Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Er det diskriminerande av butikkar å ikkje selge sigg?
Ja 13 10,08%
Nei 91 70,54%
Som om det bryr meg 19 14,73%
Dustepoll 6 4,65%
Deltakere: 129. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-08, 14:48   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

De har ølutsalg og vinmonopol (siste er bare noen få år siden kom).

Det syns jeg er en skikkelig dårlig idé. Der hvor min far vokste opp var det også sånn, og hver gang vi var på ferie der i oppveksen gikk ungdommen bananas med hjemmebrent og vindusspylervæske. De fikk virkelig ikke et normalt forhold til alkohol når det var så vanskelig å få tak i. Og når de først tok seg turen til ølutsalget kjøpte de gjerne noen kasser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 14:50   #22
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det syns jeg er en skikkelig dårlig idé. Der hvor min far vokste opp var det også sånn, og hver gang vi var på ferie der i oppveksen gikk ungdommen bananas med hjemmebrent og vindusspylervæske. De fikk virkelig ikke et normalt forhold til alkohol når det var så vanskelig å få tak i. Og når de først tok seg turen til ølutsalget kjøpte de gjerne noen kasser.

Før vi fekk øl i butikkane (og pol) her eg bur var det latterleg mykje enklare for oss å få tak i innsmugla druebrennevin og hasj enn øl og vin.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 14:54   #23
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jo, enig i at ølutsalg kan virke mot sin hensikti alle fall, særlig om det er langt unna. Er det litt flere av dem så det ikke blir en stor greie så kansje..?
Men i alle fall: Å si at det er diskriminerende å ikke selge røyk er grovt misbruk av ordet diskriminering.
:Føler meg litt diskriminert fordi Vinmonopolet ikke fører yndlingswhiskeyen min:

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 14:58   #24
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jo, enig i at ølutsalg kan virke mot sin hensikti alle fall, særlig om det er langt unna. Er det litt flere av dem så det ikke blir en stor greie så kansje..?
Men i alle fall: Å si at det er diskriminerende å ikke selge røyk er grovt misbruk av ordet diskriminering.
:Føler meg litt diskriminert fordi Vinmonopolet ikke fører yndlingswhiskeyen min:

Forskjellen på det du sier og det en annen nevnte her angående is er at man faktisk får tak i is og whiskey, bare ikke akkurat det merket du vil ha. Her er det snakk om å slutte med hele varen, ikke bare Marlboro. You see.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 15:07   #25
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Forskjellen på det du sier og det en annen nevnte her angående is er at man faktisk får tak i is og whiskey, bare ikke akkurat det merket du vil ha. Her er det snakk om å slutte med hele varen, ikke bare Marlboro. You see.

OK. Dårlig eksempel.
Men konklusjonen beholder jeg. Bare snu problemet på hodet: Kan det være riktig å tvinge noen til å tilby en vare som er veldig helseskadelig, dårlig miljømessig osv. dersom de ikke vil selge det? Hvis man sier at det er diskriminering signaliserer man etter min mening nemlig nettopp det, ettersom dette beskriver en negativ forskjellsbehandling som ikke kan forsvares moralsk.
Jeg skjønner selvagt at det kan være irriterende og problematisk for folk som ikke vil slutte å røyke, og at de såklart må få protestere. Men å kalle det diskriminering er etter min mening noe vås.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 15:12   #26
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, jeg syns ikke det er diskriminerende. Uten at jeg orker å tenke på hvorfor akkurat nå.

Gammel 13-05-08, 15:14   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg tenkt litt til, og kommet fram til at utifra eget standpunkt så syns jeg ikke det er diskriminerende. Jeg er ikke overvettes begeistret for røyk og skulle gjerne sett at det var utilgjengelig. Men jeg syns det er problematisk på to områder. Det første er hva mange andre ikke er begeistret for og helst skulle sett var utilgjengelig, slik som f. eks. alkohol, diverse raptekster og bøker*. Dette har blitt fjernet fra mange amerikanske kjeder, og noe jeg ikke er tilhenger av i det hele tatt. Det andre punktet er om det blir mer spennende når det blir vanskeligere å få tak i, slik som alkohol er. Det kan hende det ikke vil fungere slik, siden man ikke får noen betydelig rus av å røyke sigaretter, men jeg vet ikke.

