Hva kan gjøres? Ungdom, bil og fart ...
Så har det skjedd igjen...tre unge liv brutalt revet bort, i en tragisk bilulykke i Oslo i helga.
En tragisk ulykke ja, men også så utrolig unødvendig... En ung og uerfaren sjåfør, med mange hestekrefter under panseret, og en stor faktor av tøffenfakter...vil vise frem både egne og bilens ferdigheter...
Ulykker skjer jo bare de andre. Ikke meg...
Trygg trafikk går ut med en kampanje nå, rettet mot unge jenter. De skal lære å si fra. Lære å tenke på seg selv, og unngå at de havner i fare.
Men hjelper det? Er det rette veien å gå?
Vi har alle vært unge, og vi med hukommelsen på plass, vi vet at formaninger virker der og da, i teoriøyeblikket. Men når ting skjer, så er alt glemt... Og man skal for det første være tøff for å tørre si fra, og om man sier fra, så er sjansen stor for at tilbakemeldingene er av den avvisende arten... "slutt å tull da, dette er ikke farlig. Jeg har da full kontroll"
Jeg kjenner jeg gruer meg til mine barn blir så store at de skal ut på landeveien. Enten som pasasjerer, eller som sjåfører. Hva om noe skjer med dem...det må være det største marerittet...
Det er ingen tvil om at høy hastighet kombinert med uerfarne sjåfører, dreper. Ulykken i Oslo etterlater ingen tvil om at det var høy hastighet i bildet. Ekstremt høy, om man ser på bildene av vraket... En solid bil får ikke slike skader i normale hastigheter...
Men hva kan man gjøre for å få de unge til å forstå? Få dem til å fatte at fart faktisk kan drepe, og at en bil forvandles til en drapsmaskin under gitte omstendigheter. Få dem til å forstå at ulykker faktisk kan skje DEM...
Vi klager på veistandarden, og jo, Norge har MYE som kan gjøres på den fronten. Ideelt sett så hadde alle veier vært utstyrt med midtdelere, slik at møteulykker er et ikkeeksisterende tema, men det hjelper så fordømt lite i ulykker som denne... Det er ikke mulig å fjerne trær, bergvegger og andre hindringer som står langs kanten i egen kjøreretning...
Holdningsskapning er det som skal til, men hvordan? Som sagt så hører man på formaninger når de blir sagt, men i gjerningsøyeblikket så er det glemt...
Det har vært gjort forsøk på å sette bilvrak rundt omkring langs veiene. Det er en brutal måte, men virkningsfullt. Virkningsfullt på den plassen der vrakene står... Man bremser ned, får en vekker, og så er det full gass etterpå igjen... "det der skjedde der, og med andre. Slikt skjer ikke meg..."
En tidligere kollega av meg var involvert i en stygg bilulykke for noen år siden. Hun ble lenket til en rullestol, og kjæresten hennes omkom.
Hun, som er et levende eksempel på hvordan uvettig kjøring kan ende, har gått hardt ut mot slik kjøring. Hun har advart og formanet, og folk hører på henne, men like fullt har det skjedd flere alvorlige ulykker i hennes vennekrets i etterkant... Slikt er skremmende...
Jeg håper inderlig at noe skjer snart, at et eller annet lyst hode får en ide til hvordan man kan få dette banket inn i hodet på folk. Jeg håper det skjer før flere liv blir revet bort. Men jeg har ikke noe tro på at det skjer, desverre...
|