nærheten, offentlig kommunikasjon, og stor befolkningstetthet med mye offentlige tilbud synes jeg er bra sentralt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.