* Ja, jeg syns det er litt søkt å sammenlikne litteratur og musikk med sigaretter, men mange andre syns det er like skadelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 15:51   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel nettopp det at sigaretter ikke gir noen særlig rus som gjør at dette faktisk kan være gjennomførbart. Om det hadde vært egne tobakkssjapper (eller en annen løsning, ikke spør meg akkurat nå) hadde det nok for den late ungdommen nå til dags vært mer ork å kjøpe. Det hadde i hvertfall funka på meg. Selvfølgelig er det jo et problem at det da blir andre ting som gir betydelig mer rus og som har mer fleksible forhandlere som muligens får et større marked.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 17:29   #29
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diskriminerende? Pføy. Det er bare bra de gjør det vanskeligere å få tak i røyk. Jeg får jo ikke kjøpt vin i butikken, hvorfor skal røykere ha det noe lettere?

Gammel 13-05-08, 17:30   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røykerne har vært strøket medhårs i all for lang tid allerede.

Gammel 13-05-08, 17:31   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt rørt over at det står "sigg" i overskriften.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 17:41   #32
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De kan jo ikke kutte ut snus i en svensk butikk. Da hadde jo noen bombet butikken!

Gammel 13-05-08, 17:48   #33
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg røyker ikke, men "røykepol" høres litt dumt ut. Syns røykerne kan få kjøpe seg røyk på dagligvareforretninger jeg. Det er ikke en røyker i dag som ikke er klar over helseskadene det kan medføre. La de selv få bestemme.

Gammel 13-05-08, 18:20   #34
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Røykerne har vært strøket medhårs i all for lang tid allerede.

Det man burde gjøre er jo å ha røyk tilgjengelig, men gjøre det litt fysisk vanskeligere, f.eks at man har røyken på toppen av en lang trapp, og så må røykeren legge på pengene for pakken nede i bunnen og rekke å komme til toppen på trappen i løpet av en kort tid. Det hindrer at røykere som har blitt i for dårlig form greier å få tak i røyk. Så må de trene på trappeløping til at de greier å få tak i røyk igjen.

Gammel 13-05-08, 18:21   #35
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Snus er langtfra så helseskadelig som sigaretter. Man kan ikke sette disse to varene i samme risikokategori. Så jeg synes ikke at akkurat den var så dobbeltmoralsk fra et helsesynspunkt. Selv om du godt kan ha rett mtp motivasjonen for denne beslutningen.

I hvor stor grad påvirker snus kondisen, har du peil?
:har sluttet å røyke, men snuser litt:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 18:27   #36
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Nei det synes jeg absolutt ikke.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 18:44   #37
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det man burde gjøre er jo å ha røyk tilgjengelig, men gjøre det litt fysisk vanskeligere, f.eks at man har røyken på toppen av en lang trapp, og så må røykeren legge på pengene for pakken nede i bunnen og rekke å komme til toppen på trappen i løpet av en kort tid. Det hindrer at røykere som har blitt i for dårlig form greier å få tak i røyk. Så må de trene på trappeløping til at de greier å få tak i røyk igjen.

Genialt

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 19:25   #38
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

nei det syns jeg ikke..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 19:28   #39
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Dustepoll

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 19:28   #40
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diskriminerende syns jeg ikke det er, men jeg hadde garantert sluttet å handle der om jeg røykte.

Jeg er forøvrig enig i at om man egentlig ville bli kvitt røyken, så skulle man forbudt den (det mente jeg da jeg røykte også altså).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.