Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slakting av dyr i barnehagen. Hva syns dere? (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-08, 08:49   #21
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Slakting av dyr i barnehagen. Hva syns dere? (Dagbladet)

Synes det er bra for ungene, under den settingen dette ble gjort.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 10:07   #22
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poll om temaet her.

Gammel 14-05-08, 10:33   #23
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Jeg er enig med dere som sier at det blir i overkant mye realisme for et lite barn. Jeg orker ikke se på selve drapet av grisene vi slakter, men kan være med på skolding og partering (Å vomme den er også noe jeg vil unngå, kanskje mest fordi jeg synes det er ekkelt ). Etter slaktingen er grisen bare et stykke kjøtt, og ikke lenger den grisen jeg kjente. Som dere andre også sier; barn ble ofte (for det meste?) sendt bort fra gården da det foregikk slakt, det var ikke noe barna trenger å ha med seg.

Da jeg tok førskolelærerutdanningen hadde vi oppe denne problemstillingen til diskusjon, og jeg var enig med en dansk forfatter (husker ikke navnet, og har solgt boka). Hen mente at barn burde skånes for slakting, fordi det var en for sterk opplevelse for et lite barn som allerede strever med å håndtere de følelsene det har i hverdagen. Hun var dyrlege og avlivet dyr hver dag og ble ikke komfortabel med det, og mente at barn heller ikke trengte å bli det.

Gammel 14-05-08, 11:35   #24
tuski
Passiv

Standard

Har vært med "min" barnehage på elgslakting, og ungene var veldig nyskjerrige. Det er jo snakk om sleve "oppdelingen", ikke avlivingen (der går grensa syns jeg, det jo ikke trsdisjoner for å ta med barn på det heller så vidt jeg vet). Og de fleste av oss spiser jo kjøtt...

Har en nabofamilie som sier til barna at kjøttet kommer fra butikken. Det syns jeg er mye værre.

Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 11:50   #25
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slakting av dyr i barnehagen. Hva syns dere?(Dagbladet)

Helt ok.

Gammel 15-05-08, 00:49   #26
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

MInsten her i huset har vel ikke akkurat sett slaktingen, men en dag i barnehagenhadde de eldste barne en dag hvor de lagde middagen virkelig fra bunnen av.
En fisk møtte de når de kom i barnehagen og de måtte gjøre alt (den var dog fisket opp og var død)
Ut med innvoller og alt. De tilberedte den og spiste den etterpå. De haddekost seg med maten og de færreste hadde nektet å spise den. (de som nektet måtte smake og de fleste ville da ha)
En stor dag for ungene.

Emneord
barnehage, slakting

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.