Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 15:34   #21
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

For meg er det uaktuelt å servere alkohol ved anledninger hvor barn under 18 år feires. Det er deres dag.

Hvor ligger konflikten i at det er barnas dag kontra det å servere vin? Kan jeg anta at du har negative erfaringer med alkohol og barn? Da kan jeg i tilfelle forstå det. Jeg har ingen slike dårlige erfaringer, og mener at det fint går an å drikke vin til maten selv om det er individer under 18 tilstede. Er det noen som ikke klarer å begrense seg, blir selvsagt saken en annen.

Gammel 24-04-08, 15:38   #22
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

I vår familie er det naturlig å servere vin til maten ved festlige anledninger. Det blir derfor servert vin til maten i konfirmasjon og dåp/navnedag også.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:40   #23
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvor ligger konflikten i at det er barnas dag kontra det å servere vin? Kan jeg anta at du har negative erfaringer med alkohol og barn? Da kan jeg i tilfelle forstå det. Jeg har ingen slike dårlige erfaringer, og mener at det fint går an å drikke vin til maten selv om det er individer under 18 tilstede. Er det noen som ikke klarer å begrense seg, blir selvsagt saken en annen.

Jeg antar at folk har forskjellig forhold til alkoholholdig drikke. For meg er Cola og rødvin (eller øl) omtrent likestlit som drikke, og jeg drikker svært sjelden for å bli full. For andre er alkohol kanskje forbundet utelukkende med fyll og fest?

Gammel 24-04-08, 15:41   #24
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha alkohol ved alle tenkelige anledninger. Jeg mener at man kan ha en fin dag uten alkohol og når hovedpersonen ikke kan drikke alkohol så syns jeg ikke noe om å servere det.

Jeg er ikke motstander av alkohol og her hjemme har vi nå en diskusjon angående om vi skal ha alkohol i bryllupet vårt eller ikke. Jeg vil, samboeren min vil ikke. Ingen av oss er avholds.

Gammel 24-04-08, 15:45   #25
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha alkohol ved alle tenkelige anledninger. Jeg mener at man kan ha en fin dag uten alkohol og når hovedpersonen ikke kan drikke alkohol så syns jeg ikke noe om å servere det.

Et dåpsbarn kan vel ikke drikke Cola heller, men du serverer kanskje det allikevel? irk:

Gammel 24-04-08, 15:47   #26
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

For meg er det uaktuelt å servere alkohol ved anledninger hvor barn under 18 år feires. Det er deres dag.
.

Er dåpsdagen virkelig barnets dag? Jeg vil si det er foreldrenes jeg og resten av familien. En baby på 2-3 måneder egentlig driter blanke F i om h*n blir feiret. Sansynligvis ville dagen vært bedre uten kjole, vann i hodet og masse mennesker.

Barnet kan ikke nyte mat heller, skal alle måtte drikke MM eller MME da? Det er jo samme logikken.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:48   #27
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Barnet kan ikke nyte mat heller, skal alle måtte drikke MM eller MME da? Det er jo samme logikken.

Det blir stas!

(Kanskje bedre avsetning på MME enn MM?)

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:49   #28
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår nærmeste familie er det ingen som har alkoholproblemer, så vi serverte øl og vin under navnefesten til sønnen min. Vi tok ikke noe sånn bevisst standpunkt, vi pleier å servere vin og øl når vi inviterer på en finere middag, og tenkte ikke over at det skulle være noe annerledes. Sønnen min på 3 måneder brydde seg ihvertfall ikke noe om det.

Gammel 24-04-08, 15:54   #29
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Vi haddde vin i karaffel stående ved koldtbordet i storesøsters konfirmasjon for 1 år siden. Slik kunne de som ønsket det servere seg selv litt vin. De fleste valgte mineralvann. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det da alle gjestene som kom har et sunt forhold til alkohol. Hadde vi hatt motsatt erfaring så hadde vi glatt valgt bort vinen.
Da lillesøster ble døpt så hadde vi middag litt seint på ettermidagen og serverte da vin til viltmiddagen. Tror neppe hun tok skade av at de voksne nippet litt i vinglasset

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:54   #30
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har ikke servert alkohol i barnedåp og konfirmasjon. men det er kanskje mest fordi det har blitt feiret på en søndag ettermiddag og de fleste skal kjøre bil etterpå.
Vel dåpen til hun eldste så ble det servert alkohol da, noen ble også fulle, men vi feiret bryllup samme dag da.
På bursdagsfeiringer til de voksne i familien så serveres det alkohol selv om det er barn til stede.

Gammel 24-04-08, 15:55   #31
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I vår nærmeste familie er det ingen som har alkoholproblemer, så vi serverte øl og vin under navnefesten til sønnen min. Vi tok ikke noe sånn bevisst standpunkt, vi pleier å servere vin og øl når vi inviterer på en finere middag, og tenkte ikke over at det skulle være noe annerledes. Sønnen min på 3 måneder brydde seg ihvertfall ikke noe om det.

