|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Hva gjør lærere hvis en elev blir ferdig med matteboka etter et par måneder f. eks? Og i første klasse, hvordan tilrettelegger man lesingen? Jeg husker jeg fikk lese Fru Pigalopp i stedet for "Per ser, apen ler", men det var jo ingen utfordring i det, lese kunne jeg jo.
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Hvis barnet allerede kan lese når det begynner på skolen, må jo det viktigste være å ta vare på lesegleden? Gi barnet en forståelse av at det finnes en verden av informasjon det kan tilegne seg gjennom å lese. |
|
|
|
#23 |
|
saftig
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Hun har ikke regnet seg ferdig med akkurat matteboka, men jeg regner med at hun hadde fått en ny om hun hadde gjort det. Det er i alle fall sånn det har fungert tidligere med andre bøker.
|
|
|
#24 |
|
Skrekkøgle
|
Melder meg inn!
|
|
|
#25 |
|
Skrekkøgle
|
De har 12 nivåer også i første klasse. Det er det samme feks i matte, de har ulike trinn, og får lekser tilpasset sitt trinn, på en måte. Sofiane er ferdig med alle trinnene i matte for andre klasse, så han har begynt på 1. trinn for 3. klasse. Han har også lest alle de bøkene der, så han får skrive bokrapporter om de bøkene han leser nå. Akkurat nå leser han en bok om Profeten Mohammed...
|
|
|
#26 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Hva er et elitegymnas, Tinetoff? Jeg skjønner jo på en måte hva det må være, men jeg har aldri hørt om det før?
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Veronal, det er jo fint å høre at noen skoler/lærere greide dette når vi (uten at jeg aner hvor gammel du er i forhold til meg) vokste opp også.
|
|
|
#28 |
|
Etylbarbital
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg er 74-modell og gikk sammen med 73-årgangen.
|
|
|
#29 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Mine foreldre angret veldig på at de ikke undersøkte muligheten for at jeg kanskje kunne fått begynt ett år før på skolen, selv om jeg var født i november. De fikk vite at det ikke var mulig, siden jeg var født etter juni, men kanskje om de hadde pushet litt, hadde de fått det til.
|
|
|
#30 |
|
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Christian er heldigvis flink på skolen og han elsker matte.
|
|
|
#31 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg er veldig spent før skolestart. Vesla vår begynte å skrive da hun var 2.5. Da hun var fire leste hun godt, nå skriver hun både små og store bokstaver, vet godt forskjell på dobbel og enkel konsonant, kan mye grammatikk. Med fare for å høres ut som en ekkel skrytemamma så lærer hun utrolig raskt. F.eks husket hun koden til GPS-en til faren min.. den hadde hun fått skru på en gang før, for flere måneder siden. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Da er vi like gamle. Mitt inntrykk er at det har blitt vanskeligere å begynne tidlig, eller utsette skolegangen ett år enn før.
|
|
|
#33 |
|
Men først, kaffe!
Jeg også, vet ikke helt hva du tenker på som elitegymnas, men jeg gikk hvertfall på et gymnas der man måtte ha gode karakterer for å komme inn. Husker godt det sjokket jeg fikk i 1.klasse på vgs, plutselig var jeg absolutt ikke best, plutselig måtte jeg jobbe og jeg hadde folk rundt meg som gjorde det samme! Dette sier jeg ikke for å være slem, men det var virkelig et semmert faglig nivå på den ungdomsskolen jeg gikk. Håper veldig at mye har forandret seg, og at jentene mine får en helt annen skolehverdag. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Hertuginne
|
Skolen gjorde meg dørgende lat, jeg fikk ikke en eneste utfordring før jeg begynte å studere, og selv der tok jeg det meste lekende lett. Jeg har alltid klart meg med skippertakmetoder, og skulle ønske jeg var flinkere til å jobbe jevnt og trutt.
|
|
|
#35 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Alle elever har krav på tilpasset opplæring, men det er bare mulig å søke midler (penger og ekstra resssuser) til de som er svake. Det er et tankekors for meg, som gir signaler om at myndighetene og de som har makta i skoleplaleggingen (mye 68ere på lærerskolene) ikke synes det er så farlig med de flinke, de klarer seg likevel.
|
|
|
#36 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Min utfordring som lærer er å tilrettelegge for alle nivåene i klassen min og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har sjans. I lesing f.eks. er spriket i min tredjeklasse fra slutten av 1. klasse til 5. klasse (kanskje høyere). Lesing er forsåvidt noe av det enkleste å tilpasse fordi det er lett å finne bøker som gir utfordringer til alle nivåer.
|
|
|
#37 |
|
i tåkeheimen
|
Sånn er det i "min" førsteklasse også. Lesing er lett å tilpasse etter hvert enkelt barns nivå. Ungene er i mestringsgrupper og får lesetrening på sitt nivå. Jeg forsøker også å få til det samme i matematikken, men siden selv barn med godt utviklet begrepsapparat og god tallforståelse trenger å lære enkelte begreper og teknikker (bruk av tall-linje, diverse geomeriske uttrykk for eksempel), er det ikke bare å la dem hoppe over 1.klasse-boka. Alle hos meg har den samme matteboka "i bunnen" og så får de sterke utfordringer gjennom oppkopierte hefter de kan jobbe fritt med. Den matte-mestringsgruppa som har kommet lengst i klassen min nå, jobber for tiden med multiplikasjon opp til 5-gangen.
Det er ikke lett å tilpasse 100% til 22 ulike unger når man er alene som pedagog i gruppa... Og som du sier er det bare de som sliter aller mest som utløser ekstra ressurser. Vi kan pøse på med ekstraoppgaver til de flinke, men problemet er å finne innsmett til å faktisk undervise på det nivået de befinner seg på. Stasjonsundervisning gjør det litt letter, men løser ikke alle problemer. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Off the map.
|
Sånn var det for meg også. Kjedet meg gjennom skolen, gjorde ikke lekser noe som medførte elendige studierutiner, så meg ble det 'ingenting' av til tross for at evnene var på plass. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg hadde lærere som godtok at jeg var skoleflink, så jeg kjedet meg ikke, men jeg kan heller ikke si at jeg fikk noe tilrettelegging. Jeg holdt bare på med mine egne ting. Jeg husker læreren på ungdomsskolen sa at jeg kunne gjøre hva jeg ville i krl-timene, så lenge de andre elevene ikke så det
|
|
|
#40 |
|
kamerat
|
Sånn var det for meg også. Det var helt vidunderlig å begynne på en skole der alle var motiverte og oppvakte. Og da strakk jeg meg ordentlig (for å slå alle ned i støvlene
|
![]() |
|
|