|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Er det diskriminerande av butikkar å ikkje selge sigg? | |||
| Ja |
|
13 | 10,08% |
| Nei |
|
91 | 70,54% |
| Som om det bryr meg |
|
19 | 14,73% |
| Dustepoll |
|
6 | 4,65% |
| Deltakere: 129. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?
Det syns jeg er en skikkelig dårlig idé. Der hvor min far vokste opp var det også sånn, og hver gang vi var på ferie der i oppveksen gikk ungdommen bananas med hjemmebrent og vindusspylervæske. De fikk virkelig ikke et normalt forhold til alkohol når det var så vanskelig å få tak i. Og når de først tok seg turen til ølutsalget kjøpte de gjerne noen kasser.
|
|
|
#22 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Før vi fekk øl i butikkane (og pol) her eg bur var det latterleg mykje enklare for oss å få tak i innsmugla druebrennevin og hasj enn øl og vin. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jo, enig i at ølutsalg kan virke mot sin hensikti alle fall, særlig om det er langt unna. Er det litt flere av dem så det ikke blir en stor greie så kansje..?
|
|
|
|
#24 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Forskjellen på det du sier og det en annen nevnte her angående is er at man faktisk får tak i is og whiskey, bare ikke akkurat det merket du vil ha. Her er det snakk om å slutte med hele varen, ikke bare Marlboro. You see.
|
|
|
#25 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
OK. Dårlig eksempel.
|
|
|
|
#26 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Nei, jeg syns ikke det er diskriminerende. Uten at jeg orker å tenke på hvorfor akkurat nå.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Nå har jeg tenkt litt til, og kommet fram til at utifra eget standpunkt så syns jeg ikke det er diskriminerende. Jeg er ikke overvettes begeistret for røyk og skulle gjerne sett at det var utilgjengelig. Men jeg syns det er problematisk på to områder. Det første er hva mange andre ikke er begeistret for og helst skulle sett var utilgjengelig, slik som f. eks. alkohol, diverse raptekster og bøker*. Dette har blitt fjernet fra mange amerikanske kjeder, og noe jeg ikke er tilhenger av i det hele tatt. Det andre punktet er om det blir mer spennende når det blir vanskeligere å få tak i, slik som alkohol er. Det kan hende det ikke vil fungere slik, siden man ikke får noen betydelig rus av å røyke sigaretter, men jeg vet ikke.
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Det er vel nettopp det at sigaretter ikke gir noen særlig rus som gjør at dette faktisk kan være gjennomførbart. Om det hadde vært egne tobakkssjapper (eller en annen løsning, ikke spør meg akkurat nå) hadde det nok for den late ungdommen nå til dags vært mer ork å kjøpe. Det hadde i hvertfall funka på meg. Selvfølgelig er det jo et problem at det da blir andre ting som gir betydelig mer rus og som har mer fleksible forhandlere som muligens får et større marked. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
saftig
|
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Diskriminerende? Pføy. Det er bare bra de gjør det vanskeligere å få tak i røyk. Jeg får jo ikke kjøpt vin i butikken, hvorfor skal røykere ha det noe lettere?
|
|
|
#30 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Røykerne har vært strøket medhårs i all for lang tid allerede.
|
|
|
#32 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?De kan jo ikke kutte ut snus i en svensk butikk. Da hadde jo noen bombet butikken!
|
|
|
#33 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Jeg røyker ikke, men "røykepol" høres litt dumt ut. Syns røykerne kan få kjøpe seg røyk på dagligvareforretninger jeg. Det er ikke en røyker i dag som ikke er klar over helseskadene det kan medføre. La de selv få bestemme.
|
|
|
#34 |
|
Mother of Dragons
|
Det man burde gjøre er jo å ha røyk tilgjengelig, men gjøre det litt fysisk vanskeligere, f.eks at man har røyken på toppen av en lang trapp, og så må røykeren legge på pengene for pakken nede i bunnen og rekke å komme til toppen på trappen i løpet av en kort tid. Det hindrer at røykere som har blitt i for dårlig form greier å få tak i røyk. Så må de trene på trappeløping til at de greier å få tak i røyk igjen.
|
|
|
#35 |
|
Teller ned
I hvor stor grad påvirker snus kondisen, har du peil? |
|
|
|
|
|
#36 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Nei det synes jeg absolutt ikke.
|
|
|
|
#37 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?
Genialt
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Diskriminerende syns jeg ikke det er, men jeg hadde garantert sluttet å handle der om jeg røykte.
|
![]() |
|
|