Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskning om overvekt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-08, 13:00   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskning om overvekt

MinaX: Poenget er vel definisjonen av "overvekt". Så lenge det ikke finnes noen indikasjoner på at å ligge høyt på vektkurvene skaper noen som helst medisinske problemer hverken da eller senere, så lenge barnet er morsmelksernært, så har man vel valgt å ikke bruke ordet "over-", siden det jo sier at det er "for mye" eller problematisk.

Ny rekord i lang setning.

Gammel 07-05-08, 17:43   #22
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

MinaX: Poenget er vel definisjonen av "overvekt". Så lenge det ikke finnes noen indikasjoner på at å ligge høyt på vektkurvene skaper noen som helst medisinske problemer hverken da eller senere, så lenge barnet er morsmelksernært, så har man vel valgt å ikke bruke ordet "over-", siden det jo sier at det er "for mye" eller problematisk.

Ny rekord i lang setning.

Jeg skjønner hva som menes, men jeg synes det er teit. Altså, jeg synes at om et MME-ernært barn blir betegnet som overvektig, bør en MM-ernært med samme vekt også bli det. Jeg synes det er merkelig å legge mer i ordet overvekt enn at man veier mer enn man burde/hva som er normalt/en-eller-annen persentil.

Det er vel dessuten aldri snakk om å slanke så små barn, da det ville bety å forsøke å få de ned i vekt. Men man kan jo forsøke å bremse en (evt kraftig) vektøkning, og det gjøres både for MM- og MME-ernærte barn, gjennom å heller gi de vann om de spiser mye fordi de er tørste, og begynne tidligere med grøt.

Og uavhengig av risiko for overvekt og livsstilssykdommer senere i livet, så kan det jo være problematisk om en liten baby veier altfor mye, f.eks. mtp hemming av den motoriske utviklingen.

Scarlett: Vet man at korrelasjonen mellom overvekt hos MME-ernærte barn og overvekt senere i livet er mye sterkere enn hos MM-ernærte? Om det har blitt sett på i samme studie er det jo mange konfunderende faktorer (som at de som ammer jevnt over er mer opplyste/utdannede osv).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 20:48   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et knakende godt spørsmål, og jeg tror svaret er nei, man vet det ikke. Det er rett og slett liten korrelasjon mellom vekt i spedbarnsalderen og senere i livet.

Jeg synes at ordet "overvekt" hos spedbarn er lite fornuftig i noe fall. Og det er ikke fordi jeg har gode og runde barn selv (som for øvrig ligger på 60-70-percentil på vekt vs. høyde. Det sier litt om slingringsmonnet).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 20:50   #24
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er et knakende godt spørsmål, og jeg tror svaret er nei, man vet det ikke. Det er rett og slett liten korrelasjon mellom vekt i spedbarnsalderen og senere i livet.

Jeg synes at ordet "overvekt" hos spedbarn er lite fornuftig i noe fall. Og det er ikke fordi jeg har gode og runde barn selv (som for øvrig ligger på 60-70-percentil på vekt vs. høyde. Det sier litt om slingringsmonnet).

Jeg mener jeg i løpet av de siste dagene har sett en artikkel som faktisk sier at det er en korrelasjon mellom overvekt senere i livet og overvekt ved 6 måneder. Tror det var en svensk studie, jeg fortsetter å lete etter dette.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 20:55   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, da er det i tilfelle ny kunnskap. Det kommer jo hele tiden. Det blir interessant, hvis du finner den, å se definisjonen på overvekt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 21:21   #26
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ja, da er det i tilfelle ny kunnskap. Det kommer jo hele tiden. Det blir interessant, hvis du finner den, å se definisjonen på overvekt.

Er det ikke over 97,5 percentilen man ofte bruker?

Interessant, jeg vil gjerne se link, Maz. Jeg vil bli overrasket om man har klart å finne signifikant forskjell på forekomst av overvekt i voksen alder mellom MM- og MME-ernærte barn etter å ha justert for alle tenkelige faktorer som kan påvirke.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 21:25   #27
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Interessant, jeg vil gjerne se link, Maz. Jeg vil bli overrasket om man har klart å finne signifikant forskjell på forekomst av overvekt i voksen alder mellom MM- og MME-ernærte barn etter å ha justert for alle tenkelige faktorer som kan påvirke.

Jeg leter og leter men jeg finner den ikke, var jo en av de tingene du så i øyenkroken.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:58   #28
Left
Passiv

Standard

Det er visst i barndommen grunnlaget for overvekt legges. Noe med at barn som blir "feilernærte" og overvektige får flere fettceller, enn sine slanke medbarn? Ikke at de fettcellene de har blir større, men at de faktisk får flere fettceller.
Det sto i en av de store avisene enten i dag eller i går tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 08:50   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er visst i barndommen grunnlaget for overvekt legges. Noe med at barn som blir "feilernærte" og overvektige får flere fettceller, enn sine slanke medbarn? Ikke at de fettcellene de har blir større, men at de faktisk får flere fettceller.
Det sto i en av de store avisene enten i dag eller i går tror jeg.

Mener du det det vises til i hovedinnlegget?

Gammel 08-05-08, 14:41   #30
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mener du det det vises til i hovedinnlegget?

Nei det var en annen artikkel.

Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 15:00   #31
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg har ei jente som ligger godt over 97,5-percentilen på vekt versus høyde. Hun havnet på dette vektnivået det halvåret hun ble fullammet, og ett år seinere ligger hun fortsatt der. Jeg var helt identisk med henne vektmessig som lite barn, altså kulerund, men fikk MME ved siden av morsmelk som baby. Det har gått bra med meg. Innen skolealder var jeg slank, og som ungdom nesten direkte mager. Som voksen har jeg en BMI på 20-21. Dette blir jo enkelttilfeller, men jeg kan i alle fall ikke si jeg er bekymret for at jenta mi skal slite med overvekt seinere i livet.

Gammel 08-05-08, 15:22   #32
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg mener jeg i løpet av de siste dagene har sett en artikkel som faktisk sier at det er en korrelasjon mellom overvekt senere i livet og overvekt ved 6 måneder. Tror det var en svensk studie, jeg fortsetter å lete etter dette.

http://www.doktoronline.no/news/2008...html?s=fp.news

Sitat:

Allerede når spedbarn er i seksmånedersalderen kan tegn på fremtidig overvekt spores. Dette viser en studie gjort av svenske barneleger og kostholdseksperter. ”Funnene våre viser at man på et tidligere stadium enn man har trodd, bør være årvåkne når det gjelder overvekt,” sier professor i pediatri, Olle Hernell, ved Norrlands Universitetssjukhus.

Sitat:

Forskerne bestemte seg for å foreta en ny oppfølgingsstudie da barna var ti år, og denne gangen med et klart fokus på overvekt. Utgangspunktet var den omfattende diskusjonen i fagmiljøet omkring kostvaner og vekt hos barn. Denne gangen deltok 144 av barna som deltok i den opprinnelige studien. Av disse definerte forskerne 20 prosent som overvektige og to prosent som regelrett fete. Oppfølgingsstudien viser at de overvektige tiåringene gjennomgående hadde vist tegn til overflødige kilo allerede da de var seks måneder og halvannet år gamle.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.