|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
frakoblet
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Hvor ligger konflikten i at det er barnas dag kontra det å servere vin?
![]() |
#22 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonI vår familie er det naturlig å servere vin til maten ved festlige anledninger. Det blir derfor servert vin til maten i konfirmasjon og dåp/navnedag også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg antar at folk har forskjellig forhold til alkoholholdig drikke. For meg er Cola og rødvin (eller øl) omtrent likestlit som drikke, og jeg drikker svært sjelden for å bli full. For andre er alkohol kanskje forbundet utelukkende med fyll og fest?
![]() |
#24 |
ekstremt trøtt
|
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha alkohol ved alle tenkelige anledninger. Jeg mener at man kan ha en fin dag uten alkohol og når hovedpersonen ikke kan drikke alkohol så syns jeg ikke noe om å servere det.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Et dåpsbarn kan vel ikke drikke Cola heller, men du serverer kanskje det allikevel?
![]() |
#26 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Er dåpsdagen virkelig barnets dag? Jeg vil si det er foreldrenes jeg og resten av familien. En baby på 2-3 måneder egentlig driter blanke F i om h*n blir feiret. Sansynligvis ville dagen vært bedre uten kjole, vann i hodet og masse mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonI vår nærmeste familie er det ingen som har alkoholproblemer, så vi serverte øl og vin under navnefesten til sønnen min. Vi tok ikke noe sånn bevisst standpunkt, vi pleier å servere vin og øl når vi inviterer på en finere middag, og tenkte ikke over at det skulle være noe annerledes. Sønnen min på 3 måneder brydde seg ihvertfall ikke noe om det.
![]() |
#29 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonVi haddde vin i karaffel stående ved koldtbordet i storesøsters konfirmasjon for 1 år siden. Slik kunne de som ønsket det servere seg selv litt vin. De fleste valgte mineralvann. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det da alle gjestene som kom har et sunt forhold til alkohol. Hadde vi hatt motsatt erfaring så hadde vi glatt valgt bort vinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonVi har ikke servert alkohol i barnedåp og konfirmasjon. men det er kanskje mest fordi det har blitt feiret på en søndag ettermiddag og de fleste skal kjøre bil etterpå.
![]() |
#31 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. Jeg har vokst opp med at det serveres vin/øl til bedre middager, og det samme har mine barn. Jeg ser derfor ikke helt problemet med å servere dette i dåp/konfirmasjon. Om noen av de inviterte hadde et kjent alkoholproblem ville selvfølgelig saken stilt seg annerledes. Men så lenge de voksne vet å nyte fremfor å bælme, ser jeg ikke problemet.
![]() |
#32 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonNei, det har jeg aldri opplevd eller hørt om!
![]() |
#33 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonVi serverer ikke alkohol når vi har venner på middag heller så lenge de har med seg barn. Har aldri tenkt på det som en mulighet og det er heller ikke vanlig blandt mine venner å gjøre det. Når det kun er voksne så blir det servert alkohol.
![]() |
#34 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Jeg vet ihvertfall at her i byen i den katolske menigheten er det vanlig at presten får en dram når han drar rundt og besøker de ulike konfirmantselskapene.
![]() |
#35 |
Mother of Dragons
|
Ikke sant. Fyll er overhodet ikke ok. Et glass vin til maten går helt fint.
![]() |
#36 |
ekstremt trøtt
|
Så man må servere alkohol i barndåp og konfirmasjon for at det skal bli en naturlig ting?
![]() |
#37 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Man må vel ingenting, men hvis man til vanlig serverer et glass vin til maten i sammenhenger hvor familien møtes (m/barn) så blir det kanskje litt kunstig ikke å servere det bare fordi det er barnedåp/navnefest eller konfirmasjon på agendaen?
![]() |
#38 |
Salt in the rainbow
|
Tror det ble ment at man må kunne servere alkohol selv om det er barn tilstede.. Da får de jo et naturlig og avslappet forhold til det. Jeg er selv oppvokst med foreldre som nøt alkohol selv om broren min og jeg var tilstede, og ingen av oss tok skade av det. Heller det motsatte.
![]() |
#39 |
ekstremt trøtt
|
Jeg mener folk må få servere alkohol når de selv ønsker det, men det ser ut som flere her mener det er galt å ikke servere alkohol. Vi serverer som sagt skjelden alkohol når det er barn tilstede og få av de jeg omgås gjør det. Det betyr ikke at mine unger får et unaturlig forhold til alkohol, kanksje de heller lærer at det går an å kose seg uten alkohol?
![]() |
#40 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg tror poenger med at man bruker alkoholen i festsammenhenger er vel fordi alkohol ikke er noe man nyter til daglig, men heller unner seg når det er en festsammenheng. Som f. eks. barna får brus når det er noe spesielt som feires. Jeg ser ikke problemet med å servere alkohol i slike sammenhenger.
![]() |
|
|