Nettopp. Jeg har vokst opp med at det serveres vin/øl til bedre middager, og det samme har mine barn. Jeg ser derfor ikke helt problemet med å servere dette i dåp/konfirmasjon. Om noen av de inviterte hadde et kjent alkoholproblem ville selvfølgelig saken stilt seg annerledes. Men så lenge de voksne vet å nyte fremfor å bælme, ser jeg ikke problemet.

Gammel 24-04-08, 15:56   #32
Solice
Superaktiv

Solice sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Nei, det har jeg aldri opplevd eller hørt om!

Gammel 24-04-08, 15:56   #33
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Vi serverer ikke alkohol når vi har venner på middag heller så lenge de har med seg barn. Har aldri tenkt på det som en mulighet og det er heller ikke vanlig blandt mine venner å gjøre det. Når det kun er voksne så blir det servert alkohol.

Vi serverer øl til maten på julaften så helt konsekvente er vi ikke.

Gammel 24-04-08, 16:00   #34
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Min far mente det var greit i borgerlige sammenhenger, som feks borgelig ungdomsfest, men ikke kirkelig, det hadde han selv vegret seg for. De hadde ikke alkohol i min konfirmasjon i det hele tatt, men så hadde vi ikke noe enormt selskap heller, vi har ikke så mye familie i Narvik.

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Så vidt jeg kan huske har det alltid blitt servert alkohol i konfirmasjoner og dåper hos oss. Vi skal også servere dette til Storemors communiòn neste helg. Blir det helt feil det da eller?

Jeg vet ihvertfall at her i byen i den katolske menigheten er det vanlig at presten får en dram når han drar rundt og besøker de ulike konfirmantselskapene.

Vi serverte ikke alkohol i barnedåpen, siden vi holdt den i et lokale der det ikke er tillatt med alkoholservering. Vi hadde mineralvann og kaffe og freeze som alternativer på drikkefronten. Hadde vi hatt dåpen i et annet lokale hadde vi antagelig tilbydt øl eller vin til maten til de som ønsket det. Vi hadde alkoholservering i bryllupet vårt også, og der var det masse barn til stede.

Gammel 24-04-08, 16:01   #35
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Nettopp. Jeg har vokst opp med at det serveres vin/øl til bedre middager, og det samme har mine barn. Jeg ser derfor ikke helt problemet med å servere dette i dåp/konfirmasjon. Om noen av de inviterte hadde et kjent alkoholproblem ville selvfølgelig saken stilt seg annerledes. Men så lenge de voksne vet å nyte fremfor å bælme, ser jeg ikke problemet.

Ikke sant. Fyll er overhodet ikke ok. Et glass vin til maten går helt fint.

Jeg synes det er greit at barn vokser opp med dette som en naturlig ting, og som ikke automatisk setter likhetstrekk mellom vin og rølpe-helgefyll.

Gammel 24-04-08, 16:03   #36
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ikke sant. Fyll er overhodet ikke ok. Et glass vin til maten går helt fint.

Jeg synes det er greit at barn vokser opp med dette som en naturlig ting, og som ikke automatisk setter likhetstrekk mellom vin og rølpe-helgefyll.

Så man må servere alkohol i barndåp og konfirmasjon for at det skal bli en naturlig ting?

Gammel 24-04-08, 16:05   #37
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så man må servere alkohol i barndåp og konfirmasjon for at det skal bli en naturlig ting?

Man vel ingenting, men hvis man til vanlig serverer et glass vin til maten i sammenhenger hvor familien møtes (m/barn) så blir det kanskje litt kunstig ikke å servere det bare fordi det er barnedåp/navnefest eller konfirmasjon på agendaen?

Gammel 24-04-08, 16:09   #38
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Tror det ble ment at man må kunne servere alkohol selv om det er barn tilstede.. Da får de jo et naturlig og avslappet forhold til det. Jeg er selv oppvokst med foreldre som nøt alkohol selv om broren min og jeg var tilstede, og ingen av oss tok skade av det. Heller det motsatte.

Gammel 24-04-08, 16:09   #39
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Man vel ingenting, men hvis man til vanlig serverer et glass vin til maten i sammenhenger hvor familien møtes (m/barn) så blir det kanskje litt kunstig ikke å servere det bare fordi det er barnedåp/navnefest eller konfirmasjon på agendaen?

Jeg mener folk må få servere alkohol når de selv ønsker det, men det ser ut som flere her mener det er galt å ikke servere alkohol. Vi serverer som sagt skjelden alkohol når det er barn tilstede og få av de jeg omgås gjør det. Det betyr ikke at mine unger får et unaturlig forhold til alkohol, kanksje de heller lærer at det går an å kose seg uten alkohol?

Samboeren min kan fint ta seg en øl når ungene er oppe og det kan sikker jeg og om det frister. Jeg har bare ikke behof for å ta frem alkoholen ved enhver feiring.

Gammel 24-04-08, 16:11   #40
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror poenger med at man bruker alkoholen i festsammenhenger er vel fordi alkohol ikke er noe man nyter til daglig, men heller unner seg når det er en festsammenheng. Som f. eks. barna får brus når det er noe spesielt som feires. Jeg ser ikke problemet med å servere alkohol i slike sammenhenger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.