|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Ustabil
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrett
Nja, njo. Kommunene skal ikke BARE drive etter markedsprinsipper og bedriftsøkonomi. De skal også ivareta innbyggerne, selv i de tilfeller der innbyggerne i seg selv er ulønnsomme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettEh - bedriftsøkonomi? Å velge hva man skal bruke penger og verdier på?
![]() |
#23 |
Ustabil
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrett
Ja, og sånn blir det ofte. Kommunen stiller krav, men utbyggerne stiller krav de også. Når kommunens krav blir strengere (som f.eks. å bygge barnehage) så må dette også finansieres, og for å øke lønnsomheten i prosjektet da så må det presses inn enda flere boenheter på samme areal. I mange tilfeller ender man da med prosjekter som slett ikke er barnevennlige, og barnehagen blir temmelig malplassert, hvis den i det hele tatt blir bygget. Når det kommer til boligutbyggerne er det ingen tvil om at det er fortjeneste som er eneste rettesnor. For Vålerenga er det litt annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettSelvfølgelig bør Enga få tomta. Og det sier jeg ikke bare fordi ...ja, de opplagte grunnene, men fordi det er like gode argumenter for det som for å bygge opera. Der er noen av de beste argumentene at Oslo ikke hadde noen lokaler som egnet seg for den type musikk. Ullevål er ikke egnet, hverken banemessig eller tribunemessig. Skeid er ikke i eliteserien, så jeg går ut i fra at det er en grunn til at de ikke har like mye tyngde bak sine "egen stadion"-krav. Enga - Rosenborg fylte Ullevål, 25.000 tilskuere. Det var mange som ønsket seg billetter til den kampen som ikke fikk. Hvordan tror dere da det er på Enga - Brann, Enga - Lillestrøm og Enga - Lyn? Ullevål er rett og slett ikke bra nok lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Passiv
|
Vålerenga spilller 13 hjemmekamper i året, og de fyller stadioen til randen 4 ganger. Fra neste år er det 15 kamper, og jeg tror ikke behovet for en større stadion blir noe større av den grunn. Finansieringsmessig har allerede alle toppklubbene næringslivet i ryggen. Flere av klubbene har såkalte rike onkler i ryggen, og milliaravtalen som NFF inngikk med TV2 og Canal Digital skal nå reforhandles. Jeg ser ikke behovet for at kommunen skal bidra med ytterligere hjelp. |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
Jeg synes dette er en ganske tendensiøs fremstilling av boligutbyggere. Mener du at boligutbyggere kan slå kloa i denne tomten uten at kommunen kan stille krav? Og mener du det er sannsynlig at eventuelle utbyggere ikke ville etterkommet kommunens krav? Og hvorfor i all verden skulle det være annerledes med Vålerenga? |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
Selvfølgelig, men det er Vålerengas problem. Ikke kommunens. |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettEr det noe galt i høyprofilert antirasismearbeid og barne- og ungdomsarbeid, Nebbia? Jeg synes Vålerenga (og klanen) fortjener kudos for å ha snudd en stygg rasistisk trend til noe bra. ...denne stadiontomta er ikke en gave til Vålerenga som kommersiell aktør i hovedsak (selv om jeg skjønner at det ser sånn ut for dere uinnvidde i fotballens gleder), men like mye noe som betyr mye, og samler, Oslos befolkning. I hvertfall her på østkanten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettEgentlig synes jeg dette virker som en sånn typisk "fotball er ikke kultur"-greie, og lurer på hvorfor man ikke klarer å opparbeide seg den samme entusiasme for en flott ny stadion som for en flott ny konsertarena. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Passiv
|
Det er ikke noe galt med arbeidet, men Vålerenga lar sjelden anledningen gå fra seg tl å skryte av dette. Derav høyprofilert.
For det første er fotballen mer eller mindre selvfinansiert. Jeg synes de ikke trenger kommunal hjelp i tillegg. |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettJeg skal ærlig innrømme at jeg kanskje hadde tenkt annerledes om det hadde vært Lyn som ville ha stadion på Frogner, men dog. Det kan være greit å sjekke ut hvordan Ullevål faktisk (ikke) fungerer som stadion i stort format før man sier at det er unødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Passiv
|
Jeg sier ikke at det er unødvendig. Jeg sier det er unødvendig at kommunen skal hjelpe dem. Og hva er annerledes med en stadion på Frogner for Lyn? Vålerenga har jo aldri hatt noen stadion der de egentlig hører hjemme. |
![]() |
![]() |
#34 |
|
Nettopp. Og det er det de trenger. Og Lyn på Frogner hadde vært helt fint. Der er det ikke så mange store, åpne plasser, men så tar ikke Bastionen så stor plass heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettVålerenga har råd til å betale for tomta, og burde betale. Oslo har store utgifter de heller kunne bruke denne inntekten på.
![]() |
#37 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettMed tanke på at vi er rundt en halv million mennesker i byen, trenger vi vel ikke mer enn en skikkelig stadion. London har 16 millioner inbyggere og rundt 10-12 store stadioner, da burde det holde med en skikkelig en for oss.
![]() |
#38 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettJeg har ikke satt meg inn i saken, men prinsipielt mener jeg at det er flott hvis Vålerenga får ny stadion i bedre omgivelser (og som bergenser synes jeg det er kjemperart at to lag har samme stadion), men de skal betale for det. Enten som cash for tomten, eller gjennom noenlunde tilsvarende verdier i tjenester eller utbygging. Det virker rart at det skal være nødvendig å sponse profesjonelle aktører.
![]() |
#39 |
Epikur
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettHer er jeg helt på kant med mitt eget parti i finanskomiteen og gitt inn idiotene som har gått inn for det, vi har hatt utmeldinger av mitt lokalparti og det er helt forståelig at dette provoserer fedre og mødre som jobber på dugnad time ut og time inn. Dette sjokkerer og provoserer meg og jeg kommer til å fortsette å si fra og jeg regner med at dette blir en sak på representantskapsmøtet. Jeg synes dette er helt på tvers av det jeg ønsker for Oslos befolkning og det som jeg leser ut av partprogrammet.
![]() |
#40 |
Epikur
|
![]() Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrettBtw, under valgkampen så var det et folkemøte med Enga og politikerne, og politikerne slåss om å være mest mulig øldrikkende, folkelige og jovviale. Patetisk og ynkelig. Flere av dem hadde knapt vært på kamp engang, etter hva jeg har hørt. Og de overbød hverandre i hvor lite den tomta skulle koste. latterlig.
![]() |
|
|